یک سالگی «کرونا» را در حالی پشت سر گذاشتیم که فرصت بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی از شهروندان با هدف رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی گرفته شد.

رکاب بزن

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  این میان، «دوچرخه‌سواری» به‌عنوان ورزشی تفریحی و عاملی مهم در پیشگیری از ابتلا به کرونا در جریان حمل‌ونقل‌های شهری، مورد توجه بسیاری از شهروندان و مدیران قرار گرفت. به ‌گونه‌ایی که برگزاری همایش‌ها و مسابقه‌های دوچرخه‌سواری محلی و منطقه‌ای رونق گرفت. منطقه ۹ نیز از این قاعده مستثنی نبود و به‌صورت منظم برنامه‌های آموزشی و تفریحی دوچرخه‌سواری از جشنواره «ترافیک» ویژه گروه‌های سنی مختلف و جشنواره «خیابان در دست بچه‌ها» تا مسابقه‌های دوچرخه‌سواری را برگزار کرده است. دومین همایش دوچرخه‌سواری همگانی نیز با شعار «دوری از کرونا»، در یکی از روزهای نیمه نخست اسفند ماه در خیابان «اجتماعی» برگزار شد. سری به این همایش زدیم و به گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان و مدیران پرداختیم.  

ساعت ۹ صبح و این بار خیابان اجتماعی (بلوار جی در استادمعین جنوبی)، محل برگزاری دومین همایش دوچرخه‌سواری همگانی منطقه است. شهروندان دوچرخه‌سوار از دور و نزدیک به سوی خیابان اجتماعی حرکت می‌کنند. دوچرخه‌های کوچک و بزرگی که به گروه‌های سنی مختلف، از کودک ۵ ساله تا جهاندیده ۶۰ ساله، تعلق دارند.

رکاب بزن کرونا  نـگیر


تعداد بانوان در میان دوچرخه‌سواران انگشت‌شمار است. ماسک به‌صورت و با لباس مناسب هریک مشغول آماده کردن خود برای حضور در دومین و آخرین همایش دوچرخه‌سواری همگانی در سال ۱۳۹۹ هستند. تماشاگران نیز در حاشیه پیاده‌روی لاین‌های کناری خیابان، منتظر ایستاده‌اند تا با سوت داور، همایش آغاز شود. بنرهایی با شعارهای «دوری از کرونا با دوچرخه»، «رکاب بزن شهروند» و «دوچرخه، پاک‌ترین وسیله حمل‌ونقل» در اطراف دیده می‌شود. هرچه زمان می‌گذرد بر تعداد دوچرخه‌سواران افزوده می‌شود.
یکی از کارشناسان ورزش شهرداری منطقه، قوانین همایش را برای شرکت‌کنندگان شرح می‌دهد. دیگری نیز از تماشاگران می‌خواهد ضمن تشویق، حواس‌شان به رعایت فاصله‌گذاری‌های بهداشتی و فیزیکی باشد. ساعت از ۱۰ می‌گذرد و اکنون دوچرخه سواران شرکت‌کننده به خط شده‌اند. صدای تیزِ سوت آغاز شنیده می‌شود و در یک چشم بر هم زدنی دوچرخه سواران حرکت می‌کنند.
شوری در تماشاگران که اغلب از خانواده‌ها و نزدیکان شرکت‌کنندگان هستند، بر پا می‌شود. دوچرخه‌سواران که خنده‌هایشان در پس ماسک‌های چندلایه پنهان شده است، ‌گاه با سرعت رکاب می‌زنند وگاه آرام این مسافت تقریبی ۸۰۰ متری خیابان اجتماعی را طی می‌کنند. کمی بیشتر از ۳۰ دقیقه از آغاز همایش می‌گذرد و دوچرخه سواران تک تک به خط پایان می‌رسند. آبی می‌خورند و برای یکدیگر از فواید رکاب زدن در همین چند دقیقه می‌گویند. در پایان، مراسم قرعه‌کشی ویژه اهدای بسته‌های یادبود، برگزار می‌شود.

رکاب بزن کرونا  نـگیر

  • ضرورت سرمایه‌گذاری در طرح‌های فرهنگی و ورزشی

یکی از کوچک‌ترین شرکت‌کنندگان همایش دوچرخه‌سواری، «حسام محمدی» ۵ ساله است که در پایان، قرعه به نامش در می‌آید و برنده یک کوله پشتی می‌شود. حسام می‌گوید: «خیلی دلم برای دوچرخه‌سواری تنگ شده بود. پدر و مادرم نمی‌گذارند با دوچرخه به خیابان بیایم. می‌گویند خیابان‌ها برای من و دوچرخه‌ام ایمن نیستند. کرونا که آمد دیگر من را برای دوچرخه‌سواری به پارک هم نبردند. خلاصه که خوب شد این همایش را برگزار کردند. کاش ادامه داشته باشد.»
یکی از ۸ بانوی جوان و شرکت‌کننده در این همایش، «ریحانه جعفری» است که درباره حضور کمرنگ بانوان می‌گوید: «اطلاع‌رسانی به‌صورت دقیق انجام نشده بود که بانوان نیز می‌توانند شرکت کنند. برای همین تعداد بانوان اندک است. به گمانم افزایش تعداد برگزاری این‌گونه همایش‌ها می‌تواند در ارتقای روحیه هم‌محله‌ای‌ها تأثیرگذار باشد و اگر این برنامه‌ها و همایش به‌صورت اختصاصی برای بانوان هم باشد که بسیار خوب است. ضمن اینکه در حال حاضر بانوان به معنای واقعی سهم کمی از سرانه‌های اینچنینی دارند.»

رکاب بزن کرونا  نـگیر


«مسعود رسولی» ۱۷ ساله از محله «شهید دستغیب» نیز حضور دارد. او می‌گوید: «سرمایه‌گذاری مدیران شهری بر اجرای برنامه‌ها و طرح‌های ورزش محور می‌تواند بر سلامت محله‌ها اثرگذار باشد. برای ایجاد تغییرات اساسی در محله‌ها باید طرح‌های فرهنگی و ورزشی را در اولویت قرار دهند.»
«رحمت کریمی» ۵۱ ساله نیز با دوچرخه قدیمی‌اش آمده بود تا با رکاب‌زنی هم سلامتش تضمین شود و هم اوقاتی خوش داشته باشد: «اگر تهران‌نشینان به دوچرخه‌سواری عادت کنند، بسیاری از مشکلات مربوط به ترافیک و آلودگی هوا برطرف می‌شود. دوچرخه‌های ارزان، مسیرهای مناسب، دسترسی‌های آسان و خدمات ویژه به دوچرخه سواران می‌تواند در رواج فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه پاک مؤثر باشد. برگزاری برنامه‌های دوچرخه‌سواری همگانی هم که دیگر تکمیل‌کننده است.»

رکاب بزن کرونا  نـگیر
هادی کاشانی/ مدیر اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۹

  • مدیریت حضور شهروندان

  «هادی کاشانی»، مدیر اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه برگزاری همایش دوچرخه‌سواری همگانی را بی‌ارتباط با آن نمی‌داند و می‌گوید: «هدف شهرداری منطقه از برگزاری همایش دوچرخه‌سواری عبارت است از ترویج فرهنگ ورزش‌های همگانی، توسعه بهره‌گیری از حمل‌ونقل پاک و ایجاد تحرک در شهروندان به‌ویژه در دوران شیوع کرونا که کم تحرکی بلای جان و سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها شده است.» کاشانی همچنین می‌افزاید: «سعی کرده‌ایم استقبال شهروندان از برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های تفریحی را با توجه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به خوبی مدیریت کنیم تا مشکلی پیش نیاید. برای همین در هر دوره از همایش‌ها ضمن در نظر گرفتن مساحت و گستردگی خیابان اجتماعی، جمعیت ۱۰۰ نفر را پیش‌بینی می‌کنیم و پذیرا هستیم.

کد خبر 589230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha