وجود نخستین هایپرمارکت پسماند کشور در منطقه ۱۹ یکی از ظرفیت‌های بزرگ این منطقه محسوب می‌شود.

پسماند

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  محلی که در آن ارزش ریالی پسماندهای خشک شهروندان از جمله دورریختنی‌های پلاستیکی، الکترونیکی، فلزی و... براساس قیمت‌های مصوب سازمان پسماند شهر تهران مشخص می‌شود و مشتریان می‌توانند معادل ریالی آن از اجناسی خرید کنند که در این هایپرپسماند وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با شیوه خدمت‌رسانی این مرکز و میزان استقبال شهروندان به اینجا آمده‌ایم.

ساعت از ۱۱ گذشته و در میان جمعیت سرازیر شده از بازار احسانی و ایستگاه مترو عبدل‌آباد، به تدریج مشتری‌های هایپرمارکت پسماند هم برای تحویل پسماندهای خشک خود وارد این مرکز می‌شوند. متصدی پشت میزی که مقابل در ورودی هایپر قرار گرفته ایستاده و در حال تفکیک و محاسبه قیمت پسماندهایی است که از مشتری تحویل می‌گیرد و با اعلام ارزش نهایی پسماند او را به محل عرضه اقلام هدایت می‌کند. «فاطمه سلیمی» مشتری ۳۱ ساله و از ساکنان قدیمی محله عبدل‌آباد است که هنگام انتخاب اقلامی متناسب باارزش ریالی پسماندش می‌گوید: «پیش از راه‌اندازی هایپرمارکت پسماند در محله عبدل‌آباد، اصلاً در قید وبند تفکیک پسماند نبودم، اما افتتاح چنین جایی از ابتدای سال ۱۳۹۹ باعث شد تا به تدریج به جدا کردن پسماند خشک و تر عادت کنم. اغلب، هفته‌ای یک‌بار بعد از جمع شدن پسماندهای خشک برای تحویل آنها به اینجا می‌آیم و با این کار علاوه بر حفظ محیط‌زیست، امکان تهیه برخی اقلام ضروری خانه برایم فراهم می‌شود.»

پسماند بده، جایزه بگیر
«بهلول شهباری»/  فروشنده کیوسک روزنامه‌فروشی


«بهلول شهباری» فروشنده کیوسک روزنامه‌فروشی روبه‌روی این فروشگاه است. این کاسب ۵۰ ساله که ۱۰ سال است در این محله مشغول به کار است، می‌گوید: «وجود چنین جایی باعث شده اهالی محله بیشتر به جمع کردن زباله‌های بازیافتی خود اهمیت بدهند و در ازای آن اقلام مورد نیازشان را دریافت کنند. من هم به دلیل همسایگی با این فروشگاه علاوه بر ارائه پسماند بازیافتی محل کار، پسماندهای خشک خانه را هم جمع‌آوری می‌کنم و هرچند وقت یک‌بار به اینجا تحویل می‌دهم.»

پسماند بده، جایزه بگیر

  • به تفکیک پسماند ترغیب شدیم

زوجی جوان کیسه‌های بزرگ مملو از زباله‌های خشک را در دست گرفته و با عجله وارد هایپرمارکت پسماند می‌شوند. بدون معطلی محتوای داخل کیسه‌ها؛ روزنامه، بطری و پسماند الکترونیکی را روی میز می‌گذارند. آنها با اشاره به اینکه در حال اسباب‌کشی هستند و خیلی اتفاقی حین عبور از خیابان ورزش متوجه وجود چنین جایی شده‌اند، می‌گویند: «علاوه بر حفظ محیط‌زیست تشویق شهروندان به فروش زباله‌های خشک و دریافت برخی اقلام در ازای این پسماندها از مزایای اینجاست.»

پسماند بده، جایزه بگیر
«بهروز دهقان»


«بهروز دهقان» با عجله در حال گذر از این فروشگاه است که داخل می‌شود و درباره ساعت‌کاری آن سؤال می‌پرسد. این شهروند ۴۰ ساله با بیان اینکه حین رفت‌وآمد به مترو با هایپرمارکت پسماند آشنا شده و دنبال فرصت است تا پسماند جمع‌آوری شده منزل را برای تحویل به اینجا بیاورد، می‌گوید: «وجود چنین جایی در تفکیک پسماندهای اهالی محله نقش زیادی داشته است و از انباشت آنها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. من قبل از آشنایی با هایپرپسماند زباله‌هایم را تفکیک نمی‌کردم، اما آشنایی با چنین محلی ترغیبم کرد تا به این موضوع نگاه جدی‌تری داشته باشم.»

پسماند بده، جایزه بگیر
«محمدعلی کماسی» ساکن ۶۵ ساله محله عبدل‌آباد


«محمدعلی کماسی» ساکن ۶۵ ساله محله عبدل‌آباد هم یکی دیگر از مشتریان ثابت هایپرپسماند است که با در دست داشتن ۲ کیسه بزرگ زباله خشک به اینجا آمده است. او درباره وجود چنین جایی در محله‌اش می‌گوید: «قبل از راه‌اندازی هایپرپسماند هم زباله‌های خشک و تر را جدا می‌کردیم و با کیسه‌های جداگانه آنها را در سطل مکانیزه قرار می‌دادیم، اما با افتتاح چنین جایی تشویق شده‌ایم زباله‌های خشک را به اینجا تحویل دهیم و در ازای آن اقلام مورد نیازمان را دریافت کنیم.»

پسماند بده، جایزه بگیر

  • تسهیلات تشویقی برای شهروندان

با مشارکت شهروندان بعد از ارائه تسهیلات جدید به‌طور میانگین روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم پسماند خشک در هایپرمارکت پسماند جمع‌آوری می‌شود. مدیر داخلی هایپرمارکت پسماند با بیان اینکه از ۷ ماه پیش در اینجا فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌گوید: «مشتریان از نقاط مختلف شهر و حتی شهرهای دیگر به اینجا می‌آیند. با افزایش حدود ۴۰ درصدی پسماند خشک تعداد مشتری‌ها بیشتر شده و تخفیف‌های زیادی هم به کالاهای این فروشگاه اختصاص داده می‌شود.» راهنمایی شهروندان و توزیع بسته‌های آموزشی بین آنها موضوعی است که «محمدفرشاد آراسته‌پور» به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «علاوه بر بستری که فراهم کرده‌ایم از بدو شیوع
کرونا در سامانه شاد اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹ فیلم‌ها و نکات آموزشی درباره تفکیک صحیح پسماند منتشر می‌شود که
باعث شده بسیاری از دانش‌آموزان به همکاری بیشتر با
غرفه‌ها گرایش پیدا کنند و در تفکیک مشارکت بیشتری داشته باشند.»

پسماند بده، جایزه بگیر
عبدالرضا محمدی/ مدیر اداره پسماند شهرداری منطقه۱۹
  • شنبه‌های بدون پسماند

هایپرمارکت پسماند به‌عنوان ابزاری برای تشویق شهروندان به تفکیک پسماند شکل گرفت و با ارتقای نوع خدمت‌رسانی استقبال خوب شهروندان را به همراه داشته است.  
مدیر اداره پسماند شهرداری منطقه ۱۹ با اشاره به اینکه بعد از شکل‌گیری ۲۲ غرفه بازیافت و راه‌اندازی یک غرفه سبز، بهره‌برداری از نخستین هایپرمارکت پسماند خشک کشور در منطقه ۱۹ گام بزرگی در سال گذشته بوده است، می‌گوید: «در اینجا حداقل ۱۰۰ نوع کالا موجود است که مشتریان به ازای قیمت پسماندی که مشخص می‌شود، می‌توانند از جنس مورد نیاز خود را از قفسه بردارند.»
«عبدالرضا محمدی» به تسهیلات جدید این فروشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در شنبه‌های بدون پسماند، پسماندهای خشک شهروندان ۵۰ درصد بالاتر از نرخ مصوب خریداری می‌شود، این در حالی است که شهروندان می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از این تسهیلات، یک عدد لامپ LED رایگان نیز دریافت کنند.»
محمدی به طرح تعمیر رایگان لامپ‌های LED سوخته شهروندان اشاره می‌کند و می‌گوید: «ارائه تخفیف‌های ۵ تا ۱۰‌درصدی اجناس در همه روزهای هفته و ۲۰ تا ۵۰‌درصدی در روزهای پنجشنبه و جمعه از دیگر تسهیلات هایپرپسماند است.»

کد خبر 593342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha