دانشگاه آکسفورد اعلام یک کارآزمایی کوچک برای آزمایش واکسن کرونای آسترازنکا در کودکان و نوجوانان را متوقف می‌کند تا مسئله رابطه تزریق این واکسن در بزرگسالان و یک عارضه نادر لخته شدن خون روشن شود.

Astrazeneca

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره دانشگاه آکسفورد که در ایجاد واکسن کرونای شرکت آسترازنکا همکاری داشت، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این کارآزمایی «هیچ نگرانی درباره بی‌خطر بودن واکسن» ایجاد نشده است، اما به رابطه بالقوه این واکسن و لخته شدن خون اشاره کرد و گفت در انتظار داده‌های اضافی از «سازمان نظارت بر داروهای و فراورده‌های مراقبتی بهداشتی» انگلیس (MHRA) در این باره است.

این آخرین ضربه به اعتبار واکسن کرونای شرکت انگلیسی- سوئدی آسترازنکا است که به خاطر مشکل در عمل به وعده‌اش برای تحویل واکسن به اتحادیه اروپا، میزان اثربخشی واکسن و عوارض احتمالی آن دستخوش بحث‌های فراوان بوده است.

MHRA یکی از سازمان‌های بهداشتی متعدد در سراسر جهان استکه داده‌های جهان واقعی درباره عرضه واکسن آسترازنکا را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا معلوم شود پس از گزارش یک عارضه لخته شدن خون در مغز(ترمبوز سینوس‌های وریدی مغز (CVST در دریافت‌کنندگان این واکسن در نروژ و چند کشور اروپایی دیگر، آیا رابطه‌ای میان این واکسن و این عارضه نادر بالقوه مرگبار وجود دارد یا نه.

MHRA اخیرا گزارش کرد که در میان ۱۸ میلیون نفر دریافت‌کننده واکسن آسترازنکا در انگلیس ۳۰ مورد این عارضه نادر لخته شدن خون و هفت مورد مرگ ناشی از آن رخ داده است.

بحث‌ها درباره رابطه میان واکسن کرونای آسترازنکا و عارضه نادر لخته شدن خون در مغز ادامه دارد

کد خبر 593693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha