کوه‌های شمیران از مکان‌های گردشگری پرمخاطب برای دوستداران طبیعت است.

شميران

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد: فصل بهار طبیعت زیبای دربند، دارآباد و درکه و... میزبان طبیعت دوستان می‌شود اما هوای بهاری و اختلاف دمای ارتفاعات شمیران گاهی گردشگران را غافلگیر می‌کند و ممکن است حوادثی را در ناحیه کوهستان رقم بزند. با «‌سید مصطفی آقامیر» شهردار ناحیه کوهستان منطقه یک درباره مهم‌ترین طرح‌ها در بهار 1400 برای افزایش ایمنی کوهنوردان گفت‌وگو کرده‌ایم.  

منطقه یک با بیش از 13 رودخانه و مسیل و 15 حوضچه رسوبگیر با ظرفیت بیش از 500 هزار مترمکعب بیشترین روددره را در بین مناطق شهری تهران دارد. برخی از این رودخانه‌ها و مسیل‌ها در مسیر کوهنوردان قرار دارد و لایروبی آنها یکی از برنامه‌های شهرداری برای جلوگیری از آبگرفتگی و سیلاب درفصل بهار است.

آقامیر، شهردار ناحیه کوهستان منطقه یک با بیان اینکه طرح‌های استقبال از بهار 1400 در ناحیه کوهستان از نیمه اسفندماه و با لایروبی مسیل‌ها و روددره‌ها شروع شد می‌گوید: «به دلیل بارش‌های فصلی بهار و گرفتگی احتمالی روددره‌ها، پاکسازی از گل و لای و زباله‌ها از اولویت‌های طرح استقبال از بهار بود. این طرح به‌صورت جهادی و با حضور نیروهای خدمات شهری منطقه یک انجام شد و هر روز همه نیروها یک روددره را به‌طور کامل پاکسازی می‌کردند. همچنین طرح ویژه مسیل‌ها و رودخانه‌ها با محوریت دربند، دارآباد، درکه و مسیرهای فرعی و حریم منطقه یک نیز از طرح‌های استقبال از بهار بود تا بهار 1400 کوهنوردان با خیالی آسوده بتوانند در این مسیرها تفرج کنند.»

  • راه‌اندازی پایگاه پلیس کوهستان
هشدار به کوهنوردان| کوه‌های شمیران، مقصد گردشگران
‌سید مصطفی آقامیر /شهردار ناحیه کوهستان منطقه یک

استقرار پلیس کوهستان در ورودی ارتفاعات یکی از طرح‌هایی است که برای هشدار به کوهنوردان و پیشگیری از حوادث کوهستان اجرا می‌شود. دربند یکی از مسیرهای شناخته شده برای کوهنوردی است که به گفته آقامیر قرار است فروردین 1400 پاسگاه پلیس دربند در میدان سربند ساخته شود: «پاسگاه‌های پلیس در هرکدام از مسیرهای کوهنوردی شمیران مستقر هستند. در ناحیه کوهستانی دربند، کانکس پلیس کوهستان مستقر بود که قرار است امسال ساختمانی برای استقرار پلیس کوهستان دربند و بسیج پس قلعه ساخته شود. گشتزنی و رسیدگی به مواردی مانند سرقت، خفتگیری و ایجاد امنیت از وظایف پلیس کوهستان در ورودی تمام مسیرهای کوهنوردی است.»

  • در هوای نامساعد به کوه نروید

نامساعد بودن هوای بهار و تجربه پیش آمدن حوادث ناگوار برای کوهنوردان موجب شده تا برنامه‌هایی با هدف هشدار به کوهنوردان در ناحیه کوهستان شمال شهر اجرا شود. آقامیر درباره مهم‌ترین طرحی که تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت می‌گوید: «ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان از آبان ماه تشکیل شده و تا اردیبهشت ماه فعالیت خواهد داشت. این ستاد با مشارکت هیأت کوهنوردی استان تهران، هلال‌احمر شمیرانات و گروه‌های داوطلب کوهنوردی در روزهای تعطیل با حضور در ارتفاعات شمال شهر مستقر هستند.

نیروهای فعال در این ستاد از کوهنوردان حرفه‌ای هستند و در مسیرهای کوهنوردی شیرپلا، قله دارآباد و گردنه کلکچال مستقر می‌شوند و در صورت نامساعد بودن هوا یا مجهز نبودن کوهنوردان به لباس گرم از صعود آنها جلوگیری می‌کنند.» شهردار ناحیه کوهستان منطقه یک از کوهنوردان خواست به‌ویژه در فصل بهار با رصد اخبار هواشناسی به محیط کوهستان بروند تا بتوانند در امنیت و آسایش از طبیعت سرسبز کوهستان استفاده کنند. 

کد خبر 591057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha