مراسم خاکسپاری علی‌اصغر آزادان، از پیشکسوتان تلویزیون ساعتی پیش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

علی اصغر آزادان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مراسم خاکسپاری علی اصغر آزادان یکشنبه (۱۷ اسفندماه) با حضور خانواده و تعداد اندکی از دوستان و علاقمندانش به دلیل شرایط کرونا در قطعه هنرمندان برگزار شد. مجید پرکار کارگردان تلویزیون، علیرضا دباغ از مدیران سابق صداوسیما، هومن فاضل نویسنده و سینا سعیدیان تهیه کننده از جمله حاضران در این مراسم بودند.

علیرضا دباغ که علاوه بر سابقه مدیریت در صداوسیما از دوستان مرحوم آزادان هم محسوب می شد، در این مراسم سخن خود را با شعری از سعدی «بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران، کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران» آغاز کرد و گفت: آقای آزادان از پیشکسوتان تلویزیون به شمار می رفتند. ایشان از نسل طلایی و تکرارناشدنی تلویزیون هستند. جای خیلی از هنرمندان در این مراسم خالی بود.  

او با اشاره به اینکه مرحوم علی اصغر آزادان پدر تله تئاتر ایران بود، ادامه داد: امروز ما پدر تله تئاتر ایران را به خاک سپردیم؛ کسی که در دهه ۶۰ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که تلویزیون سرگرمی خاصی نداشت، ایشان با هنرمندی خاصی که داشت، توانست با تلفیقی از هنر کلاسیک جهان، تله تئاتر را به روی صفحه تلویزیون و پیش چشم بیننده تلویزیون بیاورد و آن را به نمایش بگذارد. تئاترهایی از شاهکارهای ادبیات نمایشی جهان از «ایبسن» و «چخوف» و «تولستوی» و حتی «شکسپیر»؛ این نمایشنامه ها را ایشان با همکاری هنرمندان بزرگی در قالب تله تئاتر مقابل دوربین بردند. از علی نصیریان و حسن فتحی بگیرید تا آقای داریوش مودبیان، همه را جلوی دوربین صف کرد تا تله تئاترها را به نمایش بگذارد و در آن زمان این تله تئاترها حجم گسترده ای از برنامه های مورد علاقه مردم ایران را تشکیل می داد.

 گله‌هایی برای بازگشت تله‌تئاتر

این کارشناس رسانه در ادامه با اشاره به فعالیت های مرحوم آزادان در زمینه برنامه سازی کودک، گفت: ایشان از هنر کودک و نوجوان غافل نبود و برنامه زیبای عروسکی «چاق و لاغر» را با مرحوم مسعود رسام و آقای بیژن بیرنگ کار کردند. ایشان از کسانی بودند که بی ادعا و با شوق فراوان به جوانان کمک می کردند که استعدادهای خودشان را پیدا و شکوفا کنند و نسل بسیاری را برای تلویزیون تربیت کردند و با بزرگانی مانند مرحوم آقای باغچه سرا کار بسیار بزرگی را در تلویزیون آموزشی انجام دادند که باید از ایشان تقدیر می شد. متاسفانه ایشان همیشه گله مند از صدا و سیما بودند که چرا به تله تئاتر اهمیت چندانی نمی دهند.  

در بخشی از این مراسم خانواده مرحوم آزادان، از حضور دوستداران این هنرمند قدردانی کردند و اعلام شد که به دلیل شرایط کرونایی هزینه برگزاری مراسم صرف امور خیریه شود. این هنرمند در جوار مرحوم احمد پورمخبر به خاک سپرده شد. علی اصغر آزادان ـ تهیه کننده باسابقه تلویزیون ـ پس از سال ها تحمل بیماری، شنبه ـ ۱۶ اسفند ماه ـ دار فانی را وداع گفت.

آزادان از تهیه کنندگان باسابقه در حوزه نمایش تلویزیونی (تله تئاتر) بود. او را با نمایش‌های تلویزیونی چون «ملودی شهربارانی»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «امپراطور کشتار»، «استاد معمار» (۱۳۸۴)، «جان گابریل بورکمن»، «ببر گراز دندان» (۱۳۸۴)، «مهمانی درندگان» (۱۳۸۶)، «آرامش از نوع دیگر» (۱۳۸۶)، «شام آخر» (۱۳۸۶) و ... می‌شناختیم.

او همچنین تهیه کنندگی مجموعه نوستالژیک «چاق و لاغر» را در اواسط دهه ۶۰ همراه با مسعود رسام و بیژن بیرنگ عهده دار بود.

کد خبر 589311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha