مدیرکل آموزش همگانی معاون اجتماعی نیروی انتظامی از مردم خواست برای اخذ ویزا به سفارتخانه کشور مورد نظر مراجعه کنند و از اعتماد به دلالان و واسطه‌ها بپرهیزند.

سفر هوايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد کاهه مدیرکل آموزش همگانی معاون اجتماعی نیروی انتظامی اظهار کرد: با نزدیک شدن به سال جدید، برخی شهروندان ممکن است قصد سفر به خارج از کشور داشته باشند که البته با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. 

وی افزود: اما در صورتی که برخی هموطنان قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند، باید نشانی و شماره تلفن سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد را از قبل تهیه کنند و به همراه داشته باشند.

کاهه با بیان این که عبور و مرور غیرمجاز از مرز توسط هر فردی و تحت هر شرایطی جرم محسوب می‌شود و مرتکبین به حکم قانون به حبس و جریمه نقدی محکوم خواهند شد، تاکید کرد: مردم باید فقط از دروازه ها ی تردد مجاز و پس از طی مراحل و تشریفات قانونی اقدام به خروج از کشور کنند تا دچار گرفتاری‌ها و مشکلات متعدد نشوند.

کاهه همچنین به مردم توصیه کرد: از واگذاری گذرنامه و سایر مدارک مربوط به سفر خود به افراد ناشناس جدا بپرهیزند. همچنین در خصوص جرایم شایع در کشورهایی که قصد مسافرت دارند، از وزارت امورخارجه یا آژانس مسافرتی سوال کنند.

مدیرکل آموزش همگانی معاون اجتماعی نیروی انتظامی ادامه داد: از نرخ تبادل ارزها اطلاع کافی کسب کنید و کلمات دکتر و پلیس در کشورهایی که قصد سفر به آنجا را دارید، بیاموزید و نزدیک‌ترین کنسولگری ایران را شناسایی کنید و هنگام بازدید از مکان‌های دیدنی، بلیت‌های هواپیما یا پول نقد خود را به صندوق امانات هتل بسپارید.

کاهه اضافه کرد: اوراق غیرضروری همچون کارت های امنیتی، اجتماعی و عکس های ویژه را در هتل نگهداری نکنید و از پذیرفتن اشیاء و وسایل افراد ناشناس در خارج از کشور اجتناب کنید و در هنگام خروج از محل اقامت، مدارک شناسایی، نشانی و شماره خود را همراه داشته باشید.

وی گفت: از همراه داشتن پول زیاد در خارج از محل اقامت خود خودداری کرده و در صورت امکان از کارت های اعتباری استفاده کنید. حتی‌الامکان از تردد در مکان‌های خلوت یا خوابیدن در ایستگاه های مترو به‌ویژه در پایان شب یا صبح زود پرهیز کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل فقط به سفارت ایران مراجعه کنید و از در میان گذاشتن مشکل خود با افراد ناشناس بپرهیزید.

کاهه افزود: به افراد ناشناس که در خارج از کشور به شما پیشنهاد شغل، تحصیل، اخذ پناهندگی، ویزا یا پاسپورت بین‌المللی می‌دهند، اعتماد نکنید.

وی در ارتباط با نوع داروهایی که نباید در کشورهای جنوب ایران به همراه داشت، گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس داروهای مسکّن قوی مثل دیازپام، رونال و قرص های کدئین دار، مواد مخدر محسوب می‌شوند و حاملان آنها مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. از این رو از همراه داشتن چنین داروهایی در این کشورها خودداری کرده و در صورت ضرورت حتما نسخه پزشک خود را همراه داشته باشید.

این مقام نیروی انتظامی ادامه داد: مردم باید همواره در نظر داشته باشند که  در خارج از کشور به عنوان سفیر و نماینده مردم ایران محسوب می شوند. بنابراین باید مراقب اعمال و رفتار خود باشند و چنانچه اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب جرمی شوند، مراتب به اداره کل پلیس بین‌الملل تهران منعکس شده و در پیشینه کیفری آنان ضبط خواهد شد و در این صورت، حتما نهایت همکاری را با پلیس فرودگاه داشته باشند.

وی تاکید کرد: هنگام مسافرت از بازگو کردن اخبار و اطلاعات فردی، از جمله نشانی منزل و محل کار به افراد ناشناس خودداری کنید و با توجه به احتمال جاسازی مواد مخدر و سایر اشیای غیرمجاز توسط برخی از قاچاقچیان در پوشش مسافر عازم خارج از کشور، از پذیرش وسایل مسافران دیگر به عنوان امانت حتی برای مدت کوتاه پرهیز کنید.

کد خبر 589635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha