اندکی پس از پخش مستند «آقا مرتضی» با موضوع روایت بدون سانسور از زندگی سید شهیدان اهل قلم، خانواده شهید سیدمرتضی آوینی به میدان آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش سازندگان، مدیران تلویزیون و مردم برسانند.

مستند آقا مرتضي

به گزارش همشهری آنلاین، مستند هفت قسمتی «آقا مرتضی» به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج با تاکید بر روایتی بدون سانسور از زندگی شهید سیدمرتضی آوینی است. آغاز پخش این مجموعه مستند با اعتراض‌هایی همراه شد که همسر شهید، سازنده مستند «انحصار ورثه» و داماد شهید آوینی از آن جمله‌اند.

محمدعلی شعبانی، سازنده مستند «انحصار ورثه» از استفاده بدون اجازه از بخش‌هایی از مستند خود در این فیلم گلایه کرد و خواستار توقف پخش آن از تلویزیون شد. مریم امینی، همسر شهید آوینی هم نامه‌ای با موضوع توقف بلادرنگ پخش «آقا مرتضی» به حمید شاه‌آبادی، معاون سیما نوشت و گفت: این نمی‌شود که یک نفر جزئیاتی از زندگی خصوصی شخصیتی بزرگ را بدون اطلاع خانواده او فیلم کند و به خورد مردم بدهد. روایت دوره جوانی ایشان بر اساس کدام استناد است وقتی هیچ‌کدام از افراد خانواده آن‌ها را تایید نکند؟

حسین معززی‌نیا، منتقد و داماد خانواده آوینی هم واکنشی تند به پخش این مستند نشان داد و نوشت: به این فکر می‌کنم روایت «بدون سانسور» دیگر چه صیغه‌ای است؟ کدام سانسور؟ در همه‌ سال‌هایی که از شهادت آوینی گذشته فقط با یک قلم سانسور پایدار و جان‌سخت درباره‌اش سر و کار داشته‌ایم که عبارت است از پنهان کردن این واقعیت که همان کسانی که در یک سال آخر حیاتش او را طرد و به خروج از دایره‌ «حزب‌اللهی‌ها» متهم کردند، ۲۸ سال است زیر نامش سینه می‌زنند.

از سوی دیگر، سیدابراهیمی کارگردان مستند «آقا مرتضی» درباره اعتراض خانواده شهید گفته است: مشکل این است که خانواده شهید آوینی تصور می‌کنند غیر از خانواده کسی حق ندارد به این شهید بپردازد. هدف ما این بود مستندی جامع از شهید آوینی بسازیم و با توجه اینکه بیش از ۲۰ سال از شهادت ایشان گذشته، تصمیم گرفتیم از برخی آثاری که درباره شهید ساخته شده بود، کمک بگیریم. ما پیش‌تر روی کتابی با موضوع شهید آوینی کار می‌کردیم که بعدها به پژوهش‌های مستند «آقا مرتضی» تبدیل شد. برای این پژوهش‌ها سراغ خانم امینی (همسر شهید آوینی) رفتیم که برخوردی تند با ما داشتند. خانواده شهید تصور می‌کنند کسی نباید به ایشان بپردازد، در حالی که شهید آوینی بُعد ملی دارد.

کد خبر 593447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha