تابلو دیجیتال‌آرت موسوم به «روزانه‌ها: ۵۰۰۰ روز اول» از هنرمندی به نام بیپل در حراجی آنلاین کریستیز ۷۰ میلیون دلار چکش خورد تا گران‌ترین اثر دیجیتالی تاریخ لقب بگیرد.

گران‌ترين اثر ديجيتال آرت دنيا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، رقم ۶۹.۴ میلیون دلاری که برای خریدن کولاژ دیجیتالی در کریستیز پرداخت شد، بیپل را در ردیف بزرگ‌ترین و گران‌ترین هنرمندان تاریخ تجسمی قرار می‌دهد. در واقع، بسیاری از چهره‌های نامدار تاریخ هنر هنوز نتوانسته‌اند با آثار ماندگار خود به این رقم برسند.

توییتر کریستیز روز پنجشنبه اعلام کرد بیپل یکی از سه هنرمند گران دنیاست که هنوز زنده‌اند. این نخستین بار است که یک تابلو هنری مطلقا دیجیتال با تضمین اصالت در یکی از معتبرترین رویدادهای تجسمی دنیا چوب حراج می‌خورد و نخستین بار است که در خرید و فروش آثار هنری از رمزارز به جای پول واقعی استفاده می‌شود.

بیپل با نام واقعی مایک وینکلمان به فروخته شدن ۷۰ میلیون دلاری اثری در توییتر چنین واکنش نشان داد: «هنرمندان در بیش از ۲۰ سال گذشته با استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزار آثار هنری خلق و در اینترنت پخش کرده‌اند اما هرگز راهی واقعی وجود نداشته که بتوانند مالک و گردآورنده آثار خود باشند. با آنچه امروز در کریستیز روی داد، بر این باورم فصلی تازه در تاریخ هنر و هنر دیجیتال رقم خورده است.»

رکوردشکنی دیجیتال‌آرت ۷۰ میلیون دلاری در کریستیز | ورود رسمی رمزارز به دنیا هنرهای تجسمی
مایک وینکلمان ملقب به بیپل در ۱۴ سال اثر دیجیتالی «روزانه‌ها» را با ۵۰۰۰ تصویر خلق کرده است

بنیاد کریستیز درباره خریدار کولاژ «روزانه‌ها: ۵۰۰۰ روز اول» شفاف‌سازی نکرد. این اثر هنری ترکیب ۵۰۰۰ تصویر از افراد مختلف است که هر کدام در یک روز گرفته شده‌اند. کار ساختن این تابلو از ماه می ۲۰۰۷ آغاز شده و پس از ۵۰۰۰ روز به نتیجه و سرانجام رسیده است. ۷۰ میلیون دلار بالاترین رقمی بود که در حراج آنلاین کریستیز ارائه شد و بالاترین رقمی است که تا امروز در یک حراج آنلاین به ثبت رسیده است.

تقریبا ۲۲ میلیون نفر در آخرین لحظه‌های حراج آنلاین وارد سایت کریستیز شدند و از ۱۱ کشور مختلف در این حراجی حضور داشتند. یکی دیگر از آثار دیجیتال عرضه‌شده در این برنامه نخستین توییت تاریخ توییتر مربوط به جک دورسی (مالک توییتر) بود که ۲.۵ میلیون دلار چکش خورد و قرار است درآمد آن برای کارهای خیر هزینه شود.

کد خبر 590156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha