دبیر ستاد تنظیم بازار از آغاز خرید کالاهای اساسی مورد نیاز سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت که میوه‌های ذخیره شده طریق کارگروه تنظیم بازار در روزهای آینده توزیع می‌شود.

عباس قبادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عباس قبادی در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: در سال  ۱۳۹۹ به اندازه سال  ۱۳۹۸ کالا به کشور وارد شده است. بیش از ۲۰ میلیون تن کالاهای مورد نیاز در سال جاری از کشورهای مختلف خریداری و وارد شده است. اکثر کالاهای خریداری شده کالاهای واسطه‌ای از جمله مواد اولیه کارخانه‌ها و کالاهای مصرفی مصل روغن، جو و غیره بوده است.

وی با بیان اینکه موجودی بنادر مانند سال گذشته است و در این زمینه کسری وجود ندارد، تصریح کرد: بانک مرکزی امسال ۱۰۰ درصد اعتبارات مورد نیاز را به کالاهای اساسی اختصاص داده و خرید برای کالاهای سال ۱۴۰۰ نیز آغاز شده است.

قبادی همچنین درباره تنظیم بازار شب عید گفت: طی جلسات اخیر با همه دست اندرکاران از باغداران تا تشکل‌ها، مقرر شد مکان‌های مناسبی در اختیار آنان قرار گیرند تا بتوانند کالا را به صورت مستقیم عرضه کنند که حذف واسطه‌ها و دلال‌ها را در پی خواهد داشت. امیدواریم با قیمت مناسب‌تر میوه و تره بار در اختیار مردم قرار گیرد. با استانداران سراسر کشور نیز هماهنگی شده است.

به گفته این مقام مسئول در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بیش از ۸۰ نقطه آماده است که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا میوه را به صورت مستقیم عرضه کنند. یکی از برنامه‌ها هم این است میوه‌هایی که از طریق کارگروه تنظیم بازار ذخیره سازی شده، در روزهای آینده توزیع شود.

تولید روغن ۳۰ درصد بیشتر از مصرف

قبادی همچنین در حاشیه این جلسه درباره وضعیت بازار روغن گفت: در گذشته به طور میانگین ماهیانه ۱۴۵ هزار تُن روغن خام به کارخانجات تحویل داده می‌شد ولی در حال حاضر این مقدار به بالغ ۱۸۰ هزار تُن رسید و در اسفند ماه به حدود ۲۰۰ هزار تُن افزایش پیدا کرده است. به طور کلی میزان تولید روغن در کشور حدود ۳۰ درصد بیش از نیاز و مصرف کشور است و به‌نظر می‌رسد تنش‌هایی که در بازار روغن وجود دارد بیشتر به دلیل فضای روانی است که ایجاد شده است.

 این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد مردم همچنان برای تهیه روغن جامد دچار مشکل هستند و حتی اخیرا فروش روغن جامد با کارت ملی خبرساز شد.

کد خبر 589587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha