سردار حسین دهقان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بعضی افراد هم این‌گونه القا می‌کنند که اگر یک نظامی رئیس جمهوری شود، نظامی‌گری را حاکم می‌کند.

سردار دهقان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سردار حسین دهقان (نامزد انتخابات ریاست جمهوری) گفت: بعضی افراد اینگونه القا می‌کنند که اگر یک نظامی رئیس جمهوری شود، نظامی‌گری را حاکم می‌کند؛ یعنی با خلع مقامات از مناصب‌شان و روی کار آوردن نظامیان، حکومت نظامی را حاکم و آزادی‌ها را محدود می‌کند در حالی که در ایرانِ در آستانه ورود به قرن جدید امکان نظامی‌گری و اعمال حکومت نظامی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حاکم شدن تفکر نظامی در صورت پیروزی یک نامزد نظامی در انتخابات گفت: تفکر نظامی یعنی چه؟ ویژگی‌های فرد نظامی می‌تواند برای جامعه سودمند باشد؛ حتی این ویژگی‌ها در وضعیت امروز جامعه بهتر از برخی خصوصیات سیاستمداران برای کشور مفید است.

مهم‌ترین ویژگی فرد نظامی حس وطن‌دوستی و سرباز وطن بودن است؛ در واقع فرد نظامی حاضر است برای حفظ آب و خاک کشورش جان دهد. انضباط، وقت‌شناسی، هدفمند بودن، قدرت بسیج‌کنندگی، داشتن راهبرد برای تحقق هدف از دیگر ویژگی‌های فرد نظامی است.

وزبر دفاع دولت سابق در تفسیر فرموده امام درباره عدم ورود نظامی‌ها به سیاست گفت: این استدلال مصداق این سخن امیرالمومنین خطاب به خوارج است، کَلِمَةُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ. در وصیت‌نامه امام آمده است که نظامیان در سیاست نباید ورود کنند اما این به معنی این است که نظامیان نباید ابزار جناح‌های سیاسی بشوند؛ چراکه این جریان‌ها نمی‌توانند نماینده همه مردم باشند، در حالی که نیروهای مسلح باید حافظ امنیت ملی باشند و اگر بخواهند نحله فکری خاصی را نمایندگی کنند، امنیت و منافع ملی می‌شود؛ بنابراین ورود سازمانی نظامیان یا حمایت آنها از فردی در انتخابات منع شده است در غیر این صورت ورود فردی با سابقه نظامی برای تصدی پست ریاست جمهوری هیچ منعی ندارد و می‌تواند حتی سازنده هم باشد.

سردار دهقان درباره رویکردش به دولت بایدن در صورت پیروزی در انتخابات هم گفت: برای رابطه با آمریکا دو شرط وجود دارد که اگر دولتمردان این کشور آنها را بپذیرند، قطعاً با آنها  تعامل می‌کنیم. نخست اینکه آمریکایی‌ها تحت هیچ شرایطی در امور داخلی ایران دخالت نکنند. در واقع به دنبال این نباشند که چه کسی بر سر کار می‌آید. ملت ما بصیریت کافی برای تصمیم‌گیری را دارد و هزینه‌های مترتب بر آن را می‌پذیرد.

دوم، به منافع و مناطق نفوذ ایران احترام بگذارند. آمریکا در این منطقه غریبه است. این در حالی است که این منطقه خانه ما است و امنیت کشورهای همسایه امنیت ما است. مداخله آنها در منطقه توازن را بر هم زده است و موجب ناامنی و آشوب شده است.

کد خبر 589608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha