دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

برای تمیز کردن مبل و لکه‌گیری نیازی به خرید مواد تمیزکننده گران‌قیمت نیست و شما می‌توانید با موادی که در خانه‌تان یافت می‌شود، مبل خود را تمیز کنید. در این مقاله تعدادی از این مواد و نحوه استفاده از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

مبل

به گزارش همشهری‌آنلاین، چه بخواهید تلویزیون تماشا کنید و چه بخواهید قهوه بخورید، مبل مکان خوبی برای استراحت کردن است. هرچقدر هم که آدم حواس جمعی باشید، باز هم ممکن است دسته گل به آب دهید و مبل را لک کنید! این لکه‌ها و گرد و خاک‌های جمع شده بر روی مبل به علاوه تغییر رنگ و بو، ممکن است برای هر مبلی پیش بیاید. برای تمیز کردن مبل و لکه گیری نیازی به خرید مواد تمیزکننده گران قیمت نیست و شما می‌توانید با موادی که در خانه‌تان یافت می‌شود، مبل خود را تمیز کنید. در این مقاله تعدادی از این مواد و نحوۀ استفاده از آن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نکته: قبل از استفاده از هر مادۀ تمیزکننده‌ای، برچسب متصل به مبل را بررسی کنید. هر پارچه‌ای روش خاصی برای شستن دارد و در صورتی که با روش دیگری شسته شود، به بافت آن آسیب وارد می‌شود.

زدودن گرد و خاک و باقی‌مانده‌ غذا

اگر می‌خواهید به طور اصولی مبل را تمیز کنید، بایستی در ابتدا همۀ قسمت‌های مبل را با دقت بررسی کنید و گرد و خاک و باقیماندۀ غذا و سایر خرده آشغال‌هایی که ممکن است روی مبل دیده شود، از روی آن بزدایید. در این مرحله حواستان به همۀ سوراخ سنبه‌ها و شکاف بین بالشتک‌های مبل باشد. در صورت لزوم بالشتک‌ها را از روی مبل بلند و زیر آن‌ها را تمیز کنید.

برای این مرحله نیاز به یک پارچۀ تمیز و خشک دارید. با استفاده از این پارچه تمامی قسمت‌های مبل را تمیز کنید. اگر قسمتی از مبل با پارچه به راحتی تمیز نمی‌شد، از فرچه استفاده کنید. 

اگر رنگ مبل روشن است، از پارچه‌های روشن استفاده کنید تا مبل رنگ نگیرد.

از بین بردن بوی ناخوشایند مبل

به طور طبیعی الیاف پارچه بوی چیزهای مختلف را به خود می‌گیرند. این بو باعث می‌شود که محیط خانه ناخوشایند شود. شما می‌توانید از اسپری‌های ضدبو برای این زدودن این بوی ناخوشایند استفاده کنید ولی این راه حل موقتی است و بعد از مدتی دوباره با این مشکل روبه‌رو خواهید شد.

در ادامه روشی را با مواد طبیعی به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن برای همیشه از بوی بد مبل رهایی خواهید یافت.

برای این کار شما به جوش‌شیرین و تمیزکنندۀ خشک فرش احتیاج خواهید داشت. تمیزکننده اختیاری است و می‌توانید اصلاً از آن استفاده نکنید. و امّا روش کار:

ابتدا مبل را کاملاً تمیز و عاری از هرگونه خرده آشغال کنید.

سپس مقداری جوش شیرین روی سطح بپاشید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه روی مبل قرار بگیرد.

با استفاده از سری فرچه مانند، مبل را جارو کنید.

برای رهایی از شر لکه‌های سرسخت، جوش‌شیرین و تمیزکنندۀ فرش را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید که به مدت بیست دقیقه روی مبل قرار بگیرد.

اگر انجام این کارها بوی ناخوشایند را از بین نبرد، نوبت استفاده از بخارشوی است.

نحوۀ تمیز کردن مبل پارچه‌ای با مواد طبیعی

لکه‌گیری

هرکسی که مبل پارچه‌ای داشته باشد می‌داند که درست است این دست مبل‌ها راحتند اما اگر لیوانی از دست شما چپه و مبل لک شود، از بین بردن لکه به سختی خواهد بود و حتی از بین بردن لکه‌های سرسخت مستلزم استفاده از مواد شیمیایی است.

مواد مورد نیاز:

مایع ظرفشویی

سرکۀ سفید

جوش شیرین

آب گرم

برای لکه‌گیری، یک قاشق چای‌خوری مایع، سرکه، جوش شیرین و آب گرم را با هم مخلوط کنید تا کف کند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که جوش شیرین و سرکه وارد واکنش شیمیایی می‌شوند.

این ماده را روی لکه‌ها بمالید و اجازه دهید تا ده دقیقه روی لکه باقی بماند تا خشک شود.

بعد از این که خشک شد، با یک دستمال تمیز محل را پاک کنید.

ترکیب جوش شیرین و سرکه یکی از بهترین ترکیب‌ها برای از بین بردن لکه‌های سرسخت است؛ زیرا این دو با ترکیب شدن، وارد واکنش شیمیایی‌ای می‌شوند که چربی‌ها و جرم‌ها را از بین می‌برد.

این ترکیب در تمیز کردن فرش نیز موثر است.

منبع: انتخاب

کد خبر 589250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha