معاینه فنی یکی از مواردی است که در چند سال اخیر در قانون پلیس راهنمایی و رانندگی الزامی شده است. بر اساس این قانون، تمامی خودروهایی که بیش از ۴ سال از تاریخ تولیدشان می‌گذرد، باید برای انجام معاینه فنی به مراکزی که پلیس راهنمایی و رانندگی تعیین کرده مراجعه کنند، در غیر این صورت پلیس به عنوان متخلف با آنها برخورد خواهد کرد.

image-20210308111323-1.jpeg

معاینه فنی در حقیقت بررسی سلامت تمامی اجزای فنی خودرو است. مالک خودرو با در دست داشتن مدارک لازم که شامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری است، به مراکز معاینه فنی رجوع کنند.

مراحل معاینه فنی

هنگام ورود به مرکز معاینه فنی، ابتدا پلاک خودرو با دوربین خوانده می‌شود و بعد از ثبت اطلاعات، معاینه فنی آغاز خواهد شد. معاینه فنی شامل چندین مرحله است که به ترتیب آنها را شرح خواهیم داد.

۱.بازرسی چشمی

در اولین مرحله از معاینه فنی، بازرسی چشمی از بخش‌های مختلف خودرو انجام می‌شود. این بخش‌ها شامل: آینه‌ها، شیشه‌ها، برف پاک کن، کمربند ایمنی، بدنه، بوق خودرو، لاستیک‌ها، صدای اگزوز، دود اگزوز، چراغ‌ها ی اصلی(چراغ عقب و جلو، چراغ ترمز، چراغ خطر، چراغ پلاک، چراغ دنده عقب)، چراغ‌های راهنما، نور بالا و پایین و طلق چراغ‌های عقب خودرو می‌باشد.

نکته: در همین مرحله لوازم و تجهیزات بسته‌شده روی خودرو هم بررسی می‌شوند. اگر غیراستاندارد باشند، اعلام مردودی می‌کنند. برای نمونه می‌توان به نصب‌کردن بوق نامتعارف یا رینگ‌اسپرت اشاره کرد.

۲.بازرسی آلایندگی

در این مرحله، میزان آلایندگی گازهای خارج شده از اگزوز بررسی خواهند شد و اگر میزان گازهای مضر زیاد از حد باشد، خودرو در معاینه فنی رد خواهد شد.

۳.بررسی کمک فنرها و سیستم تعلیق

در این مرحله سیستم تعلیق خودرو و تمامی فنرهای جلو و عقب بررسی خواهند شد. از آنجایی که وجود مشکل در کمک فنرها، ممکن است باعث واژگونی خودرو در پیچ‌ها شود، بررسی سلامت این بخش از خودرو، اهمیت زیادی دارد.

۴.بررسی ترمزها

تمامی بخش‌های مربوط به سیستم ترمز خودرو، که شامل لنت‌ها، پدال ترمز، عملکرد ترمز دستی و بررسی روغن ترمز برای اطمینان از ترمز گیری مناسب خودرو، به دقت کارشناسی خواهد شد.

۵.بررسی چراغ‌ها

تمامی چراغ‌های خودرو، از نظر میزان نوردهی و زاویه نور، و جهت آنها بررسی خواهند شد.

۶.بررسی لاستیک‌ها

در این بخش میزان انحراف جانبی خودرو بررسی خواهد شد. به زبان ساده، در صورت تنظیم بودن فرمان و جلوبندی، به هنگام رانندگی، اگر راننده فرمان را رها کند، به ازای هر یک کیلومتر خودرو نباید بیشتر از ۷ متر انحراف داشته باشد. در اینجا میزان باز و بسته بودن دهانه چرخ‌ها نیز بررسی خواهند شد. (منبع:کارنامه)

نکات مهم در مورد معاینه فنی خودرو

  • در صورتی که خودروی شما از در هر کدام از مراحل گفته شده به مشکل برخورد کند، در آزمون معاینه فنی رد خواهد شد. در این صورت ۱۵ روز به شما فرصت داده می‌شود که برای رفع مشکل اقدام کرده و مجددا برای دریافت برگه سلامت خودرو مراجعه کنید. اعتبار برگه معاینه فنی که به صورت برچسبی روی خودرو نصب می‌شود، یک سال است.
  • خودروهای فاقد معاینه فنی، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.
  • تنها خودروهایی که بیشتر از ۴ سال از تولیدشان می‌گذرند نیاز به معاینه فنی دارند.
  • از آن جایی که فرآیند معاینه فنی، زمان‌بر و طولانی است، سعی کنید زمانی از روز را انتخاب کنید که کمترین میزان معطلی را داشته باشید.
  • برای بهره‌گیری از خدمات نوبت دهی معاینه فنی خودرو تهران، باید به سامانه با نشانی https://services27.tehran.ir/ مراجعه کنید. در اینجا با وارد کردن مشخصات خود و خودرو، زمان و محل مورد نظرتان را برای معاینه فنی وارد خواهید کرد.
  • برای اطلاع از میزان اعتبار معاینه فنی خودرو خود می‌توانید با ورود به  سامانه سیمفا به آدرس https://symfa.ir، با وارد کردن مشخصات پلاک خودرو، استعلام معاینه فنی را دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به وبلاگ تخصصی خودرو karnameh مراجعه کنید.

کد خبر 589465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha