رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹، هفت ‌روز مانده به پایان سال، آخرین وضعیت شیوع گونه جدید کرونا در کشور را تشریح کرد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، تنها ۷ روز به پایان سال باقی مانده و هنوز تکلیف محدودیت‌ها، قرنطینه و ممنوعیت ترددها مشخص نیست. خیلی‌ها بار سفر بسته‌اند و در انتظار پایان سال به‌سرمی‌برند و خیلی‌های دیگر در بیمارستان‌ها «اینتوبه» شده‌اند و در آی‌سی‌یوها با دستگاه‌های تنفسی زنده‌اند. از هفته آخر اسفند سال گذشته، نزدیک به ۱۳‌ ماه می‌گذرد و همه نگران از تکرار شرایط سال قبل‌اند. همه اینها در شرایطی است که ویروس در یک سال گذشته جهش‌های زیادی داشته و حالا به شکل ویروس انگلیسی در حال گسترش است؛ اتفاقی که خوزستانی‌ها در هفته‌های اخیر، به چشم دیدند و همشهری‌هایشان در بیمارستان‌ها تجربه می‌کنند.

استان خوزستان به‌عنوان کانون اصلی شیوع واریانت جدید کرونا شناخته می‌شود و بیم آن می‌رود که شهرهای در همسایگی این استان هم درگیر گونه جدید ویروس شوند. این نگرانی حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ است. او از مسئولان رده بالا می‌خواهد تا زودتر نسبت به قرنطینه‌ کردن مناطق آلوده اقدام کنند. اگرچه آمار فوتی‌های رسمی اعلام ‌شده از سوی وزارت بهداشت حکایت از پایین‌ ماندن تعداد فوتی‌های کرونا دارد، اما افزایش‌ مبتلایان روزانه که از ۲۸ بهمن‌ماه بالای ۸ هزار نفر است، نشان از شیوع کنترل ‌نشده بیماری در کشور دارد.

به استناد همین آمارها، در ۳۸۸ روز گذشته، شمار فوتی‌ها از مرز ۶۱ هزار نفر گذشته و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هم مبتلا شده‌اند. سوری می‌گوید تعداد ابتلای روزانه ۸ هزار نفر را باید سه برابر کرد تا به آمار واقعی شیوع بیماری رسید.

حالا در کنار همین موضوع، خبر می‌رسد که موارد ابتلای کودکان زیر ۱۰ سال هم بالا رفته؛ موضوعی که از سوی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران اعلام شده است. هرچند که میزان مرگ‌ومیر نسبت به بهمن ‌ماه همچنان روند نزولی را نشان می‌دهد، اما آنچه در بیمارستان‌ها دیده می‌شود، خبر از آغاز موج چهارم بیماری در بخش بیماران سرپایی می‌دهد. حالا در این شرایط رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ توضیحات بیشتری درباره آخرین وضعیت شیوع این بیماری در کشور در هفته پایانی سال ۹۹ می‌دهد.

  • تنها یک هفته به پایان سال باقی مانده و کرونا پس از ۱۳‌ ماه از شیوع در ایران، همچنان می‌تازد. بررسی‌هایی که در این مدت انجام داده‌اید، چه تغییراتی را نشان داده و باید انتظار چه شرایطی را در تعطیلات نوروز از نظر شیوع ویروس داشته باشیم؟

ما در کنترل اپیدمی طی حدود ۸۰ هفته اخیر، به یک وضعیت نسبتا باثباتی رسیدیم و روندمان کاهشی بوده است، اما آنچه شرایط را برای ما تغییر داد، واریانت جهش‌یافته ویروس بود. درست است که مواردی از این بیماری در شهرهای مختلف کشور گزارش شده اما کانون اصلی آن در استان خوزستان است و سهم این استان در مرگ و بستری ناشی از این نوع از ویروس، بالاست. بنابراین در این وضعیت آنچه باید انجام شود، این است که از انتشار اپیدمی از کانون‌های بیماری و طغیان آن به سایر نقاط کشور، جلوگیری شود. به همین دلیل باید شهرهایی که میزان آلودگی بالایی دارند، قرنطینه شوند و ترددها و جابه‌جایی جمعیت در آنها کاهش پیدا کند؛ به‌ویژه برای شهرهایی در وضعیت نارنجی و قرمز. البته به این معنی نیست که شهرهای آبی و زرد خطری ندارند. ما بیشتر نگران این هستیم که گسترش ویروس جهش‌یافته در کشور شدیدتر شود. بنابراین باید زمان گسترش این واریانت را به تعویق بیندازیم، هر چقدر زمان آن طولانی‌تر شود، احتمال این که اپیدمی کنترل شود، بیشتر است و عوارض ناشی از آن هم کاهش پیدا خواهد کرد. بحث اصلی روی سیاست‌هاست. ما به‌طور مرتب تأکید می‌کنیم که رعایت پروتکل‌ها در استان خوزستان باید افزایش پیدا کند و ترددها کنترل شود، اما مراکزی وجود دارد که انتظارات ما را تامین نمی‌کنند، زمانی که این اتفاق نمی‌افتد، یعنی به‌طور مرتب شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته و پیدایش خوشه‌هایی از اپیدمی در نقاط مختلف کشور خواهیم بود. این خوشه‌ها شرایط را بحرانی‌تر می‌کنند. ماهیت بیولوژیکی ویروس به‌گونه‌ای است که در شرایط فعلی، طول دوره ابتلا از مرحله ویروسی به التهابی کوتاه‌تر شده است. به همین دلیل افراد مبتلا باید بیشتر مراقب باشند.

  • در این وضعیت چاره چیست؟

ما فاز دوم طرح شهید سلیمانی را تهیه کرده‌ایم، فاز اول آن در بسیاری از شهرها به‌ویژه شهرهایی که بیشترین میزان آلودگی را دارند، در حال اجراست، بیماریابی فعال و ایزوله موارد فعال و قرنطینه کردن کانون‌های آلودگی جزو برنامه‌های این طرح است. قرنطینه‌ای که درنظر گرفته شد می‌تواند در حد یک خانواده، یک محله یا روستا و شهر باشد. اگر بتوانیم بیماریابی را بیشتر کنیم، امکان شناسایی موارد بیماری و جلوگیری از مواجهه افراد سالم با محیط آلوده را می‌توانیم بگیریم. هم‌اکنون روزانه بیش از ۸ هزار مورد جدید ابتلا شناسایی می‌شود که برای رسیدن به تعداد واقعی باید این عدد را سه برابر کرد. اینها افرادی هستند که شناسایی نمی‌شوند و همین افراد کانون‌های اصلی انتشار ویروس‌اند. در بیماریابی فعال هدف ما این است که این افراد را شناسایی کنیم. انتظار ما این است که ۳۰۰ هزار نفری که به مراکز خرید می‌روند و سوار هواپیما و... می‌شوند و محیط را آلوده می‌کنند، زودتر شناسایی شوند و از جامعه جدا شوند. در غیر این صورت با توجه به واریانت جدید ویروس، ممکن است شاهد گسترش اپیدمی مانند آنچه در خوزستان اتفاق افتاده، در مناطق دیگر باشیم.

  • شما به تعداد مبتلایان که روزانه بیش از ۸ هزار نفر به‌صورت رسمی شناسایی می‌شوند، اشاره کردید، اما تعداد جان‌باختگان نسبت به ابتلا بسیار کم است و روز گذشته (پنجشنبه ظهر تا جمعه ظهر) به نزدیک به ۵۰ نفر رسید، چرا شاهد این میزان اختلاف در تعداد آمار فوتی‌ها هستیم؟

به‌هرحال یکسری اقدامات انجام شده که منجر به کاهش تعداد فوتی‌ها می‌شود. مراقبت‌های فعال صورت‌گرفته که توانستیم تعداد فوتی‌ها را کاهش دهیم، البته هنوز نوساناتی در آمارها دیده می‌شود، به‌نظر می‌رسد اقدامات اثربخش بوده اما هنوز کافی نیست؛ چراکه ویروس جهش پیدا کرده. همین هم شد تا فاز دوم طرح شهید سلیمانی نوشته شود. راهبردها باید به‌گونه‌ای تهیه شود که امکان اجرایی‌شدن آنها وجود داشته باشد. امیدواریم عید ناگواری نداشته باشیم.

  • صحبت از تعطیلات نوروز شد، چقدر این احتمال وجود دارد که عید آرامی از نظر شیوع کرونا در کشور داشته باشیم؟

همه اینها بستگی به موفقیت ما در فاز دوم طرح دارد، اگر بتوانیم پروتکل‌ها را خوب اجرا کنیم، عید آرام‌تری خواهیم داشت، اگر بی‌ملاحظگی صورت گیرد نگرانی هم بیشتر می‌شود.

  • در شرایط فعلی تنها استان خوزستان است که شرایط بحرانی از نظر شیوع ویروس دارد؟

 در ۲ هفته اخیر ۲ بار از استان خوزستان بازدید داشتم، به غیر از این استان، استان دیگری نداریم که چنین وضعیت بحرانی داشته باشد، البته استان‌های همجوار خوزستان نسبت به سایر استان‌ها آسیب‌پذیرترند، مثل کهگیلویه و بویراحمد. اما هیچ استانی شرایط خوزستان را ندارد. هم‌اکنون روزانه بیش از ۶ هزار نفر از این استان به‌صورت رسمی خارج می‌شوند و سوار قطار، هواپیما و اتوبوس می‌شوند، افراد زیادی هم هستند که خارج از این مدار تردد می‌کنند، اینها مسافران خطرناکی‌اند و احتمال خارج‌کردن ویروس از استان را بیشتر می‌کنند. در کنار همه اینها وضعیت مرزها هم خیلی مهم است. مرزها با تأخیر بسته شد اما اگر زودتر از موعد بازگشایی شود، ممکن است از عراق موارد مبتلا به واریانت جدید وارد کشور شود.

  • همه‌جا صحبت از وضعیت استان خوزستان می‌شود، شهرهای این استان در وضعیت قرمز به‌سرمی‌برند، چه اقدام عاجلی برای کنترل شرایط در این استان صورت گرفته؟

آنچه هم‌اکنون در خوزستان شایع است، ویروس کرونای انگلیسی است، اقدامات زیادی در این استان انجام شده که توانسته تا حدودی وضعیت را کنترل کند و روند را کاهشی کرده است، در سطح استان هم روند رو به گسترش قبلی تا حد زیادی متوقف شده است، اما لازم است باز هم اقداماتی انجام شود. در برخی شهرها همچنان تجمع‌ها برقرار است و مردم در رفت‌وآمدند. دستفروشان همچنان فعالیت می‌کنند و مهمانی‌ها و مراسم در سطح روستاها و عشایر برگزار می‌شود. بنابراین لازم است که کنترل‌های جدی صورت گیرد. شادگان کانون اصلی شیوع ویروس انگلیسی در استان خوزستان بود. چراکه مرز آبی با عراق دارد و از آنجا ترددهای برون‌مرزی نسبتا بالاست. در آنجا هم پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و مردم مراسم عزاداری و عروسی را با تعداد چند هزار نفر برگزار می‌کردند که منجر به شیوع هرچه سریع‌تر آلودگی شد. به‌ هر حال اقدامات کنترلی کمک کرد که روند اپیدمی کندتر شود.

کد خبر 590266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha