مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

هر سال با آغاز فصل بهار، کشاورزان مناطق جنوب و جنوب غرب کشور کار خود را با نگرانی از حمله ملخ‌ها آغاز می‌کنند. امسال نیز، هنوز چند روزی از فروردین نگذشته بود که از جنوب کشور خبر حمله ملخ شنیده شد و حالا مسئولان از مبارزه با این آفت در ۷ استان خبر می‌دهند.

ملخ

حمیده پازوکی-همشهری آنلاین: معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مبارزه با آفت ملخ هم‌زمان با موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی از چهارم فروردین آغاز شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اواخر تیر امسال در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی، مبارزه با این آفت انجام شود.  
مسعود لطیفیان نخستین گزارش‌ها از حمله ملخ را مربوط به منطقه دشتستان بوشهر دانست که با وزش باد با سرعت زیاد از سمت غرب در هندیجان و گناوه هم گسترش پیدا کرد.  
او با اشاره به شیوع آفت در  خوزستان به ویژه در مناطقی مانند ماهشهر، بهبهان، دزفول، خرمشهر، اهواز و شادگان توضیح داد: در روزهای گذشته در ۳ هزار هکتار از مزارع خوزستان و ۳۰۰ هکتار از مزارع هندیجان و گناوه با ملخ مبارزه شده است.  
لطیفیان همچنین از شیوع ملخ در منطقه دره‌سر ایلام و مبارزه با استفاده از هواپیمای سم‌پاشی ادامه می‌دهد: شهرستان گچساران در کهگیلویه‌وبویراحمد و منطقه پارسیان در هرمزگان نیز به دلیل مجاورت با مناطق آلوده به آفت در معرض تهدید هستند، اما در صورت بروز مشکل آمادگی و ابزار و سموم لازم برای مبارزه با آفت وجود دارد.  

تامین اعتبار برای مبارزه با ملخ
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه ۷ استان خوزستان، بشهر، هرمزگان، فارس، ایلام و جنوب کرمان با ملخ صحرایی درگیر هستند، گفت: برای مبارزه با ملخ‌ها اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان درخواست کرده بودیم که این مبلغ تامین و در ۲ روز آخر اسفند بین استان‌های مورد نظر توزیع شده است. همچنین سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با ملخ صحرایی مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم درخواست کرده است که این مبلغ در هفته آخر اسفند توسط ستاد بحران کشور تصویب و به هیات دولت اعلام شد و امیدواریم تا اواخر فروردین امسال از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان حفظ نباتات کشور ابلاغ و در استان‌هایی که درگیر این آفت هستند، متناسب با حجم عملیات و مبارزه توزیع شود.
لطیفیان با بیان اینکه در چند سال اخیر آفت ملخ صحرایی هجوم گسترده و فاجعه‌باری به نوار جنوبی کشور داشته و خسارات فراوانی در بخشهای کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برجای گذاشته است، اظهار کرد: ملخ صحرایی به‌عنوان یک آفت بسیار خطرناک در جهان شمرده می‌شود که از نظر پراکنش حدود ۱۳ میلیون کیلومتر مربع از سطح جهان و حدود ۶۰ کشور را مورد تهدید قرار داده است. اگر این آفت در زمان درست و به صورت مناسب کنترل نشود، مناطق بیشتری از کشور در معرض تهدید این آفت قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه ملخ‌های بومی کشور با این نوع از آفت متفاوت هستند، گفت: در استان‌هایی مانند زنجان و قزوین نوعی ملخ با نام ملخ مراکشی شیوع دارد که بومی کشور بوده و با این نوع ملخی که جنوب و غرب کشور را تهدید می‌کند، متفاوت است. این ۲ نوع آفت را نباید با هم اشتباه گرفت، هرچند درصورت بروز نوع بومی هم مبارزه سریع و درست با آن انجام خواهد شد.

مبارزه جهانی با ملخ

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به تاریخچه شیوع آفت ملخ در کشور اظهار کرد: در ایران نیز از دهه ۱۳۴۰ تاکنون چند بار به صورت پراکنده و محدود شاهد تهاجم ملخهای صحرایی به مزارع کشاورزی و منابع طبیعی به ویژه مراتع بوده‌ایم، اما از سال ۹۷ تاکنون بعضی از استانهای جنوبی کشور به‌صورت گسترده مورد تهاجم این نوع ملخ قرار گرفته‌اند. اگر در استانهای جنوبی، مبارزه با ملخ‌های صحرایی به صورت کامل و صحیح انجام نشود، ممکن است به استان‌های مرکزی و شمالی کشور نیز نفوذ کنند. به گفته فائو، امکان تداوم هجوم طغیانی آفت ملخهای صحرایی به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور د وجود دارد که ضرورت توجه ویژه در کنترل و مبارزه با این آفت را دوچندان می‌کند.
لطیفیان با اشاره به این نکته که ملخ صحرایی از آفریقا، یمن، کویت و عربستان وارد کشور می‌شود درباره برنامه جهانی مبارزه با این آفت گفت: سازمان خواروبار جهانی همواره مهاجرت آفت را رصد می‌کند و کشورهای مختلف با همکاری این سازمان با آن در حال مبارزه هستند. از سوی دیگر کشورهایی که در معرض خطر هستند با کمک به سایر کشورهای درگیر با ملخ صحرایی کمک می‌کنند تا به نوعی خود را نیز نجات داده باشند. در همین زمینه سال گذشته کشورهای چین و هند در زمینه سم، سمپاش و آموزش مبارزه با آفت کمک‌های بسیاری به ما کردند.

کد خبر 592218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha