نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گام‌های ایران را در جهت کاهش تعهدات برجامی نتیجه سیاست‌های «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعلام کرد.

میخاییل اولیانوف

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس،‌ «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» پایتخت اتریش، در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در پاسخ به یادداشت رسانه سعودی «عرب‌نیوز» که مدعی شده بود که احتمال توسعه‌طلبی ایران در صورت کاهش تحریم‌های آمریکا این کشور وجود دارد، نوشت:  «تعداد زیادی از مخالفان برجام وجود داردند که مطلقاً قادر به ارائه جایگزین مناسب برای احیای آن نیستند» . 

اولیانوف سپس با انتقاد از سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:  «تداوم سیاست فشار حداکثری به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های برجام و افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس منجر شد» . 

دولت ترامپ در اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و علیرغم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، از برجام خارج شد و از آن به بعد، تحریم‌های گسترده‌ای را به امید وادار کردن ایران به موافقت با مذاکره مجدد با آمریکا و همچنین یک توافق مورد پسند ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است اما این سیاست «فشار حداکثری» نه تنها نتیجه‌ای در برنداشته است بلکه تهران پس از بدعهدی طرفین اروپایی برجام، شروع به برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای کرده است. 

اعضای برجام از جمله چین و روسیه بارها تأکید کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، ریشه اصلی تنش‌های مداوم بر سر وضعیت هسته‌ای ایران است. 

مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند. 

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت. 

به گزارش فارس، دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز جمعه (۲۰ فروردین) برگزار شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.  ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست بود. 

ایران تأکید کرده در این دور مذاکرات، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت و ضمن رد راه‌حل گام‌به‌گام، بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به لغو همه تحریم‌های آمریکا می‌داند. 

کد خبر 594224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha