مجموع نظرات: ۲
چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

کارشناسان حوزه اقتصاد و کشاورزی معتقدند گشایش نماد معاملاتی برنج طارم مازندران فصل نوینی در بازرگانی برنج محسوب می‌شود که در صورت عزم همگانی و حمایت همه دستگاه‌ها و صنوف مرتبط با برنج به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده منجر می‌شود.

برنج

همشهری آنلاین-اشکان جهان‌آرای: نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی برنج سفید طارم مازندران از ۱۴ فروردین در بورس کالا قابل عرضه شد و کشاورزان شمال از این پس می‌توانند با عرضه برنج تولیدی خود بر اساس استانداردهای تعریف شده، گواهی سپرده دریافت کرده و محصول تولیدی خود را از طریق بورس به بازار عرضه کنند.

مدیر بورس منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان این‌که هنوز با نقطه مطلوب و مدنظر در زمینه راه‌اندازی بورس محصولات کشاورزی فاصله بسیار زیادی داریم، می‌گوید: در حالت ایده‌آل به بورس محصولات کشاورزی نیاز دارد. اما با توجه به فراهم نبودن بسیاری از زیرساخت‌ها و شرایط، در گام نخست باید برای عرضه گواهی سپرده برنامه‌ریزی می‌شد.

علی جعفری می‌افزاید: ارائه گواهی سپرده کالا این امکان را برای کشاورز فراهم می‌کند که پیش از تولید محصول بتواند محصول خود را پیش‌فروش کند. به عبارت دیگر دغدغه فروش محصول را ندارد و انگیزه برای کشت نیز افزایش می‌یابد.

وی معتقد است که با فراهم شدن امکان خرید و فروش برنج در بورس کالا، فرآیند دستوری بودن قیمت‌ها یا سوءاستفاده واسطه‌ها حذف می‌شود و مکانیزم بازار قیمت را تعیین می‌کند.

مدیر بورس منطقه‌ای مازندران خاطرنشان می‌کند: این فرآیند صرفا به سود تولیدکننده نیست، بلکه مصرف‌کننده نیز از این روند سود می‌برد. چرا که محصولی تضمین شده را خریداری می‌کند.

عرضه برنج در بورس کالا یکی از اهدافی بود که طی چند سال اخیر بارها از سوی مسئولان مازندران و انجمن‌های صنفی کشاورزی پیگیری شده بود. در این فرآیند مصرف‌کننده می‌تواند در بازه زمانی مشخص گواهی سپرده را خریداری و در زمان معینی هم محصول را دریافت کند.

 بنا به اطلاعیه منتشر شده از سوی مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، محصول تولید شده باید تولید سال زراعی جاری باشد و در کیسه‌های پلاستیکی عرضه شود. انبار مد نظر بورس کالا نیز مرکز تجارت بین‌المللی برنج آمل در نظر گرفته شده و سررسید انبار ۳۱ خرداد امسال است.

فصل جدید تجارت برنج

مدیرعامل مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران نیز در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، آغاز انجام معاملات برنج در بورس کالای ایران را ورود این محصول استراتژیک و کشاورزان به دنیای نوین تجارت بیان می‌کند و می‌گوید: فرآیند عرضه برنج در بورس کالا تمام عیارهای یک تجارت نوین بین‌المللی را دارد و می‌تواند نخستین گام برای تبدیل شدن مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به بازار اصلی برنج خاور میانه باشد.

ورود به بورس کالا؛ فصل جدید تجارت برنج مازندران

سید اسماعیل یزدان‌پناه حذف واسطه‌ها از بازار برنج را یکی از دستاوردهای مهم این فرآیند می‌داند و تأکید می‌کند که مصرف‌کننده نیز در این روش می‌تواند محصولی تضمین شده را با ۲۰ تا ۲۵ درصد پایین‌تر نسبت به بازار در سایر استان‌ها خریداری کند.

وی اظهار می‌کند: از زمانی که تأسیس این مرکز را آغاز کردیم در تلاش بودیم که نقایص موجود در بازار برنج کشور را شناسایی کنیم و راه‌حل‌های را برای حل مشکلات و رفع موانع بیابیم. مهم‌ترین راهکار برای رونق اقتصاد کشاورزی و کشت برنج نیز رفع دغدغه فروش کشاورزان است که با فروش برخط میسر می‌شود.

مدیرعامل مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با تأکید بر لزوم توجه کشاورزان و فعالان بازار برنج و حتی مصرف‌کنندگان به خرید و فروش برنج در بورس کالا تصریح می‌کند: با بورسی شدن برنج مازندران، محدودیت‌های بازار فیزیکی مانند انبارش، سلامت، بازگشت پول و بسیاری از مشکلات دیگر نیز حذف می‌شود و این موضوع طبیعتا افزایش انگیزه کشاورزان برای گسترش فعالیت در عرصه کشاورزی را به دنبال دارد.

یزدان‌پناه تحقق اهداف مد نظر تجارت نوین برنج را مستلزم همراهی همه‌جانبه دستگاه‌ها وسازمان های مرتبط با برنج و همه رسانه‌ها برای فرهنگسازی و آسان‌سازی ورود کشاورزان و مصرف‌کنندگان به بورس کالا به منظور خرید و فروش برنج با گواهی سپرده می‌داند.

مازندران به استناد آمارهای رسمی با نزدیک به ۲۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج و تولید سالانه یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک حدود ۴۵ درصد برنج کشور را تولید می‌کند. اما در سال‌های اخیر به دلیل چالش‌های مربوط به قیمت‌گذاری و واردات برنج و همچنین نفوذ واسطه‌ها، این ظرفیت مهم اقتصادی با تهدیدهایی مواجه شد. مسئولان استان و فعالان اقتصاد کشاورزی بر این باورند که با بورسی شدن برنج مازندران، گام مهمی برای رفع موانع رونق اقتصاد کشاورزی این استان برداشته شده است.

کد خبر 593461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • . IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 1
    فقط تو این حوزه خرابکاری نکرده بودید که خداروشکر فتح کردین