یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد که ایران و گروه 1+5 در بررسی دو مدل مذاکراتی ارایه شده، مدل سومی را بیابند که نفع طرفین را به همراه داشته و رفتار آینده آنها را مشخص کند.

دکتر علی لاریجانی روز یکشنبه ششم مرداد در سخنانی پیش از دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به مجادلات رسانه ای پیرامون مذاکرات اخیر هسته ای اشاره کرد و گفت: بین آنچه در ژنو رخ داد و متن مذاکرات و هیاهوی بعد از آن، پیوستگی منطقی دیده نمی شود.

به گزارش ایرنا، رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: "مختصر آنکه، 1+5 بسته ای و طریقی غیر رسمی را برای مذاکرات ارایه کردند. جمهوری اسلامی به بسته پیشنهادی آنها پاسخ داد و مدلی هم برای مذاکرات ارایه کرد. بین این دو مدل قرابت های زیادی دیده می شود. در مجال مذاکرات ژنو نیز اجمالا این دو رویکرد بحث شد و طبعا هضم هر یک از آنها به بحث و گفت و گوی بیشتر نیاز دارد."

لاریجانی تصریح کرد: "جنجال آفرینی بعد از آن نشان می دهد هنوز هم آمریکایی ها به تئوری اغتشاش راهگشا معتقدند. در این مسیر چه نفعی برای شما تا امروز حاصل شده است که زمانه را مستعد ادامه آن تئوری یافته اید؟"

رییس مجلس افزود: " به نظر می رسد با این روش‌ها قصد زیاده خواهی گستاخانه دارند و مطمئن باشند این هوشیاری در جمهوری اسلامی وجود دارد که پاسخ های نسنجیده شما را متناسب پاسخ گویند."

لاریجانی اظهار داشت: "پیشنهاد ما این است که در بررسی این دو مدل مذاکراتی ، می توانید به مدل سومی دست یابید که نفع دو طرف را همراه داشته باشد و رفتار آینده دو طرف در آن مشخص شود."

وی تاکید کرد: "مجلس شورای اسلامی از چنین سلوکی حمایت می کند اما اگر تصور می کنید با شیون سرایی و فرافکنی می توانید یک سر موضوع را به کلی رها کنید و بخش دیگر آن را مقید، بدانید دچار اشتباه محاسباتی شده اید و این شما هستید که میز مذاکرات را ترک گفتید."

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: "بسته پیشنهادی ایران، نکات مهمی در برداشت که باید در همه جانبه بودن آن توجه بیشتری می کردید. حل مسایل پیچیده منطقه و همراهی جمهوری اسلامی در علاج دردهای ناشی از استراتژی های غلط اجرا شده در منطقه، نکته مهم تری است. یکی از صاحبنظران آمریکایی گفته بود مساله هسته ای از نظر آمریکا، فقط یک نکته است. گره اصلی جای دیگری است و آن به رسمیت شناخته شدن تهران به عنوان قدرت منطقه ای برتر است."

وی خطاب به آمریکایی ها گفت: "شما با سیاست انکار این قدرت، ره به جایی نبرده اید و نمی برید. اما با تعامل با آن که در این بسته پیشنهادی راههایی را نشان داده، وضعیت منطقی تری پیدا می کنید."

لاریجانی افزود: "نقش جمهوری اسلامی در لبنان را ملاحظه کردید که ایجاد آرامش در آنجا بود. در عراق هم چنین موقفی را مشاهده نمودید لذا می توانید از این فرصت بهره بجویید."

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: "برخی اظهارات در مورد مردم اسرائیل و آمریکا و ترابط ادیان با زمانه که وسیله تبلیغاتی رسانه های بیگانه گردید ، تاسف آور بود. مدیران کشور با درک شرایط کشور باید سنجیده سخن بگویند و مراقب باشند که سخن باید بنده انسان باشد و حریف هیچگاه اصلاحات بعدی شما را مورد توجه قرار نمی دهد."

کد خبر 59151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز