جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گروه ورزشی: پىیر لیت‌بارسکى یکى از بهترین‌هاى دهه ۸۰ فوتبال آلمان که سابقه یک قهرمانى و دو نایب‌قهرمانى در جام‌هاى جهانى را در پرونده افتخاراتش دارد، پس از حضور در فوتبال ترکیه، ژاپن و استرالیا برای سرمربیگری تیم فوتبال سایپا به تهران خواهد آمد.

این خبری بود که سجادی، مدیرعامل باشگاه سایپا درباره  آن می‌گوید: «پس از مذاکراتی که با لیت‌بارسکی در ترکیه داشتیم بر سر موارد کلی به توافق رسیدیم تا وی فصل آینده هدایت تیم فوتبال سایپا را بر عهده بگیرد.»

سجادی ادامه داد: «قرار است مراسم معارفه سرمربی جدید سایپا با حضور وی در محل تمرینات تیم در اردوی ترکیه برگزار شود.»

اما سابقه لیت‌بارسکی در عرصه مربیگری؛

در فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰ مربیگری تیم یوکوهامای ژاپن را برعهده داشت، سپس در سال ۲۰۰۱ در تیم بایرلورکوزن به عنوان دستیار فعالیت کرد و از دیگر تیم‌هایی که وی سمت سرمربیگری آنها را برعهده داشته است، می‌توان به دویسبورگ آلمان، سیدنی استرالیا و تیم دسته دومی‌ آویسپا فوکوکای ژاپن اشاره کرد.

لیت‌بارسکی در دوران بازی خود برای تیم‌های کلن ‌آلمان، ریسین‌کلاب فرانسه، جی‌ای‌اف یونایتد ژاپن و بروملی ساندای همین کشور توپ زد.

پس از عقد قرارداد یک‌ساله با این مربی، شهریاری عضو هیأت‌مدیره سایپا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «با انتخاب لیت‌بارسکی، آماده حضور قدرتمندانه در لیگ برتر می‌شویم.

در هر صورت سایپا در این فصل بازیکنان بسیار خوبی را به خدمت گرفته است و به همین دلیل قصد داشتیم تا برای این تیم قدرتمند یک سرمربی خوب نیز انتخاب کنیم.

طبیعی است که ما باید در انتخاب سرمربی وسواس به خرج می‌دادیم و همین موضوع تا اندازه‌ای کار انتخاب سرمربی را دشوار کرد. با این حال سرانجام لیت‌بارسکی به عنوان سرمربی تیم سایپا انتخاب شد.»

اما چه شد که سایپا پس از مذاکرات فراوان با سیدکا در تهران با او به توافق نرسید؛ این عضو هیأت‌مدیره باشگاه سایپا در این مورد می‌گوید: «درست است که ما از نظر مالی با این مربی به توافق نرسیدیم اما موضوع اصلی در قرارداد نبستن با این مربی در نظر گرفتن احساسات ملی بود، چراکه بحث رفتار این مربی پس از پایان بازی ایران و بحرین و حرکاتش با پرچم عربستان بازتابی منفی در رسانه‌های ایران داشت و به همین دلیل برای در نظر گرفتن این حساسیت ملی و همچنین نظر علی دایی به عنوان عضو هیأت‌مدیره باشگاه سایپا تصمیم گرفتیم تا با سیدکا قرارداد امضا نکنیم.»

این همان موضوعی بود که علی دایی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها آن را دلیل موافق نبودن با استخدام سیدکا در سایپا عنوان کرده بود. موضوعی که مطبوعات از آن به عنوان سایه  انداختن اختلاف در هیأت‌مدیره این باشگاه نام بردند.

از سوی دیگر توافق با سرمربی جدید سایپا به دلیل انتقاد او از نوع بازی علی دایی در تیم ملی جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان جالب توجه است. 

لیت‌بارسکى که برای تفسیر دیدار ایران و مکزیک به یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان دعوت شده بود، در حالی که قرار بود تا پایان بازی سکوت کند، ناگهان دقیقه ۶۰ با کسب اجازه از گزارشگر گفت: «برایم عجیب است که این مربی چرا دایی را بیرون نمی‌کشد. او چرا به خودش اجازه می‌دهد که ۱۰ نفره بازی کند؟»

و پس از آنکه شکست سنگین تیم ملی ایران حتمی‌ شد، گفت: «تیم ایران به ترس مربی کروات و کاپیتان پیرش باخت. آنها ۹۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی کردند و همین باعث شد تا در دقایق پایانی نیروی بازیکنان تحلیل برود.

احتمالا‌ً برای مربیان ایران بازی دادن به علی دایی و بالا‌ بردن تعداد بازی ملی یا تعداد گل‌هایش مهمتر از هر چیز دیگری است. برانکو ایوانکوویچ نمی‌خواست پیروز شود و حتی به تساوی هم راضی نبود، چون شکست را می‌پسندید. من بازیکنان ایران را می‌شناسم.

خطیبی از سرعت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و عنایتی چند سال متوالی در باشگاه‌های ایران به عنوان آقای گل شناخته شده اما انگار سرمربی این تیم از من شناخت کمتری نسبت به تیمش دارد.»

نقطه اوج انتقاد لیت‌بارسکی از دایی با پرسش از گزارشگر بازی وارد مرحله دیگری شد.

او به گزارشگر گفت: «شما در مورد کاپیتان ایران چه نظری دارید؟» و گزارشگر در پاسخ  گفت: « او ۳۷ سال سن دارد و تمام قدرت تیمش را به سود مکزیک گرفت.»

سپس لیت‌بارسکی تفسیر خود را از بازی ایران و مکزیک و علی دایی اینگونه بیان کرد: «مکزیکی‌ها این پیروزی را مدیون سرمربی و کاپیتان تیم ملی ایران هستند.»

باید دید رابطه  سرمربی کنونی سایپا که روزگاری از نوع بازی علی دایی در تیم ملی فوتبال انتقاد کرده بود با این  عضو پرنفوذ هیأت‌مدیره که جایگاه بالایی در مسائل فنی باشگاه دارد، چگونه خواهد بود.

در این میان لیت‌بارسکى و علی دایی یک نقطه مشترک در فوتبال دارند؛ هر دو بازیکنان فوق‌العاده بزرگی در تیم ملی ایران و آلمان بوده‌اند.

کد خبر 58983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز