پژوهشگران ترکیه روز چهارشنبه اعلام کردند اثربخشی واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک بیوتک که بر اساسی یافته‌های ابتدایی ۹۱.۲۵ درصد اعلام شده بود، اکنون بر اساس نتایج نهایی کارآزمایی مرحله سوم در حد ۸۳.۵ درصد است.

coronavac

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز «مراد آکووا»، رئیس کارآزمایی بالینی مرحله سوم «کروناواک»،‌ واکسن شرکت چینی سینوواک این میزان اثربخشی نهایی بر اساس ۴۱ مورد بیمار دچار عفونت کووید-۱۹ است که ۳۲ نفرشان دارونما یا واکسن بی‌اثر و بقیه واکسن واقعی دریافت کرده بودند.

به گفته آکووا، این میزان اثربخشی بر اساس وضعیت مشارکت‌کنندگان محاسبه شده است که دست کم یک علامت کووید-۱۹ به علاوه آزمایش مثبت PCR را دست کم ۱۴ روز پس از دوز دوم واکسن داشته‌اند.

او افزود که این واکسن در ۱۰۰ موارد از بستری شدن و بیماری شدید جلوگیری کرد و گفت شش بیماری که در بیمارستان بستری شدند، همه در گروه دارونما قرار داشتند.

سرهت اونال، عضو «شورای علمی» مشورتی دولت ترکیه گفت:‌ «از آنچه در این کارآزمایی هیچ اثر جانبی مهمی مشاهده نشده است... جد از اینکه در واکسیناسیون عمومی با آن در کشورمان نیز اثر جانبی مهمی رخ نداده است، می‌توانیم بگوییم که این واکسن بی‌خطر است.»

ترکیه در ماه دسامبر (دی ماه) اعلام کرده بود که بر اساس نتایج مقدماتی مربوط به ۲۹ عفونت اثربخشی این واکسن ۹۱.۲۵ درصد تعیین شده است. کارآزمایی‌های واکسن کروناواک میزان‌های گوناگون اثربخشی را نشان داده‌اند که باعث بروز انتقاداتی شده است.

به گفته اونال، نتایج نهایی کارآزمایی در ترکیه بر اساس ۱۰۲۱۶ شرکت‌کننده است که ۶۶۴۸ نفرشان واکسن را در بخشی از یک بررسی مرحله سوم در ماه سپتامبر (شهریور) دریافت کردند.

اونال گفت ۵۸ درصد این افراد در سنین ۱۸ تا ۵۹ مرد بودند و افزود که دو دوز واکسن با فاصله ۱۴ روز تزریق شدند، در حالیکه در واکسیناسیون کشوری با این واکسن فاصله تزریق‌ها ۲۸ روز است.

کروناواک مدت کوتاهی پس از انتشار نتایج مقدماتی از مقامات ترکیه مجوز اضطراری گرفت.

ترکیه تاکنون ۹.۳۲ میلیون دوز کروناواک را در سراسر این کشور در یک کارزار واکسیناسیون که از میانه ماه ژانویه (بهمن) شروع شد، تزریق کرده است بیش از ۲ میلیون نفر از مردم هم دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

کد خبر 588650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha