سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمدابوالهدی اللحام رییس اتاق بازرگانی سوریه با یکدیگر در دمشق دیدار کردند و درباره توسعه تبادلات فناورانه و مالی بین دو کشور به گفت و گو نشستند.

CHUNK + سورنا ستاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا سورنا ستاری در این دیدار با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت بخش خصوصی، گفت: یک فرهنگ جدید در کشورمان شکل گرفته و آن هم توجه ویژه به بخش خصوصی است. تلاش می کنیم این فرهنگ را در کشور ترویج کنیم. این کار به توسعه فناوری در کشور با کمک بخش خصوصی منجر شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: همانطوری که نمی توان از دولت انتظار تولید کالا داشت، انتظار تامین و تولید فناوری هم از این بخش درست نیست، چون دولت نمی تواند واکسن یا دارو تولید کند و در اختیار مردم قرار دهد. بنابراین تقویت بخش خصوصی بسیار ضروری است.

نیروی انسانی متخصص مسیر آینده سازان ایران هستند

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه پیش از شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری، ایران را به واسطه ذخایر نفت و گاز می‌شناختند، گفت: اما امروز نیروی انسانی متخصص و خبره، مسیر اقتصادی کشورمان را تغییر داد. به گونه‌ای که تعداد بالایی از دانشجو در ایران داریم که آینده سازان کشورمان هستند.

ستاری ادامه داد: ایران در بخش آموزش هزینه زیادی می کند اما خروجی آن در جامعه زیاد مشهود و مشخص نیست. برای اینکه این آموزش ها به نتیجه برسد و جامعه از آن منتفع شود باید زیست بوم فناوری و نوآوری آن در کشور شکل می گرفت که این کار را شروع کرده ایم و شرکت های دانش بنیان،  صندوق های خطرپذیر،  پارک های علم و فناوری به عنوان بازیگران اصلی این زیست بوم به میدان آمدند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری وجود ۱۰ هزار استارتاپ و نزدیک به ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور را نشانه ای از بلوغ زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور دانست و گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان جوان، دنیا دیده و فعال در کشورمان شکل گرفته اند که به شکلی بین المللی فعالیت می کنند.

از مزایای خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران استفاده کنید

ستاری افزود: شما برای استفاده بهینه از نیروی انسانی متخصص خود باید به ایجاد شرکت های دانش بنیان اقدام کنید.  خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه هم محل مناسبی برای شما است تا از تجربیات و توانمندی های موجود در شرکت های ایرانی الگوبرداری کنید.

رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ادامه داد: امروز زیست بوم فناوری و نوآوری آنقدر نقش خود را خوب ایفا کرده که سهم بودجه نفت در کشورمان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

ستاری بیان کرد: ایران آمادگی دارد تا نسل کارآفرین کشور سوریه را آموزش دهد و دانش لازم را در اختیار علاقه مندان قرار دهد. ایران در همه حوزه های فناورانه آماده انتقال فناوری و تجربه های خود به سوریه است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه پیروزی سوریه به مثابه پیروزی ایران است، گفت: ایران برای پیروز شدن سوریه در جنگ آمادگی کامل دارد و برای تحقق آن هر کاری می کنیم.

افزایش تجارت میان ایران و سوریه ضروری است

در ادامه این دیدار محمدابوالهدی اللحام رییس اتاق بازرگانی سوریه نیز ضمن خیرمقدم به هیات ایرانی، گفت: سوریه پیش از جنگ شرایط خوبی داشت و سال ۲۰۱۸ میزان تجارت سوریه حدود ۶۱ میلیارد لیر بود و به ایران نیز ۵ میلیارد لیر صادرات داشتیم که امیدواریم از این پس این میزان تجارت ها میان دو کشور بیشتر شود. ما به دنبال تسهیل بازرگانی و تسریع تبادلات مالی بین دو کشور هستیم.

وی همچنین بیان کرد: به زودی به یک هیات بازرگانی سوری از کیش بازدید خواهد داشت تا از زیرساخت های فناورانه بازدید کنیم. ارائه تخفیفات گمرکی میان دو کشور یک ضرورت است. سفر شما نیز نقطه عطف ایجاد تسهیلات برای صادرات و تبادل فناوری میان دو کشور است. سعی می کنیم از امکانات آزمایشگاه های تخصصی ایرانی در کشورمان به خوبی استفاده کنیم.

کد خبر 588761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha