مجید پرکار، کارگردان سریال «منم دوستت دارم» که از شبکه سلامت روی آنتن می‌رفت، درباره کمدی‌های این مجموعه تأکید کرد تلاش داشته‌اند به هر قیمتی از مخاطب خنده نگیرند.

منم دوستت دارم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مجید پرکار کارگردان سریال «منم دوستت دارم» درباره ساخت این مجموعه در شبکه سلامت بیان کرد: ایده اولیه مجموعه «منم دوستت دارم» را آقای قاسمی مدیر شبکه سلامت مطرح کرد و قرار شد بر اساس آن، در این مجموعه به موضوعات بسیار روتین زندگی که سال‌هاست خانواده‌ها درگیر آن هستند و آنطور که باید به آن توجه نشده است پرداخته شود. پس از آن اتاق فکر تشکیل شد و حدود ۵ ماه و با حضور هشت تن از عوامل دست‌اندرکار موضوعات اصلی مطرح شده و فیلمنامه نوشته شد.

وی درباره مشورت با مشاور و روان‌شناس در تولید این سریال اظهار کرد: مشاور و راهنمای پروژه رضا پورحسین بود که سال‌هاست در حوزه روانشناسی و مشاوره فعالیت دارد و درباره همه مباحث روانشناسی، اجتماعی و مذهبی که در این مجموعه مطرح شده است از مشاوره‌های وی و دیگران کمک گرفتیم.

شأن پدر و مادر اولویت بود

پرکار به اهمیت جملات و دیالوگ‌ها در زندگی اشاره کرد و به عنوان نمونه گفت: در این مجموعه هیچ گاه شخصیت‌ها نمی‌گویند «باز هم این وقت شب دیر اومدی؟» بلکه به جای آن از جمله‌های استفهامی مانند «فکر نمی‌کنی دیر اومدن تو باعث ناراحتی و نگرانی من می‌شه؟» استفاده می‌شود. همچنین تلاش شد شأن پدر و مادر در این سریال اولویت باشد و هرگز دیده نمی‌شود که مثلاً والدین مورد شماتت فرزندان قرار گیرند. یا مثلاً در این مجموعه هرگز دیده نمی‌شود پدر و مادر در حضور فرزندان با هم جر و بحث و جدل داشته باشند و اگر با اختلاف نظری مواجه شوند از فرزندان‌شان می‌خواهند به اتاق خود بروند. در خانواده «منم دوستت دارم» قوانینی وجود دارد که همه به آن پایبند هستند و احترام می‌گذارند.

این کارگردان مجموعه‌های نمایشی درباره فیلمنامه «منم دوستت دارم» بیان کرد: فیلمنامه این مجموعه توسط یک تیم نوشته شد و زمان نوشتن هر قسمت از زوایای مختلف به آن پرداخت می‌شد. تمام سعی‌مان بر این بود که شخصیت‌های مجموعه واقعی باشند و اتفاقاتی که در دل این خانواده رخ می‌دهد شبیه به آنچه باشد که در جامعه امروز دیده می‌شود. دل‌مان می‌خواست وقتی یک زن و شوهر مجموعه را می‌بینند به هم بگویند «ببین این همان کار خوبی است که تو انجام می‌دهی» یا «این عادت بدی است که تو داری و آن را دوست ندارم» و به این ترتیب بتوانیم حرف‌های ناگفته را بگوییم و تغییری هرچند کوچک در جهت مثبت در زندگی آن‌ها ایجاد کنیم. مردی که به همسرش نمی‌گوید دوستش دارد، زنی که شرایط همسرش را درک نمی‌کند و… شاید موضوعاتی تکراری به نظر برسند اما باید آنقدر روی آنها تاکید داشت که به تغییر منجر شود و تکرارشان همیشه ضروری است.

وی درباره اینکه چرا در این مجموعه کمدی از طنزنویسان حرفه‌ای بهره نگرفته است، گفت: عنصر طنز و فضای کمدی می‌توانست به ما کمک کند تا مخاطبان را هرچه بیشتر به فضای مجموعه و قصه‌ها نزدیک کنیم. بهرحال «منم دوستت دارم» یک مجموعه آموزشی محسوب می‌شود. فضاهای طنازانه می‌توانست به ما کمک کند تا از فضای صرفاً آموزشی یا احیاناً شعاری بودن دور شده و جاذبه نمایشی ایجاد کنیم. در برخی از قسمت‌ها چنین پتانسیلی وجود نداشت که فضای شوخی را باز کنیم و به این نکته نیز اشاره کنم که در بسیاری از مواقع می‌توانستیم از مخاطب خنده بگیریم اما ممکن بود پایبندی به ارزش‌های مورد نظرمان را کمرنگ کند بنابراین ارزش‌ها را قربانی خنده گرفتن از مخاطب نکردیم.

پرکار در ادامه تصریح کرد: در برخی از فیلم‌های کمدی که اخیراً ساخته می‌شوند می‌بینیم برای خنده گرفتن از مخاطب متوسل به راه‌هایی می‌شوند که خارج از عرف جامعه ماست. ما چنین فضایی را مناسب نمی‌دانستیم و کاملاً آگاهانه از آن فاصله گرفتیم. مثلاً ممکن بود برخی از شوخی‌هایی که به ذهن‌مان می‌رسید از مخاطب خنده بگیرند اما شخصیت والدین به اصطلاح جلوی فرزندان ضایع می‌شدند و این چیزی نبود که ما می‌خواستیم. مخاطب ما همه اعضای خانواده هستند و برای‌مان مهم بود وقتی اعضای یک خانواده کنار هم این مجموعه را تماشا می‌کنند احساس رضایت داشته باشند و به هر بهایی نخندند.

به خاطر کرونا بازه تولید را فشرده کردیم

کارگردان «سوریخ» در ادامه درباره چالش‌های برنامه سازی در زمان کرونا نیز یادآور شد: ما ناچار شدیم بخاطر شرایط کرونایی بازه زمانی تولید را بسیار فشرده کرده و در کوتاه‌ترین زمان کار را به سرانجام برسانیم. اگر یکی از اعضای گروه به کرونا مبتلا می‌شد این مخاطره برای همه به وجود میامد که مبتلا شوند و ترجیح ما این بود که زمان تمرین‌ها را کوتاه‌تر کنیم و به سلامت همه اعضای گروه الویت دهیم. تلاش کردیم تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. به طور مثال صحنه فیلمبرداری مدام ضدعفونی می‌شد، همه از ماسک استفاده می‌کردیم و شرایطی مهیا شده بود که دوستانی که کار نداشتند در حیاط و در محیط باز حضور داشته باشند. خوشبختانه توانستیم به سلامت از این ماجرا عبور کنیم و مجموعه تولید شد.

پرکار درباره انتخاب بازیگران نیز بیان کرد: برخی از بازیگران بخاطر شرایط فعلی و شیوع کرونا تمایلی به کار کردن نداشتند و برخی شرایط زمانی‌شان با ما هماهنگ نبود و در مواردی هم شرایط درخواست مالی به شکلی نبود که منجر به همکاری شود.

سازنده برنامه استعدادیابی «موج شب» درباره بازخورد مخاطبان «منم دوستت دارم» گفت: هر قسمت قصه مستقل را دارد و به این ترتیب فرقی نمی‌کند که مثلاً مخاطب قسمت ۵ یا ۷۰ را ببیند و می‌تواند از تماشای همان قسمت لذت و بهره ببرد. خدا را شکر بازخورد مخاطبان خوب است و آنهایی که سریال را دنبال می‌کنند ارتباط خوب و موثری با آن داشته‌اند و قصه‌ها را دوست دارند و مهم‌تر از آن با شخصیت‌های سریال همذات‌پنداری کرده بودند.

کد خبر 588857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha