یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

چرا در این کشور پرجمعیت فوتبال‌دوست یک گزارشگر جوان در حد مزدک نداریم؟ این نمی‌تواند از تنگ‌نظری مسئولان در جذب استعدادهای جدید باشد؟

عادل فردوسی پور

همشهری آنلاین-  رسول بهروش: گزارشگر بـازی پرسپولیس و نساجی در هفته بیستم لیگ برتر را می‌شناختید؟ از عملکردش راضی بودید؟ اسمش مجید عابدی است و گویا از برنامه «آقای گزارشگر» به سطح کار در تلویزیون رسیده. نه اینکه خیلی روی اعصاب بوده باشد، اما عملکردش هرگز طوری نبود که به جذابیت‌های مسابقه اضافه کند.

کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت که شاید یک‌چهارم آنها به فوتبال علاقه‌مند باشند، چرا نباید ۴ تا گزارشگر درجه یک داشته باشد که مو به تن مخاطب سیخ کنند؟ تلویزیون ایران خوب اداره نمی‌شود و یکی از آشکارترین مصادیق این داستان هم، بلاهایی است که این مجموعه بر سر فوتبال نازل می‌کند. همزیستی فوتبال و تلویزیون نه‌تنها مسالمت‌آمیز نیست، بلکه آغشته به تحکم، زیانبار و مخل اعصاب و روان مخاطبان است.
 

  حق پخش؟ بی‌خیال

این یک قصه مکرر گفته شده است.بدون اغراق اگر صداوسیما حق واقعی فوتبال بابت پخش مسابقات این رشته ورزشی را بپردازد، باشگاه‌های محبوب و سرشناس ما مطلقا بدهی و مشکل مالی نخواهند داشت و می‌توانند بهترین تیم‌ها را ببندند.

همه این سال‌ها هم جدل بر سر دریافت حق پخش بی‌نتیجه بوده و کار را رسانده به جایی که حالا مجلس شورای اسلامی صداوسیما را مکلف کرده برای سال ۱۴۰۰مبلغ ۴۵میلیارد تومان در اختیار وزارت ورزش قرار بدهد.۴۵میلیارد تومان برای کل فدراسیون‌های ورزشی؛ این حتی «صدقه» هم نیست، گرچه در وصول همین مقدار هم تردید داریم! با ۴۵میلیارد فوق فوقش می‌شود ۲ تا مهدی شیری و یک سیاوش یزدانی خرید.

کاش آقایان یک‌بار با حساب و کتاب روشن اعلام می‌کردند فقط از پخش داربی تهران چه تعداد بیننده جذب می‌کنند، چقدر آگهی می‌گیرند و چه اندازه سود می‌برند. در این صورت چه مخ‌هایی که سوت نمی‌کشید.
 

 داغی به نام گزارشگری

دل‌تان برای صدای عادل فردوسی‌پور و مزدک میرزایی تنگ شده؟ مشکل خودتان است. از پرحرفی‌های ملال‌آور جواد خیابانی به ستوه آمده‌اید؟ این هم مشکل خودتان است. دل‌تان غنج می‌زند یک‌بار دیگر یک گزارشگر وسط یک مسابقه حساس بگوید: «چیه این فوتبال؟ تمام تنم داره می‌لرزه»؟ جواب‌مان همان ۲ پاسخ قبلی است.

در این کشور مشکل از فرستنده نیست، از گیرنده است. اگر هم دوست ندارید، جمع کنید بروید. یک دوره با سلایق بازتر مدیریتی در همین صداوسیما نسلی از گزارشگران باکیفیت مثل عادل و مزدک، خیابانی (فرمت اورجینال و قدیمی‌اش، نه گزارشگر تمام‌شده فعلی)، پیمان یوسفی و بعدتر محمدرضا احمدی وارد حرفه گزارشگری شدند.

الان اما سال‌هاست که این زمین سترون محصول نمی‌دهد. حالا بگذریم از اینکه ستاره‌های قبلی را راندند، چرا خبری از استعدادهای جدید نیست؟ چرا در این کشور پرجمعیت فوتبال‌دوست یک گزارشگر جوان در حد مزدک نداریم؟ این نمی‌تواند از تنگ‌نظری مسئولان در جذب استعدادهای جدید باشد؟ اینکه آنها مطیع بودن نیروها را به تخصص‌شان ترجیح می‌دهند؟

ابایی نداریم از اینکه اعتراف کنیم گاهی با فلسفه فرار از چانه گرم گزارشگران داخلی، برای تماشای مسابقات به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه می‌بریم. اینجاست که حتی حسرت برخی گزارشگران همزبان تاجیک و افغان را می‌خوریم. نه اینکه خیلی خوب باشند، اما فقط خود بازی را گزارش می‌کنند، پرت و پلا نمی‌گویند و به زبان آوردن جملات غیرمرتبط به آنها تحمیل نمی‌شود.
 

  مقر گردهمایی بی‌استعدادها

کاش مشکل پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال فقط از گزارشگران ضعیف و بی‌کیفیت بود. گاهی به‌نظر می‌رسد با اراده‌ای قطعی و با سختگیری تمام، بی‌استعدادترین آدم‌ها را دستچین کرده‌اند و در بخش‌های فنی پخش بازی‌ها گنجانده‌اند. حسرت به دل‌مان ماند که یک کار خوب از کارگردانان تلویزیونی مسابقات ببینیم. آنها هیچ درک درستی از شغل‌شان ندارند و هیچ‌وقت نمی‌فهمند صحنه آهسته یک اتفاق را چه زمانی و از کجا باید نشان بدهند.

در انگلستان سال‌هاست که تقریبا صددرصد گل‌ها از لحظه لو رفتن توپ و تغییر مالکیت به‌صورت آهسته پخش می‌شود تا تماشاگر تلویزیونی قشنگ بفهمد چه‌کسی توپ را داده، چه‌کسی گرفته و چطور گل به ثمر رسیده است.

در ایران اما حتی گاهی در مسابقات پرسپولیس و استقلال صحنه آهسته طوری پخش می‌شود که درست معلوم نیست پاس نهایی منجر به گل را چه‌کسی داده! اینکه هیچ، عمر ما تمام شد و کارگردانان تلویزیونی در ایران نفهمیدند به هیچ وجه نباید صحنه آهسته را وقتی توپ در جریان است پخش کنند.

آقا اصلا این هم سخت است؛ چطور اینقدر هنرمندانه می‌توانید هر بار و در هر مسابقه آگهی گران‌قیمت «تقدیم برنامه» را بعد از شروع بازی روی آنتن ببرید و روان مردم را به هم بریزید؟ مگر شما فوق لیسانس خراب کردن اعصاب دارید؟
 

  تریبونی برای سخیف‌ترین حرف‌ها

تلویزیون غیرخصوصی ایران با بودجه هنگفت دولتی، رسما تبدیل شده به یکی از عوامل تخریب فرهنگ هواداری در این کشور. مجریان و مهمانان این رسانه لوس‌ترین کری‌خوانی‌ها را به قصد وایرال شدن انجام می‌دهند، سطح پایین‌ترین حرف‌ها را به زبان می‌آورند و تکراری‌ترین چهره‌ها را مهمان برنامه‌های‌شان می‌کنند تا حرف‌های عجیب و غریب بزنند و مردم را در شبکه‌های اجتماعی به جان هم بیندازند.

باور کنید حتی شخص رئیس صداوسیما تخمین درستی از دفعات حضور برادران فنونی‌زاده در تلویزیون ندارد. خب وقتی ۲ نفر ۲۰۰ بار به این کانال و آن کانال دعوت می‌شوند و خاطرات راست و دروغ‌شان ته می‌کشد، ناچار می‌شوند به مرحوم ناصر حجازی انگ تبانی بزنند. این نتیجه به تنگ آمدن قافیه است. دیگران هم پیشکسوتان خوشنام پرسپولیس و استقلال را توده‌ای و ساواکی می‌خوانند.

چطور روی‌تان می‌شود فیروز کریمی را روی آنتن بیاورید تا در مواجهه با نام علیرضا فغانی از عبارت سخیف «شیر سماور» استفاده کند؟ و چطور باز در ۱۰ برنامه دیگر به او آنتن می‌دهید؟ اگر این کارها را یک شبکه خصوصی انجام بدهد، خیلی عجیب نیست. اینکه رسانه‌ای با بودجه چند هزار میلیاردی از اموال مردم ایران و کلی ادعای پرطمطراق دنبال این لودگی‌های مخرب باشد وحشتناک است.

انصافا تلویزیون چند دقیقه برنامه خوب ساخته برای اینکه روی فرهنگ مدارا، مروت و مطالبه‌گری هواداران کار کند و آنها را از تعصب خشک و خالی برهاند؟ اصلا کسی در آن سیستم انحصاری ورشکسته، وقت فکر کردن به این چیزها را دارد؟

کد خبر 594230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محسن IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    30 2
    اگر تن به این گزارش های آبکی صدا و سیما ندهیم حتما یه گزارشگر خوب خواهد آمد . عادل و مزدک رو ما تنها گذاشتیم که به این روز افتاده اند.)-:
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      1 14
      عمرا
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    8 39
    شما که به این صورت از فردوسی پور و میرزایی دفاع میکنید دلیل خاصی دارد. از سودهای کلانی که در شرط بندی بر روی تیم فوتبال باشگاهی خارجی راه انداخته بودند چیزی نصیب شما میشود
  • حمید DE ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    26 19
    به ندرت همچین مطلب درست و حسابی راجع به مشکلات بخش ورزشی صدا و سیما نوشته میشه، شاید حتی اصلا نشه! این مطلب کامل و دقیق حرف دل همه ورزش دوست های واقعی بود
    • ناشناس IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      3 5
      اصلا عادل و مزدک بدرد نخور،دلیل نمیشه هرانکرالاصواتی فوتبال گزارس کنه.اگر یه شبکه خصوصی همجین برنامه ای رو پوشش بده حاضری بهش هزینه پرداخت کنی.
  • شهروند DE ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    17 5
    صدا وسیماست دیگه . سازمانی مستبد که عده ای ناشایست و کارنابلد با یک بودجه هنگفت و بی دغدغه بر آن چنبره زده اند. از آن دکورهای برنامه هاشان که هر چند ماه یکبار با هزینه های بسیار بالا عوض میکنند، میتوان به بریز و بپاشی که در این به اصطلاح سازمان ملی میشود پی برد. مسئولین بی سواد (منظور مدرک نیست که همگیشان یک کامیون مدارک رنگ و وارنگ دارن) این رسانه فکر می کنن با عوض کردن دکورها و ظاهرسازی های بی معنا میتوانند مخاطب جذب کنن. برای جذب مخاطب بهترین کار کنار رفتن شماها و آمدن افراد شایسته و متخصص است. راهی بسیار آسان و ساده.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      14 4
      دقیقا. به نفعشونه با آدم های کوچک و بله قربان گو و بی هنر کار کنند چون این افراد راحت تر به کنترلشان در می آیند
  • AE ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    18 6
    خدا رو شکر که بیشتر از ده سال که سیمای میلی رو تحریم کردم و روح و روانم رو از برنامه‌های سیمای میلی راحت کردم ، بازی بارسا رئال دیشب رو از ورزش تاجیکستان دیدم و واقعا لذت بردم
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      16 0
      صدا وسیما مدتهاست که بیننده هاش رو لز دست داده مخصوصا از زمانی که عادل ومزدک از صدا وسیما ترد شدن
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    19 4
    صدا و سیما اینجوریه که می ره می گرده ببینه مردم از چی خوششون میاد، همونو می زنه می ترکونه. بعد می گرده ببینه مردم از چی بدشون میاد، همون کار رو میکنه. مثل خیلی از مسئولانمون البته.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    19 5
    مگه کسی تلویزیون هم می بینه دیگه
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    17 0
    ممنون از گزارشتان با انصاف بودید
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    4 11
    یکم به قصد تخریب نوشته شده بود مقاله تا انتقاد . اینکه فیروز کریمی میاد یه حرفی میزنه تو مسابفه یا هر مهمان دیگه ای مسئولیت حرفش با خودشه نه صداوسبما
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    5 0
    کاش گزارشگران هم بازنشیتگی داشتند و علیفر و خیایانی جاشون میدادن به جوون ها
  • اوا براون IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    12 6
    آقای فردوسی پور از این مملکت بزن بیرون استاد و جوانیت رو ایران خراب نکن برو کشورهای اروپایی تا اینجا این وضعیت خراب هست برنگرد
  • میرزایی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    5 9
    تمام انتقادات راجع‌به مدیریت سوءرفتار برای جذب و تربیت گزارشگر در تراز اساتیدی مانند خیابانی ، فردوسی پور، یوسفی قابل قبوله الا اشاره کردن به گزارشگر دست سومی وطن فروش بدبختی که کشور خودش رو به شبکه عربی شهوتران پول پرست نوکر امریکا فروخته و داره دریوزگی این شبکه معلوم الحال را میکنه ،گزارشگری مثل جواد خیابانی که نسل نو گزارشگری را آغاز کرد و هنوز هم با همه مشکلات و نارسایی ها درخدمت مردمند و حتی گزارشگرهای تازه کاره شرف دارن
  • مهران TR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    6 1
    درود متاسفانه در همه زمینه ها به قهقرا میریم....
  • ناشناس IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    گزارش و اطهار فضل علیفر از قلم افتاد
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    6 0
    پیمان یوسفی و محمد رضا احمدی در دوره کاری مزدک و عادل و خیابانی قدیم هیچ نبودند و حالا هم گزارشگری برای کسانیست که از خانه قهر کرده اند.افتضاح در افتضاح
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    9 1
    من حاضرم فیلمای آبکی و بی محتوای جم رو ببینم ولی شبکه های داخلی که به شعور مخاطبش توهین میکنه رونبینم ،