مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به لزوم توجه به زیرساخت‌ها در ایجاد بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان، گفت: نشست مجازی مذاکرات تکمیلی در زمینه تفاهمنامه ایجاد بازارچه های مرزی مشترک میان ایران و پاکستان برگزار شد و توافق هایی در این زمینه انجام شد.

ايران و پاكستان

به گزارش همشهری آنلاین از سازمان توسعه تجارت ایران، «سیدرضا سیدآقازاده» افزود: با توجه به تهیه پیش‌نویس تفاهمنامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک میان ایران و پاکستان در آذرماه امسال، نشست مجازی مذاکرات تکمیلی برای نهایی سازی تفاهمنامه درسطح معاونان وزیر برگزار شد.

وی با اشاره به مرز ۹۵۰ کیلومتری ایران و پاکستان و همچنین علاقمندی دو کشور برای توسعه تجارت، خاطرنشان کرد: بازارچه های مرزی تاکنون به شکل یک طرفه از جانب ایران و یا پاکستان ایجاد شده و بازارچه مشترک برای نخستین بار بین دو کشور ایجاد خواهد شد که انتظار می‌رود توسعه بازارچه های مرزی مشترک موجب بهبود فعالیت‌های تجاری مرزنشینان شود.

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه گفت: بر اساس توافق های انجام شده، دو طرف تیم‌های فنی را برای مشخص سازی مکان و اندازه بازارچه های مشترک و تهیه فهرست اقلام قابل مبادله در بازارچه ها تعیین کردند.

وی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک بازارچه های مشترک درکوهک و پیشین (سراوان) راه اندازی شوند، تصریح کرد: پاکستان برای ایجاد بازارچه‌های مشترک، ۶ نقطه را پیشنهاد کرده و طرف ایرانی علاقمند است تا حد امکان بازارچه های مشترک در محل بازارچه های مصوب موجود راه اندازی شوند.

سیدآقازاده تاکید کرد: اکنون چهار بازارچه سراوان- جالق، سراوان- کوهک، سرباز- پیشین و چابهار- ریمدان در استان سیستان و بلوچستان در مرز پاکستان فعالیت دارند و بازارچه میرجاوه نیز با گمرک میرجاوه ادغام شده است.

همچنین در این نشست هیات ایرانی به ریاست حمید زادبوم معاون وزیر صنعت و رییس کل سازمان توسعه تجارت، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و نمایندگان وزارت امورخارجه، وزارت کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، حضور داشتند و در هیات پاکستانی نیز به ریاست محمد صالح فاروقی معاون وزارت بازرگانی پاکستان و متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی پاکستان در ارتباط با بخش اعظم متن تفاهم نامه مذاکره و به توافق رسیدند.

کد خبر 589003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha