وضعیت کرونا در برخی از استان‌های کشوراز نظر افزایش ابتلا و بستری بیماران نگران‌کننده شده است، به‎ همین دلیل کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا اقدامات لازم و فوری برای کنترل موج چهارم کرونا درنظر گرفته‌اند.

كرونا

همشهری آنلاین- مریم ورشویی:  کشور وارد موج چهارم کرونا شده است و طبق گفته «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسانی که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند بیشتر در معرض آسیب قرار دارند،  در چند هفته آینده روند ابتلا در بیماران سرپایی، بستری و مرگ و میر این بیماری صعودی است.

موج چهارم کرونا از اواخر تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ آغاز شد و وضعیت بسیاری از شهرها را به قرمز رساند. به‌طوری که طبق آخرین آمار تلفات روزانه به اعداد سه رقمی برگشته است، به‌همین دلیل تصمیمات فوری برای کنترل شیوع هرچه بیشتر این بیماری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده است.

پیشنهاد تعطیلی پایتخت

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در پایتخت، پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای تا ۱۰ روزه تهران را به معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و وزیر بهداشت اعلام کرد.

«علیرضا زالی» همچنین تقاضای واکسیناسیون فوری کادر درمان را اعلام کرد که مورد موافقت وزیر بهداشت قرار گرفت تا ۵۳۰ هزار نفر فعال در حوزه بهداشت و درمان کشور چه در بخش خصوصی و چه دولتی در کوتاه‌ترین زمان واکسینه شوند.

تعطیلی کامل فعالیت‌های آموزشی

معاون کل وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی نیز با توجه به روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا در کشور، تعطیلی کامل فعالیت‌های آموزشی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی اعم از مذهبی و ملی را اعلام کرده است.

حریرچی سفر با خودروی غیر بومی را به شهرهای قرمز و خروج خودروی بومی از شهرهای قرمز را نیز ممنوع اعلام کرد.

سفر به ترکیه ممنوع شد

از سویی دیگر ترکیه با بازگشایی همه مرزهای خود برای ورود گردشگران برای  سفر به این کشور خبرساز شد.  این اقدام ترکیه سبب شد تا آژانس‌های مسافرتی درصدد برگزاری تورهایی به مقصد این کشور باشند. اما باتوجه به اوج‌گیری موج چهارم شیوع کرونا معاون هماهنگی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مبنی بر لغو فوری تور ترکیه به کلیه شرکت‌های گردشگری خبر داد. 

طبق گفته سید سلمان سامانی، جمع بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با ۵ دستگاه تخصصی مرتبط با امور مرز، شکل گرفت، به ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه و درنهایت به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد. بر اساس تصمیم ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند.

ارتقای مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی

همچنین جمعیت هلال احمر موظف شد تا نسبت به ارتقای مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه و تشدید کنترل دقیق مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی و هوایی اقدام کند.

از سویی دیگر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به تعیین مراکز آزمایشگاهی مورد  تایید در خارج اقدام کند و با  اطلاع‌رسانی لازم در این ارتباط به شهروندان و شرکت‌های هواپیمایی، فقط به افرادی اجازه ورود به کشور دهد که  گواهی سلامت معتبر را دریافت کرده‌اند.

تعطیلی باشگاه‌های ورزشی

همچنین طبق گفته رییس گروه نظارت بر فعالیت باشگاه‌های اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران، با قرمز شدن تهران 3 هزار باشگاه و مکان‌های ورزشی آبی و چند منظوره در حوزه‌های چهارگانه تهران (شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق) و شهرستان‌های ری و شمیرانات تعطیل شدند.

رضا خرم افزود: این تعطیلی‌ها تا رسیدن به شرایط زرد و آبی برای فعالیت مجدد ورزش ادامه خواهد داشت.

سینماها تعطیل شد

مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی از تعطیلی سینماهای تهران به دلیل قرار گرفتن پایتخت در شرایط قرمز کرونایی خبر داد. مسعود نجفی اظهار داشت: صبح  دوشنبه ۱۶ فروردین با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت کرونا در شهر تهران از نارنجی به قرمز تغییر کرد تا با توجه به قوانین تمامی مشاغل از جمله سینماها تعطیل شد.

کد خبر 593320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 25
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    16 2
    نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب امدی سنگدل این زودتر می خواستی حالا چرا ......اینم از دولت تدبیر و امید
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    21 1
    تاسف وتاسف بابت تصمیم های غلط مدیریتی در آزاد کردن سفرهای نوروزی وشیوع کرونا در سراسر کشور وبالارفتن آمار فوتی ها، بالا رفتن آمار مبتلایان ، ضرر معنوی ومادی به کشور، تحمیل هزینه تعطیلی به کشور ! !
  • حبیبی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    23 4
    چه عجله ای دارید برای واکسیناسیون کادر درمان اول اینهایی که روغن بنفشه و عنبرنسا را تجویز می کنند رو معالجه کنین بعداین طلبه ای که تجویز میکنه بدون ماسک وارد حرم امام رضا علیه السلام بشید چون خطر اینها از کرونا بیشتره