خانه‌های مردم در روستای کریک مرکزی که دارای بافت قدیمی یا همان بافت پلکانی روستاست بر اثر زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده و آسیب دیده‌ است.

کریک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بافت دهکده کریک معروف به ماسوله جنوب ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار قدیمی بوده و خانه‌هایش به شکل پلکانی هستند، به‌گونه‌ای که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می‌شود اما زلزله ۵.۶ ریشتری دنا آسیب زیادی به آن وارد کرد.

روستای زیبای کریک از جمله روستاهای اصلی هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بوده که آب وهوای بسیار مطبوع و خنک دارد و چشمه‌های فراوانی دل طبیعت آن را شکافته است. این روستا به دلیل دارا بودن معماری و بافت پلکانی به ماسوله، روستای معروف پله کانی ایران شباهت دارد و از آن به عنوان ماسوله جنوب کشور یاد می‌شود.

اما زلزله روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه امسال در شهرستان دنا، مهمان ناخوانده‌ای بود که سبب رعب و وحشت مردم شد و عده‌ای را مجروح و خانه‌های بسیاری را تخریب کرد. بسیاری از خانه‌های قدیمی و سنتی روستای پلکانی دچار خسارت شدند و در چشم به هم زدنی یک عمر خاطرات زنان و مردان کهنسال روستا را نابود کرد.

به گفته مجید صفایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری‌ و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در این زلزله برخی از اردوگاه‌های گردشگری در شهر سی سخت دچار خسارت شده که تیم ارزیاب این اداره کل این خسارت‌ها را ارزیابی می‌کنند. همچنین خسارت به آثار تاریخی شهرستان دنا نیز بررسی می‌شود.

عضو شورای اسلامی کریک در این باره گفت: ۱۹۵ خانوار در روستای کریک مرکزی و اسلام آباد کریک زندگی می‌کنند که بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط شورای اسلامی و دهیاری روستا منازل مسکونی ۱۵۰ خانوار دچار خسارت شده‌اند.

احد عارفی ادامه داد: ۱۴۵  خانوار در بافت قدیمی روستا زندگی می کنند که هم اینک منازل ۸۰ خانوار به طور ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.  افراد سالخورده و پیر در بافت قدیم روستا سکونت دارند که مجبورند در خانه‌هایشان به سر ببرند. تاکنون تعداد ۲۰ تخته چادر تحویل این خانوارها شده است که این تعداد چادر جوابگو نیست و مابقی افراد سالخورده مجبورند در خانه‌های خشتی خود به سر ببرند.

 وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با تصویب ماده ۲۷، امکان مرمت، احیا، نگهداری، تجهیز و حق بهره‌برداری از خانه‌های قدیمی را برای بخش خصوصی فراهم کرده است. هر ساله باد، باران، زلزله، سیل، آتش سوزی این اماکن تاریخی و کهن را دستخوش تخریب و آسیب قرار می‌دهد و چنانچه دیر اقدام کنیم جز ویرانه‌ای از این آثار باقی نخواهد ماند.

در این استان هنوز آن گونه که باید حفاظت از خانه‌های قدیمی به ویژه در حوزه کریک پر رنگ نیست که در این باره می‌طلبد پای بخش خصوصی را به این عرصه باز کرد.

روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود که در آن بافت دوهزار ساله نیز وجود دارد.

کد خبر 589223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha