گونه جهش‌یافته کروناویروس که در برزیل در حال گردش است، احتمالا می‌تواند باعث عفونت دوباره در افراد بهبودیافته از عفونت‌ها با گونه‌های قدیمی‌تر کروناویروس شود.

P1 variant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این گونه جهش‌یافته که در برزیل ظهور کرد و P.1 نامیده می‌شود، حامل جهشی است که از قبل باعث شده است گونه حامل جهش مشابه در آفریقای جنوبی نسبت به آنتی‌بادی‌های مقاوم‌تر و پیشگیری آن با واکسن‌های موجود سخت‌تر شود.

داده‌های جدید نشان می‌دهند که بسیاری از بیماران بهبودیافته که نسبت به گونه‌های قبلیب ویروس ایمنی پیدا کرده‌اند، در برابر گونه P.1 مصون نخواهند بود.

پژوهشگران توانایی خنثی‌کنندگی آنتی‌بادی‌ها در نمونه‌های پلاسمای برداشت شده از بهبودیافتگان کووید-۱۹ ناشی از گونه‌های قبلی ویروس را آزمایش کردند.

به گفته این پژوهشگران این پلاسمت «قدرت خنثی‌کنندگی ۶ برابر کمتر» در برابر گونه P.1 نسبت به گونه‌های قبلی ویروس داشت.

این نتایج در یک سرور پیش‌انتشار متعلق به ژورنال پزشکی لنست منتشر شده است.

این پژوهشگران می‌نویسند: «توانایی پایین‌تر خنثی کردن آنتی‌بادی‌های تولیدشده در برابر کروناویروس‌های‌ (سارس-کوو-۲) و ایجاد نشدن ایمنی کامل بر در برابر این گونه جدید جهش‌یافته بیانگر آن است که عفونت دوباره می‌تواند در دوره بهبودی از عفونت‌ با ویروس‌های قبلی یا حتی افراد واکسن زده رخ دهد.»

برخی از همین پژوهشگران در مقاله جداگانه‌ای که این هفته روی وب‌سایت medRxiv پیش از داوری همتا منتشر کردند، تخمین زده شده است که از میان هر ۱۰۰ بهبودیافته از کووید-۱۹ اشی از گونه‌های قبلی ویروس، ۲۵ تا ۶۰ نفر ممکن است در صورت قرارگیری در معرض گونه P.1 دوباره عفونت پیدا کنند، زیرا آنتی‌بادی‌های تولیدشده در بدنشان باعث حفاظت آنها در برای این گونه نمی‌شود.

همه چیز درباره عفونت دوباره با ویروس کرونا | دچار شدن به کرونا باعث مصونیت شما می‌شود؟

آشنایی با واریانت‌ها یا سویه‌های جدید جهش‌یافته کروناویروس (کووید-۱۹)

کد خبر 589102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha