همشهری آنلاین: کره شمالی تصویب قطعنامه تحریم های تسلیحاتی و اقتصادی توسط شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کرد.

 تمامی 15 عضو شورای امنیت به قطعنامه 1718رای مثبت داده‌اند. [در همین زمینه]

پاک گیل یون، نماینده کره شمالی در سازمان ملل، شورای امنیت این سازمان را متهم کرد که در تصویب "یک قطعنامه زورگویانه" همانند یک باند تبهکار عمل کرده و در همان حال "تهدید هسته ای را که از جانب آمریکا متوجه کره شمالی است" نادیده گرفته است.

وی گفت تدابیر اتخاذ شده، از سوی آمریکا سازماندهی شده بود و کره شمالی هر گونه اعمال فشار بیشتر را به منزله اعلان جنگ تلقی می کند.

به گزارش بی بی سی ژاپن و کره جنوبی از اعمال تحریم ها استقبال کرده اند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت به این ترتیب، جهان پیامی قوی برای کره شمالی فرستاده که به این کشور می گوید سلاح های های هسته ای تحمل نخواهد شد.

وی افزود کشورش ممکن است راسا اقدام به اعمال تحریم هایی اضافی علیه کره شمالی بکند.

اما روسیه گفته است کره شمالی می خواهد گفتگوهای شش جانبه در مورد برنامه هسته ای این کشور مجددا از سر گرفته شود. [در همین زمینه]

مواضع دیگر

بان کی- مون، وزیر امور خارجه کره جنوبی و دبیر کل آتی سازمان ملل که قرار است جانشین کوفی عنان شود، گفته است آماده است برای گفتگو درباره مسئله هسته ای کره شمالی به این کشور سفر کند.

جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا که مجبور شد بعد از اعتراض های روسیه و چین، موضع خود را در ارتباط با پیش نویس این قطعنامه نرم تر کند، نسبت به تصویب آن ابراز خرسندی کرد و گفت تحریم ها نشان می دهد که جهان در این زمینه متحد است.

آمریکا ابتدا خواستار وضع تحریم های شدیدتر نظامی و اقتصادی علیه کره شمالی بود ولی قطعنامه پیشنهادی این کشور به درخواست چین و روسیه سه مرتبه اصلاح و ملایم تر شد.

بر اساس قطعنامه 1718 فروش تانک، هواپیمای نظامی یا هر گونه موادی به کره شمالی که بتواند در تولید جنگ افزارهای تخریب جمعی مورد استفاده قرار گیرد، ممنوع می شود.

قطعنامه شورای امنیت ارسال اجناس لوکس به کره شمالی را منع می کند ولی شامل تحریم های غذایی دارویی و سایر کالاهای اساسی نمی شود. قطعنامه تصویبی به طور صریح توسل به زور علیه کره شمالی را رد کرده است

کد خبر 5909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز