برای آشنایی با برنامه‌های شهرداران غرب تهران برای سال ۱۴۰۰ سراغ سکان‌داران شهرداری مناطق غربی پایتخت رفتیم.

عیدانه بلدیه

سکاندارانی که در آخرین سال از قرن، مسائل شهری مناطق خود را در کشاکش با ویروس «کرونا» پیش برده‌اند و تلاش کرده‌اند تا شعارهای شهرداری تهران را با توجه به سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مدون آن از «شهر انسان محور» تا «تهران؛ شهری زیست‌پذیر» به درستی محقق سازند. در گزارش ویژه نوروز ۱۴۰۰، شهرداران مناطق غربی پایتخت به‌ترتیب به سؤال‌های «سال ۱۳۹۹ چگونه گذشت؟»، «چشم‌انداز سال ۱۴۰۰را چگونه طراحی می‌کنید؟» و «عیدی و خبر خوش منطقه به اهالی چیست؟» را پاسخ گفته‌اند که در زیر با هم می‌خوانیم.

عیدانه‌های بلدیه
محمود کلهری/ شهردار منطقه ۵
  • ۱۴۰۰، سال توسعه پروژه‌های کوچک محلی

سال ۱۳۹۹، اقدامات مؤثری در منطقه صورت گرفت که شهروندمداری و سلامت شهروندان در اولویت آنها قرار داشت. همچنین تشکیل کمیته حقوقی و احقاق حقوق تضییع شده شهرداری منطقه ۵ در بخش املاک و رسیدگی به پرونده‌های شاخص منطقه مانند پروژه‌های «تیراژه» و «آبنوس» از جمله اقداماتی بود که برای صیانت از حق و حقوق شهرداری انجام شد. علاوه بر این موارد یافتن نقاط حادثه‌خیز ترافیکی و آبگیر معابر را در رأس برنامه‌ها قرار دادیم و توسعه مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه ۵ به دلیل پتانسیل بالایی که این منطقه را برای استفاده از حمل‌ونقل پاک دارد به‌طور جد پیش بردیم و امیدواریم سال آینده یکی از پیشتازان توسعه مسیر دوچرخه‌سواری در پایتخت باشیم.

عیدانه‌های بلدیه

از سویی مناسب‌سازی مسیرهای پیاده‌روی با هدف مناسب‌سازی معابر و عبور و مرور آسان معلولان و توان یابان از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۳۹۹ بود که با تخصیص بودجه لازم و جدیت همکاران، روند رو به رشدی داشت. برنامه‌های سال آینده هم بر پایه پروژه‌های توسعه محلی استوار است و بیشترین تأکید اتمام پروژه‌های توسعه محلی به شکل با کیفیت با همان خواسته شورایاران و زیر نظر شهروندان خواهد بود. امیدواریم در گام نخست تا پایان سال مالی، پروژه‌های توسعه محلی باقیمانده از سال گذشته به پایان برسد و در گام بعدی هم برنامه‌ریزی خوبی با نظر شورایاران برای پروژه‌های توسعه محلی سال ۱۴۰۰ داشته باشیم. نگاه بر این است که با تمرکز بر روی پروژه‌های کوچک مقیاس در محله‌ها، بتوانیم ضمن تأمین رضایت شهروندان از مشارکت حداکثری آنها و شورایاران برای توسعه محلی بهره‌بگیریم و شعار مدیریت شهری مبنی بر «تهران، شهری برای همه» را محقق کنیم.

عیدانه‌های بلدیه
رضا رجب‌زاده/ شهردار منطقه ۲۱
  • آماده‌سازی سند توسعه منطقه

سال ۹۹ سالی پر از مشکلات بود. سالی که شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی بر وضعیت مدیریت شهری و درآمدهای آن و اجرای برنامه‌ها در حوزه فرهنگی و شهری تأثیر منفی گذاشت. ‌اما خوشبختانه با وجود نمام این مشکلات و محدودیت‌ها ما توانستیم درآمدهای پیش‌بینی شده خودمان را صددرصد محقق کنیم. اما در سال ۱۴۰۰ برنامه‌های متنوع و خوبی مدنظر داریم. در این سال سند توسعه منطقه را آماده خواهیم کرد. این سند توسعه در واقع با کمک مشاوران متبحر و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، مسئولان محلی و افراد ذینفع، با اتکا بر روش‌های علمی و فنی تهیه خواهد شد. سند توسعه در آینده چراغ راه منطقه است و زمینه‌ساز توسعه همه جانبه آن خواهد بود.

همچنین چند پروژه خوب و کاربردی در سال ۱۴۰۰مانند پلازای میدان کمال‌الملک اجرایی می‌شود. پروژه دیگر تکمیل مسیر دوچرخه‌سواری و پل دوچرخه است که مناطق ۲۱ و ۲۲ را به یکدیگر متصل می‌کند. عیدانه ماعلاوه بر بازپیرایی میدان کمال الملک، فرش گل و گلکاری و لاله‌کاری معابر منطقه است. تعدادی المان هم در منطقه نصب و جانمایی می‌شود که مردم را به یاد گذشته می‌اندازد. این المان‌ها در گوشه گوشه منطقه نصب خواهد شد. همچنین برنامه‌های شاد و متنوع دیگری هم برای این ایام داریم که کاروان گل و موسیقی از جمله این برنامه‌ها است که در چند روز باقی مانده از سال اجرا خواهیم کرد.

عیدانه‌های بلدیه
مرتضی رحمانزاده  / شهردار منطقه ۲۲
  • افزایش سرانه‌های هفت‌گانه محله‌ها در سال ۱۴۰۰

امسال پس از سال‌ها پیگیری، مدیریت شهری منطقه، پروژهای مهم و حساس را به سرانجام رساند. مهم‌ترین این پروژها، عملیات شروع ساخت خط مترو ۱۰ تهران از منطقه ۲۲ است. همچنین طرح بهره‌برداری از «چیتگر» هم امسال نهایی و پرونده آن پس از ۴۰سال بسته شد. با توجه به این موضوع، مدیریت و اداره این بوستان جنگلی چیتگر که سرمایه و ریه تنفسی شهر تهران است، به شهرداری منطقه واگذار شد. راه‌اندازی ایستگاه «پردازش بازیافت»، آغاز ساخت تصفیه‌خانه «خرگوش دره» و راه‌اندازی تصفیه‌خانه «ششم» شهر تهران هم از مهم‌ترین اقدام‌های امسال است.

عیدانه‌های بلدیه

اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس توسعه محلی، از دیگر فعالیت‌ها در سال ۱۳۹۹ است که با اجرای آن بیش از ۶۰ پروژه با هزینه ۴۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی مصوب و ابلاغ شد. ۱۹ پروژه به مبلغ ۹میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان با حدود ۲۰‌درصد از کل بودجه ابلاغی ۴۸میلیاردی ما به این پروژه‌ها اختصاص پیدا کرد. تعداد ۱۳پروژه در قالب بوستان‌های محلی، احداث و تجهیز شد که ۲۰درصد از بودجه به این موضوع تعلق یافته است.

اما برای سال ۱۴۰۰ اغلب پروژها در راستای رفع کمبود سرانه‌های هفتگانه منطقه و مطالبات اهالی از شهرداری عملیاتی و ۸۴ پروژه با طراحی نو و سبک جدید و متفاوت با سال ۱۳۹۹، به مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان پیشنهاد شد که حدود ۷۰درصد از این پروژه‌ها به تصویب اولیه رسید. در صورت تصویب نهایی و ابلاغ اقدامات اجرایی مربوط به این پروژه‌های کوچک مقیاس محلی در سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود. البته عیدی ما در محدوده نوپای پایتخت ایران، توسعه حمل‌ونقل عمومی است و با توجه به شعار «حفاظت محیط‌زیست»، مترو به‌عنوان حمل‌ونقل عمومی پاک مورد توجه قرار خواهد گرفت. مسئله تأمین آب فضای سبز به میزان ۱۰ میلیون‌مترمکعب هم با قرارداد منعقد شده بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب، به مدت ۲۵ سال هم اجرایی می‌شود. همچنین با توسعه دوچرخه‌سواری در منطقه ۲۲ به‌عنوان «قطب گردشگری پایتخت»، مسیرهای‌ تردد دوچرخه‌سواری توسعه می‌یابد.

عیدانه‌های بلدیه
سید مصطفی موسوی/ شهردار منطقه ۹
  • ۳ عیدی ویژه به شهروندان

در سال ۱۳۹۹ تلاش داشتیم در مدار تغییر رویکرد مدیریت شهری تهران، ما هم در نهمین تکه از شهر، تحرکات و اقداماتی داشته باشیم. برای همین، با ایجاد فضاهای شهری، بهبود و توسعه فضاهای عمومی برای همه شهروندان و اقشار، نقش خود را با توجه به دستورالعمل‌ها و طرح‌های پیشنهادی ایفا کردیم. در نتیجه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های منطقه یعنی خیابان «اجتماعی» در بلوار «سی‌متری جی» یا «استاد معین» جنوبی، به بهره‌برداری رسید و با موافقت شورای‌شهر تهران، این خیابان به نام «بانو بدرالزمان قریب» نام­گذاری شد که به‌زودی تابلوهای آن نصب می‌شود. خیابان اجتماعی با رویکرد اجتماعی و برای توسعه فضاهای اجتماعی منطقه طراحی شده و تلاش داریم برای حضور شهروندان و تعامل اجتماعی و حضور هرچه مطلوب‌تر آنها در شهر مهیا شود.

داستان کوچه «رنگی‌ها» هم نماد ایده‌ای خلاق است که با بهسازی نمای بافت‌های فرسوده ضمن ایجاد زیباسازی، جاذبه‌های گردشگری فراهم می‌شود. پلازای «هاشمی» از دیگر موفقیت‌های منطقه ۹ است که چشم‌انداز متصور برای آن ایجاد محلی برای برگزاری رویدادهای محلی و فرامنطقه‌ای است. در  واقع قصد داریم شهروندان را به عرصه‌های عمومی محله بازگردانیم. عیدی ما هم علاوه بر افتتاح پلازای  هاشمی در روزهای عید نوروز، بهره‌برداری کامل از مجتمع فرهنگی «کوثر» است. مجتمعی که با افزایش چشم­گیر سرانه‌های فرهنگی، هنری تفریحی، نخستین سینمای منطقه را در اختیار شهروندان محله «مهرآباد» قرار خواهد داد. سومین عیدی هم بهره‌برداری بخشی از بوستان «جی» است. هرچند روند کار در هماهنگی با نهادهای نظامی طولانی شد، اما بخشی از آن در قالب نخستین بوستان «کودک» تهران در سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود.

کد خبر 590572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha