دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

گروه ورزشی: وقتی یوساین بولت در بهار امسال در نیویورک رکورد دوی 100 متر جهان را شکست بر این باور بود که رقابت بی‌نقصی انجام داده است ولی گلن میلز، مربی‌اش با او هم‌عقیده نبود

 هرچند این دونده جاماییکایی هنوز دلیل آن را نمی‌داند. بولت می‌گوید: «او هرگز در این باره صحبت نمی‌کند مگر اینکه اشتباه بزرگی مرتکب شده باشم. در تمرینات هم ممکن است او تنها بگوید که باید جهش‌هایم کمی بلندتر باشد یا مشکل من در مسابقه قبلی کدام حرکتم بوده است.»

در حالی که بولت روی صندلی راحتی در سالنی در لندن لم داده و به سئوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد، سرمربی‌اش هنوز پاسخ روشنی به او نداده است. این بار ماجرا مربوط به این نیست که باید هنگام استارت سریع‌تر باشد یا اینکه باید در نزدیکی خط پایان بیشتر خم شود.

سئوال بی پاسخ قهرمان

سئوال بزرگ دونده جاماییکایی که بی‌پاسخ مانده، این است که او کمتر از 3 هفته بعد در خط شروع دوی 100 متر المپیک پکن حاضر خواهد بود. بدین ترتیب شاید به نظر برسد که بولت و میلز رابطه سردی دارند، ولی همانطور که او با عملکرد اخیرش همه را شگفت‌زده کرده، پاسخی غافلگیرکننده به این سئوال دارد. بولت می‌گوید: «او برای من یک مربی، یک راهنما و یک پدر دوم است. ما با هم تفریح می‌کنیم، مگر در روزهای تمرینات. ما لحظات مفرحی داریم، برای هم لطیفه می‌گوییم و با یکدیگر بحث می‌کنیم.»

ولی در گفت‌وگوهای آنها حتی یک جمله هم درباره دوی 100 متر ردوبدل نشده است. دونده جاماییکایی که متخصص 200 متر است، خیلی دوست دارد که در پکن در 100 متر هم بدود، ولی به‌هر تصمیمی که میلز بگیرد احترام خواهد گذاشت. حتی اگر تصمیم مربی به معنی این باشد که رکورددار این ماده نتواند در معتبرترین مسابقات بین‌المللی با هموطنش آسافا پاول رقابت کند. «قطعاً می‌خواهم در هر دو ماده شرکت کنم.» بولت می‌گوید: «نمی‌دانم که وضعیت شرکت من در دوی 100 متر المپیک چه زمانی مشخص می‌شود. این بستگی به مربی‌ام دارد. حدس می‌زنم که در دیرترین زمان ممکن باشد. او هیچ سرنخی به من نداده که چه کار خواهم کرد. او مرا طوری تمرین می‌دهد که برای هر اتفاقی آماده باشم، به همین دلیل است که همچنان در 100 متر و 200 متر می‌دوم. من از او چیزی نمی‌پرسم، چون همه تصمیمات او در زندگی ورزشی‌ام به نفع من بوده است.»

آنها از سال 2005 با یکدیگر همکاری می‌کنند، ولی به نظر می‌رسد بولت می‌خواهد مطمئن شود رقابت در هر دو ماده برای دونده‌ای که فردای فینال 200 متر المپیک پکن 22 ساله می‌شود، تصمیمی صحیح است. میلز می‌گوید: «یوساین در 200 متر شرکت خواهد کرد و می‌خواهد در 100 متر هم حاضر باشد، ولی به او گفته‌ام که باید به من نشان بدهی که برای هر دو رقابت آماده‌ای. در جاماییکا همه می‌گویند که او باید 100 متر را هم بدود. این حرف‌ها مرا نگران نمی‌کند. من خودم باید تصمیم بگیرم و نمی‌خواهم دیگران روی تصمیم من تأثیر بگذارند. تنها کسی که می‌تواند روی نظر من تأثیرگذار باشد، یوساین است.»

سابقه بولت نشان می‌دهد که او چه عملکرد درخشانی داشته است. او با زمان 9/72 ثانیه در نیویورک توانست رکورد آسافا پاول در دوی 100 متر را دو دهم ثانیه ارتقا بدهد. جالب اینکه این تنها پنجمین حضور او در این ماده بود و او این کار را برای افزایش سرعت اولیه‌اش در 200 متر، ماده اختصاصی‌اش انجام می‌دهد. کسانی که خارج از دنیای این ورزش قرار دار ند، احتمالاً چیز زیادی درباره او نمی‌دانند.

یک سال پیش، وقتی بولت در یک کنفرانس مطبوعاتی در بریتانیا شرکت کرد، حتی یک سئوال هم از او پرسیده نشد. ولی این بار دوربین‌های تلویزیونی و جمعیت منتظر بودند تا قایق موتوری که او و آسافا پاول را بر روی رودخانه تیمز به گردش برده بود، کناره بگیرد. این ماشین سرعت با قامت 197 سانتیمتری‌اش بسیار آرام است. او در حالی که روی مبل بدنش را می‌کشد، می‌گوید: «این من واقعی‌ام است. من آدم راحتی هستم.

بیشتر مواقع در خانه می‌مانم و با بازی‌های کامپیوتری سرگرم می‌شوم. تفریح من تنها به جمع‌های دوستانه خلاصه می‌شود.» ولی وقتی تپانچه شلیک می‌شود، او با قدرت انفجاری بی‌مانندی حرکت می‌کند و اندام عظیم او باعث می‌شود که قبل از پایان 10 متر اولیه کاملاً ایستاده باشد. از وقتی که او در 15 سالگی تبدیل به جوان‌ترین قهرمان جوانان جهان شد، در سال 2002 در پیست خانگی کینگستون در 200 متر درخشید، سیر پیشرفت او آرام ولی موثر بوده است. او در جام جهانی سال گذشته در اوزاکا پس از تایسون گای آمریکایی به مقام دوم رسید و احتمالاً در پکن در دو ماده با او رقابت می‌کند. ولی حضور او در 100 متر المپیک تنها تردید او نیست. او مطمئن نیست که نمایش 100 متر المپیک پکن، رقابتی عاری از داروهای نیروزا باشد. او می‌گوید: «می‌دانم که خودم پاکم. امیدوارم بقیه دوندگان حاضر در این رقابت هم اینطور باشند.»

منبع: روزنامه گاردین – 52 جولای 2008

کد خبر 59248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز