چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روز یکشنبه ۶ مرداد برای ارائه برخی توضیحات در مورد برنامه هسته‌ای ایران به مجلس شورای اسلامی می‌رود.

به گزارش همشهری، این دومین نشست غیرعلنی سعید جلیلی با نمایندگان مجلس در یک ماه گذشته است.

وی به همراه غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی یکشنبه دوم تیرماه گذشته نیز در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شده بود.

به‌نظر می‌رسد پس از انتخاب علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی، قوه مقننه تلاش می‌کند تا تأثیرگذاری بیشتری بر روند پرونده هسته‌ای داشته باشد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی شنبه گذشته در ژنو با خاویر سولانا، نماینده اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 دیدار و درباره روند مذاکرات گفت‌وگو کرده بود.

احتمالا علت اصلی حضور جلیلی در مجلس نیز ارائه توضیحات درباره این مذاکرات خواهد بود.


نشست برای اعمال فشار

اما پس از گفت‌وگوهای ژنو و تأکید خاویر سولانا مبنی بر اینکه ایران هنوز به بسته پیشنهادی 1+5 پاسخ نداده و غرب امیدوار است این پاسخ را در هفته‌های آینده دریافت کند، کشورهای غربی بار دیگر تلاش کردند تا از موضوع پاسخ ایران به بسته پیشنهادی به‌عنوان اهرم فشار علیه تهران بهره گیرند.

پس از آنکه مقام‌های آمریکایی و از جمله ویلیام‌برنز، معاون وزیر امور خارجه این کشور که در مذاکرات ژنو حاضر بود، مدعی مهلت 2 هفته‌ای 1+5 به تهران برای پاسخگویی شدند و دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس نیز در نشست اتحادیه اروپا مدعی این موضوع شد، وزیر امور خارجه فرانسه نیز تلاش کرد با تأکید چندباره بر این موضوع، فضای اعمال فشار بر ایران را حفظ کند.

برنارد کوشنر در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: ایران تاکنون به بسته پیشنهادی 1+5 پاسخ نداده است و ما همچنان منتظر پاسخ ایران به بسته 1+5 هستیم.

بنیتا فررو والدنر، کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز به این شبکه گفت: بهتر است ایران به بسته پیشنهادی اروپا پاسخ دهد و با استفاده از فرصت‌ها دچار انزوای سیاسی نشود.

تعلیق در برابر تعلیق

در همین حال، سخنگوی خاویر سولانا در گفت‌وگو با شبکه پرس‌‌تی‌وی گفت: قدرت‌های جهانی به‌دنبال رسیدن به توافق تعلیق در ازای تعلیق با ایران هستند که براساس آن، غرب تلاش برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را در ازای توقف نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم متوقف می‌کند.

به گزارش ایسنا، کریستینا گالاچ با بیان اینکه اتحادیه اروپا خواستار همکاری بیشتر ایران و ارائه پاسخ‌های روشن به سؤال‌هاست، افزود: پاسخ‌های هیأت ایرانی در مذاکرات ژنو آن طور که اتحادیه اروپا امیدوار بود، روشن نیست.

کد خبر 58914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز