دست‌کم ۱۳۸ کشور جهان واکسیناسیون مردمانشان را بر ضد کووید-۱۹ آغاز کرده‌اند و کشور شیلی در آمریکای جنوبی در میان کشورهای با حداقل یک میلیون نفر جمعیت سریع‌ترین افزایش سرانه واکسیناسیون را دارد.

Screen Shot 2021-03-26 at 03.17.29.png

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  شیلی، کشور واقع در آمریکای جنوبی روزانه به طور میانگین ۱۲۹۹ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت در هفت روز گذشته تزریق کرده است.

قبلا اسرائیل با تجویز ۱۹۸۹ دوز واکسن در روز به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت سریع‌ترین میزان واکسیناسیون روزانه جهان را داشت.

در مجموع، کشورهای ثروتمندتر و توسعه‌یافته‌تر تا به حال دسترسی بهتری به واکسن‌های کرونا داشته‌اند و از طرف دیگر این کشورها همچنین  زیرساخت‌های بهداشتی کارآمدتری برای تولید، خرید و تجویز دوزهای واکسن‌های کرونا دارند.

حدود ۶۲ درصد از افرادی که دست کم یک دوز واکسن کرونا در جهان دریافت کرده‌اند، مربوط به کشورهای با درآمد بالا هستند و دست کم ۶۰ درصد آنها در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می‌کنند. 

اغلب واکسن‌های کووید-۱۹ مانند واکسن‌های آسترازنکا، مدرنا و فایزر/بیونتک در دو دوز تجویز می‌شوند. واکسن کرونای ساخته بوسیله شرکت آمریکایی جانسون‌اندجانسون فقط به تزریق یک دوز نیاز دارد.

از لحاط میزان کلی واکسیناسیون کرونا اسرائیل با زدن دست کم یک دوز واکسن به ۵۹ درصد جمعیتش (واکسیناسیون کامل ۵۲ درصد جمعیتش) در راس قرار دارد. اسرائیل به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیتش ۱۱۱ دوز واکسن کرونا تجویز کرده است. امارات متحده عربی با تجویز ۷۹ دوز واکسن کرونا به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیتش در رده دوم قرار دارد. شیلی با تجویز ۴۸ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیتش در رده بالایی قرار دارد.

در میان کشورهای بالای ۱۰ میلیون نفر جمعیت بریتانیا با تجویز ۴۷ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در رده اول است. ۴۳ درصد جمعیت بریتانیا دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند (۳.۸ درصد واکسیناسیون کامل شده‌اند). آمریکا هم با تجویز ۳۹ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در رده بالایی است. آمریکا به ۲۶ درصد جمعیتش دست کم یک دوز واکسن تزریق کرده است (۱۴ درصد جمعیت واکسیناسیون کامل شده‌اند).

کد خبر 591902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha