همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه در وین اعلام کرد: در بحث هسته‌ای، دو طرف پیام‌های یکدیگر را گرفته‌اند و فکر می‌کنم مذاکرات در قالبی کاملاً متعهدانه شروع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، غلامرضا آقازاده پس از نشست یک ساعته خود با محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگاران افزود: طرفین احساس می‌کنند که وارد یک مرحله از مذاکرات جدی می‌شویم که نیاز به جمع‌بندی و رسیدن به تعهدات دسته جمعی دارد.

وی با اشاره به بسته‌های پیشنهادی که بین ایران و گروه هفت رد و بدل شده‌است، افزود: ما چندی پیش یک نقشه راه از آنها دریافت کردیم و در جریان نشست ژنو نیز یک نقشه راه از سوی ما ارایه شد، طبیعی است که بررسی آن از سوی این گروه نیاز به زمان دارد.

آقازاده تاکید کرد: این بررسی‌ها باید از مجرای خودش انجام بشود و در نهایت هر دو نقشه راه تبدیل به یک متن واحد شود که خواسته‌های طرفین را دربرگیرد و مذاکرات براساس آن آغاز شود.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره «تعلیق در برابر تعلیق» گفت: در گفتگوها مباحث زیادی مطرح می‌شود ولی گویا این موضوع برای رسانه‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار است.

آقازاده در ادامه گفت: به نظر من رویکرد جمهوری اسلامی رویکردی جدی، جامع و همه جانبه بوده است.

وی افزود: موضوعات بسته‌های پیشنهادی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر مذاکرات بر مبنای آن شروع شود، مسائلی مانند خاورمیانه از جمله لبنان، افغانستان و عراق، موضوع انرژی و افزایش قیمت نفت مورد رسیدگی جدی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سؤال ایرنا درباره «زمان عادی شدن موضوع ایران در نشست‌های شورای حکام» گفت: در رابطه با کار آژانس و ایران ما الان هم در شرایط عادی قرار داریم.

آقازاده همچنین در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایتالیا درباره «تأثیر موضوع هسته‌ای ایران بر روند افزایش بهای نفت» گفت: به عنوان یک متخصص نفتی به شما می‌گویم که این وضع نه کمکی به کشورهای در حال توسعه می‌کند و نه برای کشورهای تولیدکننده مفید است.

وی افزود: روند غیر متعارف قیمت‌ها، شرایط جهانی را برای سرمایه‌گذاری دشوار می‌کند و با این ملاحظه، کنترل بهای نفت را از موضوعات مهم تعهدات دسته جمعی هفت کشور مذاکره‌کننده می‌دانیم.

کد خبر 58938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز