یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه به تازگی «سند دکترین سیاست خارجی روسیه» را که مبتنی بر ۷ اصل اساسی است، امضا کرد.

روزنامه «وزگلاد» در این باره می‌نویسد، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه سندی را تحت عنوان «دکترین سیاست خارجی فدراسیون روسیه» امضا کرد که ارائه دهنده دیدگاه‌ها، اصول و جهت‌گیری‌های اصلی فعالیت‌های روسیه در عرصه سیاست خارجی است.

دکترین جدید مکمل و توسعه دهنده دکترین قبلی است که در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۲۰۰۰ توسط  ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور سابق روسیه مورد تأیید قرار گرفته بود.

دگرگونی ‌در این زمینه بروز نکرده‌است، هرچند تغییرات جزیی به چشم می‌خورد.

در «دکترین جدید سیاست خارجی روسیه» اصلی‌ترین محورها عبارتند از:

  • نقش روسیه در روند مسائل جهانی که باید افزایش پیدا کند،
  • سیاست جهانی که دچار تغییراتی در روابط بین‌الملل شده،
  • رویارویی ایدئولوژیکی و میراث جنگ سرد کنار گذاشته شده،
  • روند جهانی‌سازی و چالش‌هایی که در پی آن به‌وجود آمده و غرب از قبول آنها سرباز می‌زند،
  • کنار گذاشتن مفهوم «دشمن» و به‌جای آن استفاده از کلماتی همچون رقابت و همکاری،
  • دفاع از اصول حقوق بین‌الملل و ممانعت از برخوردهای یکجانبه،
  • نظم نوین جهانی که در حال شکل‌گیری است و روسیه قصد دارد فعالانه در این روند تأثیرگذار باشد،
  • جهت‌گیری در سیاست خارجی از اروپا و آمریکا به سمت آفریقا و آمریکای لاتین و توجه به کشورهای جامعه مشترک‌المنافع در وهله نخست است.

مدودف در عین حال در ملاقات با سفرا و نمایندگان دائم روسیه در خارج، نمایندگان دیپلماتیک کشور را با محتوای «دکترین جدید سیاست خارجی روسیه» آشنا و برنامه فعالیت‌های آتی کشور را برای آنان تشریح کرد که مبتنی بر دفاع از منافع ملی این کشور و حفظ اصول بین‌المللی در روابط است.

بدین ترتیب می‌توان گفت که تغییرات اساسی که غرب انتظار داشت با به قدرت رسیدن رهبر جدید در روسیه صورت گرفته و مسکو حاضر به دادن امتیازات یک جانبه شود، به وقوع نپیوست.

هرچند مسکو اعلام آمادگی می کند تا از انتقادات خود نسبت به غرب بکاهد، دیپلماسی نرم‌تری را در پیش گرفته و به سمت پیشنهادات تازه برای گفتگو و همکاری‌های سازنده روی آورد.

منبع: خبرگزاری نووستی

کد خبر 59242

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز