چین در سال ۲۰۲۰ توانست برای نخستین بار، نام خود را به عنوان شریک اصلی تجارت خارجی اروپا ثبت کند؛ جایگاهی که تا پیش از این به آمریکا تعلق داشت. صادرات اتحادیه اروپا به چین در این مدت به ۲۰۲.۵میلیارد یورو و واردات به ۳۸۳.۵میلیارد یورو رسید.

کشتی تجارت چین بندر

به گزارش همشهری آنلاین، چین در سال ۲۰۲۰ توانست برای نخستین بار، نام خود را به عنوان شریک اصلی تجارت خارجی اروپا ثبت کند؛ جایگاهی که تا پیش از این به آمریکا تعلق داشت.

همه‌گیری کرونا که در یک سال گذشته بر سلامت مردم سایه افکنده بود، اقتصاد جهان را نیز بی‌نصیب نگذاشت و بازار تجارت ازجمله روابط اروپا و چین را متحول کرد. طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، واردات این اتحادیه از چین در سال گذشته میلادی ۵.۶درصد و صادرات به این کشور ۲.۲درصد رشد داشته است. صادرات اتحادیه اروپا به چین در این مدت به ۲۰۲.۵میلیارد یورو و واردات به ۳۸۳.۵میلیارد یورو رسید.

این در حالی است که تجارت قاره سبز با آمریکا روند نزولی داشته و واردات ۱۳.۲درصد و صادرات ۸.۲درصد کمتر شده است. ارزش کل معامله‌های تجاری اروپا و چین در سال گذشته میلادی ۵۸۶میلیارد یورو بوده که ۳۱میلیارد یورو بیشتر از ارزش دادوستد بین این اتحادیه و آمریکاست.

از سوی دیگر، روابط تجاری اتحادیه اروپا با دیگر نقاط جهان نیز در یک سال گذشته افت چشمگیری داشته است؛ ۹.۴درصد کاهش صادرات و ۱۱.۶درصد کاهش واردات. با این حال، مازاد تجاری اروپا در طول همه‌گیری کرونا و بحران تجاری در جهان افزایش یافت و به ۳۰.۱میلیارد یورو رسید؛ این میزان در سال قبل از آن ۲۲.۱میلیارد یورو بود. چین، آمریکا و انگلیس به‌ترتیب مهم‌ترین شرکای تجاری این قاره در یک سال گذشته بودند.

کارشناسان معتقدند رشد روابط تجاری چین با اروپا، نتیجه سرعت بالای چینی‌ها در احیای اقتصاد خود پس از ماه‌های نخست همه‌گیری کروناست. در این مدت، صادرات خودرو و کالاهای لوکس از اروپا به چین رونق گرفت و در مقابل، پکن تجهیزات پزشکی و الکترونیکی خود را به کشورهای اروپایی صادر کرد.

توسعه روابط تجاری اروپا و چین خبر خوبی برای آمریکا نیست. جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بارها گفته که قصد دارد با همکاری متحدانش ازجمله اروپا جلوی نفوذ اقتصادی چین را بگیرد. اما تغییر معادله‌های تجاری می‌تواند کار بایدن را سخت‌تر کند. اقتصاد چین سال گذشته ۲.۳درصد رشد داشت، درحالی‌که اقتصاد آمریکا ۳.۵درصد کوچک‌تر شد. این موضوع به چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان فرصت داده است که دامنه نفوذ خود را در مناطق مختلف جهان بیشتر کند.

حدود ۲‌ماه پیش یک توافق سرمایه‌گذاری مشترک بین اتحادیه اروپا و چین به‌منظور تسهیل دسترسی به بازارهای دوطرف امضا شد؛ توافقی که با واکنش منفی آمریکا نیز روبه‌رو شد. تیم جو بایدن بعد از پیروزی او در انتخابات، در تماس‌های متعدد با مقام‌های اروپایی سعی کردند مانع امضای توافق تجاری میان چین و اروپا شوند اما اروپایی‌ها اعلام کردند قصد دارند در تجارت خارجی خود، مسیر مستقل‌تری نسبت به گذشته در پیش بگیرند.

کد خبر 592035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha