یک بررسی جدید نشان می‌دهد زنان بارداری که واکسن کرونا زده‌اند، ممکن است حفاظت ناشی از آن را به نوزدانشان منتقل کنند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یافته‌های پژوهشی که در ماه فوریه (بهمن) در اسرائیل انجام شد، نشان داد در ۲۰ زنی که دو دوز واکسن کرونای فایزر/بیونتک را را در سه‌ماهه سوم بارداری‌شان تزریق کرده‌اند، دارای آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا هستند و این آنتی‌بادی‌ها را از طریق جفت به نوزادانشان هم منتقل کرده‌اند.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان بیانگر این است که واکسیناسیون زنان باردار ممکن است باعث حفاظت هر دوی مادر و نوزاد در برابر عفونت با کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲» شود.

یافته‌های این پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه هاداسا در بیت‌المقدس این ماه در وب‌سایت medRxiv ارسال شده است که دستنوشته‌های پژوهشی را که هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده و در ژورنال پزشکی چاپ نشده‌اند، در اختیار می‌گذارد.

البته پژوهشگران تاکید کرده‌اند که اندازه نمونه مورد بررسی‌شان کوچک بوده است و برای تعیین اثرات واکسیناسیون در مراحل متفاوت بارداری و همچنین بی‌خطر بودن و اثربخشی واکسن‌های متفاوت در بارداری لازم است پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

این پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که انتی‌بادی‌های ایجاد شده بوسیله واکسیناسیون مادر تا چه مدتی در بدن نوزادان باقی خواهند ماند.

شرکت‌های فایزر و بیونتک ماه پیش اعلام کردند یک بررسی بین‌المللی شامل ۴۰۰۰ نفر داوطلب را برای ارزیابی بی‌خطر بودن و اثربخشی واکسن کرونایشان در زنان باردار سالم آغاز کرده‌اند.

این کارآزمایی همچنین این موضوع را بررسی خواهد کرد که آیا آنتی‌بادی محافظت‌کننده از مادران به نوزدانشان منتقل خواهد شد با نه.

یک بررسی دیگر در آمریکا که هفته گذشته در medRvix ارسال شده و در انتظار داوری همتا (بازبینی کارشناسان مستقل) است نشان داد آنتی‌بادی‌ایجاد شده در زنان بارداری که واکسن کرونای از نوع mRNA  (یعنی واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا) را دریافت کرده‌اند از طریق جفت یا شیر مادر به نوزادان منتقل شده است.

کد خبر 591246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha