یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

صادرات زعفران از استان خراسان رضوی به ۶۷ کشور دنیا انجام می‌شود. کشورهایی همچون اسپانیا، امارات متحده عربی، چین، هند، افغانستان و هنگ‌کنگ بزرگترین خریداران خارجی زعفران از استان هستند.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، رئیس صنف فروشندگان زعفران مشهد گفت: با توجه به وابستگی بالای فروش زعفران به زائران و مسافران، بازار داخلی فروش زعفران سال ۹۹ را در رکودی ۱۰۰ درصدی گذراند. شرایط اقتصادی باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است،  در سالی که گذشت شاهد حضور تعداد محدودی از زائران در مشهد بودیم، اما خرید زعفران از اولویت آنها به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی خارج بود. برگزار نشدن مراسم مذهبی، اعیاد و جشن‌های مختلف به دلیل محدودیت‌های کرونایی نیز بازار داخلی فروش زعفران را تحت تاثیر خود قرار داده بودند.

غلامرضا میری با بیان اینکه صادرات زعفران در سال ۹۹ شرایط خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: فروش زعفران به مشتریان خارجی در سالی که گذشت با رشد ۳۵ درصدی همراه بود؛ البته افزایش میزان صادرات هیچ کمکی به فروشندگان خرد و مغازه داران نمی‌کند.

 در ۲ سال گذشته قیمت زعفران دارای ثبات کامل بوده است و به جرأت می‌توانیم آن را ارزان‌ترین کالا نسبت به قیمت سال گذشته‌اش بنامیم.  عدم افزایش قیمت زعفران ناشی از عرضه بالای این محصول در مقابل کاهش تقاضای آن در بازار بوده است. کشورهایی همچون اسپانیا، امارات متحده عربی، چین، هند، افغانستان و هنگ‌کنگ بزرگترین خریداران خارجی زعفران از استان خراسان رضوی هستند.

میری گفت: صادرات زعفران خراسان حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز آوری سالانه به همراه دارد، در صورت فرآوری زعفران و صادرات فرآورده‌های زعفرانی مانند چای، دمنوش، نبات و عصاره زعفران می‌توانیم این میزان ارز آوری را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

 برگشت ارز حاصل از صادرات که به معنای فروش‌ ارز حاصل از صادرات با نرخی پایین تر به دولت است، تبدیل به مشکلی بزرگ برای صادرکنندگان زعفران شده است؛ این مساله افزایش قاچاق زعفران را نیز در پی داشته است.  

مشکل عمده صادرکنندگان این محصول مطالبه عوارض ۳۸ درصدی تعرفه فروش توسط کشورهایی مانند چین و هند است،  این موضوع نیز باعث افزایش قاچاق زعفران به کشورهای همسایه مانند افغانستان شده؛ زیرا این عوارض ۳۸ درصدی فقط شامل حال صادرکننده ایرانی است و برای سایر کشورها چنین مساله‌ای وجود ندارد.

کد خبر 589181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha