پاپ در سفر اخیر خود به عراق تاکید زیادی بر بازگشت مسیحیان به شهرهای خود دارد. او امروز از کلیسای تاریخی شهر موصل بازدید و بر لزوم مبارزه با تروریسم به اسم دین تصریح کرد.

پاپ در موصل
تصاویر ا بازدید پاپ از موصل و کلیسای طاهره ا نباید در برابر تروریسم سکوت کرد
حیاط کلیسای طاهره و محل حضور پاپ

همشهری آنلاین- فاطمه عباسی: پاپ فرانسیس امروز، یکشنبه روز عبادت مسیحیان، برای «قربانیان جنگ» در خارج از یک کلیسای چند صد ساله در موصل عراق، جایی که داعش آن را نابود کرده بود، به دعا پرداخت.

پاپ فرانسیس در کنار دیوارهای سنگی و در حال فرو ریختن کلیسای «الطاهره» از مسیحیان عراق و خاورمیانه خواست که در وطن خود بمانند.

فرانسیس ۸۴ ساله مهاجرت مسیحیان از عراق و مناطق جنگ زده را «غم‌انگیز» توصیف کرد و گفت این مهاجرت نه تنها به افراد و گروه‌ها، بلکه به جامعه‌ای که پشت سرگذاشته‌اند صدمه ای بی‌شمار وارد کرده است.

حمله داعش صدها هزار مسیحی در استان نینوا در شمال عراق را مجبور به فرار کرد. جمعیت مسیحیان عراق از حدود ۱.۵ میلیون نفر قبل از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ به کمتر از چهارصد هزار نفر کاهش یافته است.

کلیسای الطاهره که سقف آن در زمان جنگ با داعش در سال ۲۰۱۷ فروریخته، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای استان نینوا است؛ در این منطقه حداقل ۱۴ کلیسا وجود دارد.

پوتروس چیتو، کشیش کاتولیک اهل موصل دیدار پاپ را باعث تغییر طرز فکر مردم در مورد این شهر باستانی که هنوز ویران است دانست و گفت: «پاپ فرانسیس به همه جهان اعلام خواهد کرد که ما مردم صلح و تمدنی مهرورز هستیم.»

تصاویر ا بازدید پاپ از موصل و کلیسای طاهره ا نباید در برابر تروریسم سکوت کرد
ویرانه به جا مانده از کلیسای قدیمی طاهره در موصل

این دیدار پرخطرترین سفر پاپ در عراق بود که با استقرار گسترده نیروهای امنیتی حافظت از فرانسیس و گروه همراه او تامین شده است، آنهم در حالیکه مبارزه با داعش همچنان د ر این منطقه ادامه دارد.

سفر پاپ فرانسیس به عراق که عنوان «زائر صلح» را دارد با هدف اطمینان بخشی به جامعه مسیحی در حال کاهش و گسترش گفت‌وگو با دیگر ادیان است.

پاپ که رهبر ۱.۳ میلیارد کاتولیک در جهان صبح امروز در جلسه‌ای بین ادیانی در محوطه باستانی اور گفت: «ما معتقدان نمی‌توانیم در برابر سواستفاده تروریسم از دین سکوت کنیم.» 

پاپ فرانسیس در حالی که از سال ۲۰۱۴ داعش در نینوا را فرا گرفته است ، در آن زمان گفت که آماده است برای نشان دادن همبستگی با آوارگان و دیگر قربانیان جنگ دیدار کند.

اکنون و هفت سال بعد از جنایات داعش در موصل و بغدیدا، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسیحی عراق، پاپ با ساکنان رنج‌دیده این منطقه که هنوز به گویش سریانی، زبان تکلم عیسی مسیح، صحبت می‌کنند.

مسیحیان و صنعتگران محلی با دوخت شالی دو متری و زربافت که با عبارت‌های "پدر ما" و "سلام بر مریم" به زبان سریانی تزئین شده بود،حضور فرانسیس در عراق را گرامی داشتند.

هزاران سرباز و پلیس با هواپیما، هلی‌کوپتر و کاروان‌های زرهی مسیر عبور پاپ را که بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر در داخل عراق است را پوشش داده‌اند.

تصاویر ا بازدید پاپ از موصل و کلیسای طاهره ا نباید در برابر تروریسم سکوت کرد
شال دعای زربافت هدیه شده به پاپ

با این وجود که پاپ به تازگی واکسینه شده، عراق با موج دوم کرونا روبرو است و روزانه ۵۰۰۰ مورد جدید از بیماری ثبت می‌شود و نگرانی‌هایی از اجتماعات مردمی در این شرایط همه‌گیری وجود دارد.

اما بزرگترین رویداد بعد از ظهر یکشنبه خواهد بود، زمانی که چندین هزار نفر در ورزشگاه ورزشگاه فرانسو حریری اربیل جمع می‌شوند. اربیل پناهگاه نسبتا با ثباتی برای بسیاری از مسیحیان فراری از داعش بوده است.

کد خبر 589247
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha