«محمد هاشمی» یکی از کوهنوردان منطقه ۲۱ است که به تازگی از فتح قله «کلیمانجارو» مرتفع‌ترین قله قاره «آفریقا» در کشور «تانزانیا» به ایران بازگشته است.

کوهنوردی

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیلپور: این کوهنورد ساکن محله «وردآورد» و همراهانش تنها گروه ایرانی هستند که امسال رهسپار فتح کلیمانجارو شده‌اند. هاشمی که پس از فتح همه قله‌های مهم و مرتفع داخلی، نخستین صعود بین‌المللی‌اش را در یکی از معروف‌ترین قله‌های جهان تجربه کرده، اکنون به این فکر افتاده است تا نخستین اکیپ کوهنوردی محله‌اش را تشکیل دهد.  

قله کلیمانجارو با ارتفاع نسبی ۵۸۹۵‌متر پس از «اورست» (۸۸۴۸ متر)، «آکونکاگوا» (۶۹۶۲ متر) و «دنالی» (۶۱۴۴ متر) چهارمین قله مرتفع جهان محسوب می‌شود. کلیمانجارو قله‌ای آتشفشانی و نیمه خاموش است که در کشور تانزانیا در نزدیکی مرز کشور «کنیا» قرار دارد. محمد هاشمی درباره فتح این قله مشهور و اینکه چگونه تصمیم گرفت تا دست به چنین‌ کاری بزند، به همشهری محله می‌گوید: «۳۵ سال دارم و دانشجوی مقطع دکتری در رشته پژوهش هنر هستم و به شکل حق‌التدریس در دانشگاه درس می‌دهم. از دوران نوجوانی به کوهنوردی علاقه داشتم و هرگاه که فرصتی پیش می‌آمد در ارتفاعات اطراف تهران، کوهنوردی می‌کردم.

تا اینکه به دانشگاه رفتم و با توجه به اینکه لیسانس و فوق‌لیسانس را در «کاشان» و «اصفهان» بودم، برای مدتی از این ورزش فاصله گرفتم. پس از اینکه برای مقطع دکتری در تهران پذیرفته شدم، دوباره کوهنوردی را همراه با دوستانم آغاز کردم. در یکی دو سال اخیر، به شکل جدی‌تر کوهنوردی می‌کنم و تاکنون ۲۰ قله مرتفع و مهم ایران از جمله «دماوند» و «سبلان» را فتح کردم. در گروه کوهنوردی که همراه با دوستان تشکیل داده‌ایم، پیشنهاد شد تا برای فتح قله کلیمانجارو برویم. با توجه به مشغله‌کاری که داشتم ابتدا این پیشنهاد را رد کردم اما در ادامه شرایط به‌گونه‌ایی رقم خورد که این فرصت را پیدا کردم تا در این مسیر با دوستان کوهنوردم همراه شوم.»

  • ۳ روز کوهپیمایی تا کلیمانجارو

محمد هاشمی برای کسب این افتخار، علاوه بر سفر طولانی تا قاره «سیاه» چند روز کوهنوری و چند صد کیلومتر پیاده‌روی کرده است: «مسیر صعود قله، تقریباً از ارتفاع ۱۷۰۰ متری آغاز شد و ۳۸۰ کیلومتری را در ۳ روز طی کردیم تا به قله رسیدیم. کلیمانجارو قله خاصی است. چون مستقل است و به هیچ رشته کوهی متصل نیست. با توجه به اینکه مسیر قله صعب‌العبور نیست، برای فتح قله نیاز به تجهیزات خاصی نداشتیم و بیشتر حالت کوهپیمایی داشت. پیش از ما هم گروه‌های ایرانی دیگری بودند که کلیمانجارو را فتح کردند، اما امسال ما تنها گروه ایرانی بودیم که کلیمانجارو را فتح کردیم و با توجه به شیوع ویروس «کرونا»، گروه دیگری از ایران به این قله نیامده بود.»

از وردآورد تا کلیمانجارو

  • غرب تهران فضای خوبی برای کوهنوردی

این کوهنورد هم‌محله‌ای به ارتفاعات و دره‌های خوب و زیبایی که در حاشیه غربی تهران وجود دارد، اشاره می‌کند و باور دارد این یک فرصت مناسب برای تهرانی‌ها به‌ویژه ساکنان مناطق غربی است تا برای ورزش و تفریح از این فرصت و شرایط استفاده کنند: «در اطراف ورد آورد مسیرهایی خوبی برای کوهپیمایی وجود دارد. مسیرهایی که تازه چندسالی است که معروف و شناخته شده‌اند.

در محدوده «کن» و «سنگان» و «وردیج» و «واریش»، مسیرها و مکان‌های فوق‌العاده‌ای برای کوهنوردی وجود دارد که با توجه به هموار بودن مسیر می‌توان به‌صورت خانوادگی به آنجا رفت. قله‌های «چشمه شاهی» و پس از آن «پهنه حصار» که از کن و سنگان به آنها دسترسی وجود دارد، از جمله معروف‌ترین مسیرهای کوهپیمایی در غرب تهران هستند. هم‌چنین دره بسیار زیبایی در وردیج وجود دارد که به آبشار «لتمال» معروف است و آنجا هم برای یک کوهپیمایی سبک بسیار مناسب است. دامنه جنوبی «البرز» از «دارآباد» تا بزرگراه «تهران‌ـ کرج» گسترده شده است و فضای بسیار مناسبی برای ورزش کوهنوردی دارد.»

  • ورزشی مناسب برای همه

هاشمی کوهنوردی را ورزشی مناسب برای هر سن و هر شرایط مالی می‌داند و بر این باور است که نسبت به بسیاری از ورزش‌های رایج، ارزان‌تر است: «خوبی کوهنوردی این است که محدودیت سنی ندارد و در آن بازنشستگی نداریم. در فتح قله دماوند یک پیرمرد ۷۴ ساله با ما بود و در فتح قله کلیمانجارو هم یکی از اعضای گروه ۶۱ سال سن داشت. با توجه به اینکه در کوهنوردی حرکات انفجاری نداریم، موضوع سن و سال در آن مطرح نیست. کسانی که از سنین جوانی کوهنوردی می‌کنند، در سن بالا هم راحت این کار را انجام می‌دهند. بابت هزینه‌ها هم کفش با کیفیت ایرانی، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. چوب دستی ایرانی هم حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

لباس‌هایی با برند ایرانی هم هستند که قیمت مناسبی دارند و فوق‌العاده با کیفیت هستند. در کوهپیمایی تابستانی نیازی به تجهیزات خاص و آن‌چنانی وجود ندارد. در فتح کلیمانجارو همه وسایل و ادوات من ایرانی بود. به حتم لازم نیست که سراغ برندهای خاص و گران خارجی برویم. همین کفش و وسایل ایرانی، حداقل ۳ تا ۴ سال استفاده می‌شود. گمان نمی‌کنم در ورزش‌های دیگر هزینه‌ها کمتر از این باشد. برای مثال، در رشته «بدنسازی» چند برابر این پول برای شهریه باشگاه و خرید مکمل‌ها هزینه می‌شود. در مجموع، رشته کوهنوردی از هر نظر که مقایسه کنیم، ورزش مناسبی برای شهروندان و خانواده‌ها است.»

  • تشکیل نخستین گروه کوهنوردی بومی وردآورد

هاشمی با اشاره به این موضوع که هیچ گروه و اکیپ کوهنوردی محلی در وردآورد وجود ندارد، از تصمیمش برای تشکیل چنین گروهی خبر می‌دهد: «در وردآورد، کوهنوردان خوب و باسابقه‌ای داریم که قله‌هایی مانند دماوند را هم فتح کرده‌اند، اما متأسفانه تاکنون هیچ گروه کوهنوردی محلی تشکیل نشده است و می‌خواهم با توجه به ظرفیتی که در محله وجود دارد، نخستین گروه کوهنوردی وردآورد را تشکیل دهم. گروهی که اکنون عضو آن هستم، از همه جای تهران از جمله مناطق غربی عضو دارد و برخی هم از شهرستان می‌آیند، اما تصمیم دارم با کمک دوستان و پیشکسوتان این عرصه در وردآورد یک گروه بومی کوهنوردی تشکیل دهم تا با هم و در کنار بچه‌محل‌ها به کوهنوردی برویم.»

کد خبر 589255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha