مجموع نظرات: ۲۸
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

پرنده‌های زینتی به دلیل جذابیت و ایجاد روحیه‌ای نشاط‌بخش از جمله محبوب‌ترین حیوانات خانگی به شمار می‌آیند. مخصوصا در این شرایط اپیدمی ویروس کرونا، همه ما به نوعی ارتباطات حضوری خود را تا حد امکان کاهش داده‌ایم. پرندگان زینتی خانگی می‌توانند برای ساعت های طولانی شما را سرگرم نموده و تأثیر مثبت بر روح و روان شما ایجاد کنند.

image-20210315160105-1.jpeg

علاوه بر این بسیاری از افراد از طریق پرورش پرنده های زینتی بعنوان شغل دوم و پاره وقت کسب درامد میکنند. در ایران نگهداری پرنده های زینتی از قبیل قناری، کبوتر، مرغ عشق، فنچ، عروس هلندی و طوطی برزیلی بسیار رایج میباشد.

یک روش برای تهیه پرنده زینتی، خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آن می باشد. این روش کم هزینه تر بوده و ولی حساس تر می باشد. برای جوجه کشی علاوه بر تخم های نطفه دار لازم است که یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای نیز داشته باشید. بنابراین در این روش باید برای تهیه ماشین جوجه کشی هم هزینه کنید، قیمت انواع دستگاه جوجه کشی مخصوص پرنده های زینتی در مقایسه با دیگر دستگاه ها کمی بیشتر می باشد، زیرا جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های زینتی به یک سیستم حرفه ای و دقیق نیاز دارد.

البته جوجه کشی از پرنده ها به این آسانی نیست و اصول خاصی دارد. لذا قبل از اقدام بهتر است که به طور کامل در مورد نحوه جوجه کشی از آن پرنده تحقیق کنید.

به طور کلی دنیای پرندگان و تکثیر آنها بسیار هیجان انگیز و جذاب می باشد. برای داشتن یک پرنده زینتی شما چندین روش دیگر هم در پیش دارید. مثلا میتوانید پرنده بالغ را از فروشندگان آن تهیه کنید. روش بعدی خرید جوجه سرلاکی می باشد. مخصوصا کسانی که به دنبال خرید پرنده های زینتی هستند، بیشتر به سمت خرید جوجه ها می روند. زیرا جوجه ها استعداد یادگیری داشته و سریعتر اهلی میشوند. اما پرنده های بالغ به سختی آموزش ها را یاد میگیرند.

انتخاب پرنده مناسب برای نگهداری در منزل

ممکن است شما هم مدت هاست که به نگهداری یکی از پرنده های زینتی علاقه مند شده باشید ولی هنوز شک و تردید دارید که کدام یک با سبک زندگی شما سازگارتر است. هر پرنده ای شرایط نگهداری خاصی دارد و پرورش دهنده آن باید به خوبی از پس نیازهای پرنده برآید. برخی از پرنده های زینتی پر سر و صدا بوده یا اینکه وقت گیر هستند و شما باید در طول روز ساعت های زیادی با آنها درگیر باشید. برخی دیگر از پرنده ها نیز هزینه نگهداری بالایی دارند. بنابراین با توجه به سبک زندگی و وقت خالی تان ضروری است که بهترین پرنده خانگی را برای خود انتخاب کنید.

از میان بیشتر پرنده هایی که از آنها نام بردیم، دو پرنده زینتی فنچ و مرغ عشق راحت ترین پرنده برای پرورش در منرل می باشند. مخصوصا فنچ ها پرندگانی کم توقع بوده و خیلی سریع اهلی میشوند. همچنین این پرنده زیبا در برابر بیماری و آب و هوای مختلف مقاوم تر از دیگر پرندگان می باشد و کمتر درگیر بیماری میشود. لذا در هر منطقه ای میتوان از آنها نگهداری کرد.

راحت ترین پرنده زینتی برای پرورش در منزل کدام است؟

از طرفی دیگر این دو پرنده قیمت معقول و ارزان تری داشته و امکان خرید آنها تقریبا برای همه افراد ممکن می باشد. فنچ گلدین و فچ نرگسی از جمله دو نژاد زیبای این پرنده میباشند. اگر صرفا در منزل برای سرگرمی میخواهید فنچ نگهداری کنید، بهتر است که فقط یک جفت از آنها را تهیه نمایید. چون فنچ ها زیاد آواز می خوانند. بنابراین اگر تعداد زیادی فنچ در منزل پرورش دهید، ممکن است سر و صدای زیاد آنها باعث آزار و اذیت شما شود. برای نگهداری تعداد زیادی فنچ در منزل و کسب درامد از آنها بهتر است که یک اتاق جداگانه به آنها اختصاص دهید.

تکثیر فنچ ها به نسبت سایر پرنده ها راحت تر بوده و نر و ماده این پرنده به راحتی با هم دیگر جفت میشوند. در حالیکه جفت انداختن برخی از طوطی سانان از جمله طوطی برزیلی، کاسکو و ... سخت و زمان بر می باشد. بعنوان مثال کاسکو از سن 7 سالگی به بعد میتواند تولید مثل داشته باشد، درحالیکه مرغ عشق در کمتر از 9 ماهگی قادر به تولید است.

یا اینکه مثلا برخی از نژادهای قناری تمایلی به جوجه کشی ندارند و لازم است که برای تکثیر آنها از  انواع دستگاه ماشین جوجه کشی خانگی و یا نژادهای معمولی قناری استفاده کرد. ذکر این نکته نیز مهم می باشد که با ساخت دستگاه جوجه کشی در منزل نمی توان از پرنده های زینتی جوجه کشی کرد. چون دستگاه های دست ساز دقیق نیستند و باعث خراب شدن تخم نطفه دار میشوند.

نگهداری مرغ عشق در منزل

این پرنده زیبا دارای نژادهای رنگی مختلفی بوده و از جمله محبوب ترین پرنده خانگی در بین ما ایرانی ها می باشد. مرغ عشق جثه کوچکی داشته و کم صدا می باشد. این پرنده را به راحتی میتوان دستی کرد. همچنین آنها تغذیه راحتی دارند و با دان ارزن، کتان و برخی سبزیجات مثل هویچ، کاهو و ... میتوان احتاجات غذایی پرنده را تأمین کرد.

راحت ترین پرنده زینتی برای پرورش در منزل کدام است؟

یکی دیگر از زیبایی های پرورش مرغ عشق در منزل، آرام بودن این پرنده می باشد و اگر آنها را در منزل رها کنید کمتر به وسایل و اشیاء آسیب می رساند. آنها بیشتر دوست دارند که به صورت جفت نگهداری شوند. پس شما هم از همان ابتدا مرغ عشق را به صورت جفت تهیه کنید تا در آینده بتوانید از آنها جوجه کشی نمایید.

مرغ عشق و فنچ در مقایسه با دیگر پرندگان دردسرهای کمتری داشته در حالیکه برخی پرنده مثل مرغ مینا دردسر بیشتری دارند. هر چندکه مرغ مینا یک پرنده بسیار باهوش و سخنگو می باشد ولی دردسرهای خودش را هم دارد. بعنوان مثلا مرغ مینا پرنده ای راست روده بوده و قفس آن به نظافت بیشتری نیاز دارد. همچنین این پرنده کمی سخت اهلی میشود و بهتر است داخل قفس باشد و شما با آرامش نمی توانید آن را در داخل اتاق رها کنید.

یا اینکه مثلا نگهداری از طوطی هایی مثل کاسکو یا عروس هلندی حساسیت های خودش را دارد. کاسکوها خیلی دیر به سن بلوغ می رسند، تکثیر آنها زمان بر و سخت می باشد و بیشتر دچار افسردگی میشوند. به همین دلیل لازم است که پرورش دهنده کاسکو در طول روز وقت زیادی با پرنده صرف کند. همچنین این نوع طوطی ها رژیم غذایی خاص و گران قیمتی داشته و شما صرفا نمی توانید با دان ارزن آنها را تغذیه کنید.

به همین دلیل افرادی که برای اولین بار قصد نگهداری از پرنده زینتی در منزل دارند، بهتر است که سراغ پرنده هایی بروند که دردسر و هزینه های کمتری دارند.

پرورش پرندگان زینتی در مقایسه با بسیاری از مشاغل خانگی ظرفیت سودآوری بالاتری دارد. بیشتر افراد به نگهداری پرنده زینتی در منزل خود علاقه مند هستند و بستر مناسبی برای اشتغال زایی در این زمینه فراهم است. لازم به ذکر است که پرورش پرنده های زینتی هزینه های بسیار پایینی دارد و از طرفی زود بازده میباشد. قبل از پرورش هر پرنده ای ابتدا لازم است که به طور کامل اطلاعات ضروری درباره نحوه تغذیه، شرایط نگهداری و نحوه تکثیر آن پرنده را یاد بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرورش پرندگان زینتی و همچنین خرید دستگاه جوجه کشی مخصوص این پرندگان می توانید به وب سایت https://joojekeshi.com/ مراجعه نمایید.

کد خبر 590825

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha