یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: واگذاری یکجای ۴ شرکت مادر تخصصی نفتی ظاهراً به‌دلیل تازه‌ای برای زورآزمایی وزارتخانه‌های نفت واقتصاد بعد ازداستان دنباله دار بورس نفت درآمده اما به‌نظر می‌رسد این بار طرفین تلاش دارند نظر خود را از طریق رای نهایی هیات عالی واگذاری به کرسی بنشانند.

به این ترتیب در یک سو وزارت نفت تلاش دارد با اشاره به تجربه ناموفق بازاریابی برای شرکت‌های گاز استانی توجه هیات عالی واگذاری را به ضرورت واگذاری هلدینگی شرکت‌های مادر تخصصی جلب کند واز سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی‌ هم به نیابت از وزارت اقتصاد می‌کوشد در هر فرصتی خطر ایجاد انحصاری جدید را به اعضای این هیات گوشزد کند.

علاوه براین در این زورآزمایی مدنی هیچ‌کدام از دوطرف حاضر نیستند به هیچ عنوان از مواضع خود درخصوص نحوه واگذاری شرکت‌های نفتی عقب بنشینند.

به هر صورت در شرایطی که دیروز اکبرترکان معاون برنامه ریزی وزیر نفت از موافقت سازمان خصوصی‌سازی‌ با واگذاری هلدینگی شرکت‌های ملی گاز وپتروشیمی خبر داده بود غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ این خبر را از اساس تکذیب کرد.

کرد زنگنه به همشهری گفت:چنین توافقی به هیچ عنوان صحت ندارد و اصولا سازمان خصوصی‌سازی‌ معتقد به واگذاری هلدینگی نیست.

زنگنه در ادامه در تشریح دلایل این مخالفت هم تاکید کرد:به‌نظر سازمان خصوصی‌سازی،‌ واگذاری یکجای شرکت‌های مادر تخصصی تنها زمان انتقال مدیریت به بحش خصوصی را طولانی‌تر می‌کند.

در نتیجه با توجه به همین دلیل هم سازمان خصوصی‌سازی‌ مطمئن‌ترین راه واگذاری زیرمجموعه‌های وزارت نفت به مردم را فروش جداگانه آنها می‌داند.

پیش از این اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ بالاخره تعارف‌های متداول و مرسوم را کنار گذاشته واعلام کرده بود سازمان متبوعش علاقه‌ای به اجرای طرح وزارت نفت ندارد وساده‌تر اینکه موافقت هیات عالی واگذاری هم با این پیشنهاد بعید به‌نظر می‌رسد.

بعد از این اظهار نظر صریح وزارت نفت هم ناچارشد مخالفت سازمان خصوصی‌سازی‌ را تایید کند. ترکان در واکنش به این ابراز مخالفت صریح به همشهری گفت:تلاش خواهیم کرد نظر مثبت هیات عالی واگذاری را نسبت به این طرح جلب کنیم در غیراین صورت واگذاری جداگانه زیرمجموعه‌های نفتی پیگیری خواهد شد.

اماظاهرا با وجود این واکنش نسبتا ملایم وزارت نفت هم تمایلی ندارد به همین سادگی طرح واگذاری هلدینگی را فراموش کند.

خبری که تکذیب شد

اکبر ترکان، معاون وزیرنفت دیروز و در گفت‌وگو با برنا از موافقت سازمان خصوصی‌سازی‌ با واگذاری شرکت‌های ملی گاز ایران وصنایع پتروشیمی به‌صورت هلدینگ به بخش خصوصی خبر داد و گفت: با توجه به این توافق، وزارت نفت مکلف شده پیشنهادهای خود را به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارائه کند.

به گفته ترکان درصورت تایید پیشنهادهای وزارت نفت در سازمان خصوصی‌سازی‌ این امر برای تایید در هیات عالی واگذاری مطرح خواهد شد.

کد خبر 59216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز