لیلی گلستان گفت: نمایشگاه‌های آنلاین باعث شد به مشتریان گالری گلستان عده زیادی اضافه شود.

لیلی گلستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین: لیلی گلستان  درباره فعالیت‌های گالری گلستان در سال ۹۹ گفت: گالری گلستان از ۱۵ اسفند ۹۸ به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد و تا اواسط خرداد نیز همچنان نمی‌دانستیم که چه کار باید بکنیم، زیرا به هنرمندان زیادی وقت نمایشگاه داده بودیم. پس از آن با هنرمندان صحبت کردم و از آن‌ها پرسیدم چه کسانی حاضر هستند نمایشگاه آنلاین برگزار کنند. خود من چندان با فضای مجازی آشنا نبودم و به همین دلیل بسیار با ناامیدی این کار را آغاز کردم و فکر می‌کردم اصلا موفقیت‌آمیز نباشد اما برخلاف تصورم نمایشگاه‌های آنلاین بسیار خوب و موفق بود.

او درباره دلایل این موفقیت گفت: یک دلیل آن می‌تواند این مسئله باشد که نمایشگاه‌های آنلاین مخاطبان زیادی از سراسر کشور دارند که تعداد آن‌ها بیشتر از کسانی است که به گالری مراجعه می‌کنند. ما حتی خریداران ایرانی از کشورهایی مانند ایرلند، انگلستان، آلمان، ژاپن، امریکا، فرانسه و دانمارک داشتیم و برایم بسیار جذاب بود افرادی که قبلاً ما را نمی‌دیدند این بار ما را دیدند و خرید کردند.

گلستان ادامه داد: نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» نتیجه شگفت‌انگیزی داشت و ویژگی خاصی که در مجازی بودن پیدا کرد این بود که ابعاد آثار آزاد بود. ما در نمایشگاه‌های سالانه صد اثر صد هنرمند با توجه به محدودیت فضا، تنها آثار کوچک را از هنرمندان دریافت می‌کردیم، اما امسال چنین محدودیتی وجود نداشت و هنرمندان می‌توانستند آزادانه هر اثری که دارند را ارائه دهند. همه نمایشگاه‌های انفرادی که در این مدت برگزار کردیم نیز با فروش خوبی همراه بودند که گاه بیشتر از نمایشگاه‌های حضوری بود که قبلاً این هنرمندان برگزار کرده بودند.

او با اشاره به دیدگاه هنرمندان نسبت به نمایشگاه مجازی گفت: در ابتدای شروع این کار بیشتر هنرمندان موافق نمایشگاه آنلاین نبودند و فرصت می‌خواستند که درباره آن فکر کنند، زیرا آن‌ها نیز مثل من نمی‌دانستند که این کار چه نتیجه‌ای خواهد داشت. اما پس از آن کسانی که نمایشگاه‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کردند از این اتفاق کاملا راضی بودند. ما در چند ماه گذشته نمایشگاه‌های انفرادی از آرمان یعقوب پور، فربد مرشدزاده، شهرام کریمی و شمس‌الدین غازی برگزار کردیم که همگی بسیار موفق بودند. این نمایشگاه‌ها با آثار جدید هنرمندان شکل گرفت و حتی آرمان یعقوب پور و شمس‌الدین غازی آثاری نیز ویژه نمایشگاه مجازی تهیه کردند که در ابعاد کوچک و با قیمت کمتر هستند و افراد بیشتری این امکان را پیدا کردند که آن‌ها را خریداری کنند.

گلستان ادامه داد: من هنوز شگفت‌زده هستم که چرا پیش از این فضای مجازی را نمی‌شناختم و با آن موافق نبودم. نتایجی که از این نمایشگاه‌ها به دست آوردیم باعث شد با توجه به اینکه شیوع کرونا همچنان ادامه دارد تصمیم بگیریم گالری را تا آخر تابستان ۱۴۰۰ بسته نگه داریم و به جای آن نوبت‌هایی برای نمایشگاه‌های آنلاین به هنرمندان داده‌ایم. البته نمایشگاه آنلاین مشکلات زیادی دارد و کار بیشتری می‌برد اما با توجه به نتایج موفقیت‌آمیز آن‌ها و رضایت هنرمندان تصمیم گرفتیم که این کار را ادامه دهیم.

او درباره نحوه برخورد مخاطبان و خریداران آثار هنری با نمایشگاه آنلاین گفت: در این مدت تنها یک نفر از خریداران به ما گفت که می‌خواهد اثر را از نزدیک ببیند و باقی مخاطبان بدون چنین درخواستی اثر مورد نظر خود را خریداری کردند. این مسئله نشان می‌دهد که همه آن‌ها با خرید ‌آنلاین آشنا بودند و مشکلی با این مسئله نداشتند.

گلستان افزود: تقریبا ۹۵ درصد این افراد برای اولین بار از گالری گلستان خرید می‌کردند و این برایم بسیار عجیب و جالب بود. نمایشگاه‌های آنلاین باعث شد به مشتریان گالری گلستان عده زیادی اضافه شود. ما همه آثار را به صورت رایگان و با بسته‌بندی مناسب ارسال می‌کنیم و خواستیم کارمان کاملاً حرفه‌ای باشد و به همین دلیل مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

این گالری دار و مترجم در پایان گفت: سال ۹۹ از نظر روانی بسیار بد بود و عده زیادی از مردم و هنرمندان با مشکلات فراوانی دست به گریبان بودند. اما از نظر موفقیت حرفه‌ای در طول ۳۲ سال گذشته از بهترین سال‌های فعالیت من بود. ما در ابتدای سال مسابقه نقاشی در قرنطینه را برای کودکان برگزار کردیم که بسیار موفق بود و توجه مسئولان شهرداری را به خود جلب کرد تا جایی که همکاری زیادی با ما کردند. علاوه بر جوایزی که به برگزیدگان اهدا شد، قرار است ستون‌هایی کاشی‌کاری شده از نقاشی‌های برگزیده این مسابقه در کنار دریاچه چیتگر نصب شده و در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ رونمایی شود. همچنین کتابی از آثار کودکان نیز منتشر خواهد شد که طراحی گرافیک آن را ابراهیم حقیقی انجام داده است و این کتاب نیز هم‌زمان با ستون‌ها رونمایی می‌شود.

کد خبر 592326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha