مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

عملیات اجرایی آزادراه پل زال – آبدانان - مورموری - دهلران - مرز چیلات برای اتصال استان ایلام به شبکه بزرگراه‌های کشور امسال هم محقق نشد و به گفته مسئولان استانی با صدور یک مجوز از سوی بانک مرکزی کلنگ این آزادراه در ۱۴۰۰ به زمین خواهد خورد.

ایلام

به گزارش همشهری آنلاین، بن‌بست جغرافیایی ایلام سال‌هاست که با وجود ظرفیت‌های مرزی به چالش سرمایه‌گذاران و مانع توسعه‌نیافتگی این استان غربی کشور بدل شده و از سوی دیگر، پروژه عمرانی آزادراه پل زال-مرز چیلات برای اتصال ایلام به شبکه آزادراهی کشور سال‌هاست به‌دلیل اعتبار قطره‌چکانی خاک می‌خورد.

زمانی که قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار پیشین آزادراه پل زال – آبدانان - مورموری - دهلران - مرز چیلات را طراحی، تصویب، تخصیص اعتبار و وارد فاز اجرایی کرد، امیدها به اجرای طرح‌های اقتصادی به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم این منطقه بیشتر شد. البته ایلامی‌ها به برکت اربعین، سالانه با تردد انبوه زائران عتبات‌عالیات مواجه هستند، اما به‌دلیل نبود شاهراه‌های ارتباطی سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به نقش‌آفرینی در این استان مرزی ندارند. به همین دلیل نگرانی‌ها از ایجاد رکود در شروع این پروژه که ایلام را از یک سو به شبکه آزادراهی کشور و از سوی دیگر به آزادراه‌های کشور عراق در بصره متصل می‌کرد، بیشتر شده‌است؛ اتفاقی که به‌نظر می‌رسد در حال رخ دادن است. آغاز این طرح منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی است که شاید تا نیمه‌های سال ۱۴۰۰ هم میسر نشود.

معاون عمرانی استاندار ایلام در این‌باره به همشهری می‌گوید: «آزادراه پل زال – مرز چیلات در حقیقت بخشی از آزادراه تهران – نجف و به ‌اصطلاح اتصال حرم تا حرم (حرم حضرت معصومه‌ (س) در قم تا حرم علی‌بن‌ابی‌طالب در نجف) خواهد بود که مهم‌ترین مطالبه مردمی استان  است.»

احمد کرمی با تأکید بر اینکه تمام تلاش مجموعه استانداری کسب مجوزهای لازم برای اجرا شدن این طرح است، ادامه می‌دهد:‌ «طول این آزادراه در ایلام ۱۶۴ کیلومتر است و ۴ بانک برای اجرای این پروژه پای کار آمده‌اند. قرار است آورده این آزادراه ۴۰ درصد از سوی بانک‌ها، ۳۰ درصد از سوی بخش‌خصوصی و ۳۰ درصد از بودجه ملی تامین شود. در این‌باره پیگیر صدور مجوز از سوی بانک برای مشارکت مدنی و ورود مستقیم بانک‌ها در اجرای این پروژه هستیم.»

به ‌گفته کرمی، آزادراه پل زال- چیلات ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر صدور مجوز آن در سال ۱۴۰۰ نهایی شود، بهره‌برداری از آن دو تا سه سال آینده میسر خواهد شد.

این مسئول البته به دیگر پروژه‌های استان هم اشاره و عنوان می‌کند: «تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام سامانه گرمسیری و پروژه‌های آب و خاک، راه‌اندازی بازار چنگوله و چیلات، تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام و بهره‌برداری از ۲۲ ایستگاه پمپاژ در دستور کار استانداری است و تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم این طرح‌ها به مردم ایلام هدیه شود.»

با احداث این آزادراه استان ایلام از طریق پل زال در استان لرستان به شبکه آزادراهی کشور و از طریق مرز چیلات در شهرستان دهلران که تا بزرگراه بصره - نجف در کشور عراق فقط ۲۴ کیلومتر فاصله دارد به شبکه بین‌المللی آزادراهی متصل می‌شود.

کد خبر 590986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha