چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از ساخت واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری تهران‌ ابراز نگرانی کرد

دکتر معصومه ابتکار گفت: هرچند محدوده اختیارات شورای شهر در تهران و حداکثر در حریم تهران است، اما محدوده اثر‌پذیری زیست محیطی تهران از شعاع 120 کیلومتری است و هیچ تردیدی نیست که استقرار واحدهای صنعتی اثر مستقیم بر تهران و مردم تهران دارد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، در نخستین همایش تخصصی چالش‌ها و راهبردهای زیست محیطی کلان شهر تهران با بیان این که اگر می‌خواهیم شهروند محلی خوبی باشیم، باید شهروند جهانی خوبی باشیم و با جهان بینی و شناخت درست تصمیمات مناسب و جهت‌گیری‌های صحیح داشته باشیم، افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار باید علاوه بر شناخت از آثار تصمیمات جهانی، از اثرات تصمیمات محلی نیز آگاه باشیم و هم چنین از تجربیات مشترک بشری استفاده کنیم تا با صرف زمان کمتر، اشتباهات گذشته را نیز تکرار نکنیم.

وی در ادامه گفت: قبل از هر چیز باید ردپای زیست بوم تهران را بشناسیم و اندازه‌گیری کنیم و از آن جا که این بحث مدت‌هاست در محافل جهانی مطرح است، پیشنهاد دادیم به دلیل پیچیدگی مطالعات این کار در چند شاخص برای تهران هم رد پای زیست بومی تهیه شود.

ابتکار با اشاره به چالش‌های مهم مدیریت شهری، اظهار کرد: فقدان یک نگاه عادلانه و تخصصی و علمی از عمده‌ترین چالش‌های ماست، هر چند که در سال‌های گذشته شاهد رشد علمی و تخصصی در مراکز علمی بوده‌ایم، اما مهم آن است که تا چه اندازه نتایج این پژوهش‌ها کاربردی است و چگونه از این نتایج و جهت‌گیری‌های مطالعات استفاده می‌کنیم.

وی افزود: تصویب و ابلاغ الزام شهرداری به انجام مطالعات اجتماعی، عمرانی، اقتصادی و فنی برای همه پروژه‌های شهری و هم چنین الزام شهرداری تهران به اجرای نظام مدیریت سبز در ساختمان‌ها و خودروهای خود از مصوبات شورای شهر در این راستا بوده است.

ابتکار فقدان نگاه سیستمی و برنامه‌ای را از دیگر چالش‌های شهر دانست و خاطر نشان کرد: هر چند تهران در دوران قبل دارای طرح جامع بوده، اما تا ماه گذشته که سرانجام این طرح برای اجرا ابلاغ شد، تهران عملا طرح جامعی نداشت، البته تا اجرایی شدن این طرح نیز چند ماهی طول می‌کشد تا ساز و کارهای ضروری برای اجرای آن در شهرداری ایجاد شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که سال‌هاست تهران ظرفیت زیست محیطی خود را گذرانده است افزود: از بزرگ‌ترین مشکلات تهران این است که ردپای اکولوژیک تهران خیلی بزرگ شده است  و با بارگذاری که سال های گذشته در تهران انجام دادیم، آب و هوا از بحران های تهران است و آب از عوامل جدی محدوده کننده شهر است که اگر باز هم از ظرفیت های اطراف تهران که دیگر چیزی از آن باقی نمانده به تهران بیاوریم، بازهم این مشکل برطرف نمی‌شود و علت آن این است که فقدان برنامه جامع موجب جمعیت‌پذیری تهران در سال های گذشته شده و این چالش به وجود آمده است.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا از مشکلات جدی تهران وابستگی بالاتر از 80 درصد بودجه شهرداری به فروش شهر از طریق فروش تراکم و پروانه در سال های گذشته بوده است.

ابتکار افزود: از اقداماتی که شورا در این زمینه انجام داد، این بود که از شهرداری خواست تا منابع درآمد پایداری را برای تهران تعریف کند.

ابتکار خاطر نشان کرد: این موارد واقعیت‌هایی است که بسیاری از آن به مشکلات سیاست‌های گذشته ما بر می‌گردد و هر جایی از آن اصلاح شود ، جلوی مشکلات بیشتر را می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طرح جامع تهران، اظهار کرد: متاسفانه طرح جامعی که برای تهران تصویب شد ، در مراحل نهایی الزاماتش مانند سقف جمعیت پذیری ، مباحث تراکم در مناطق و محلات مختلف تهران تغییر کرد که با الزامات اولیه طرح مغایرت دارد و نشان می‌دهد بسیاری از اوقات نگرانی‌های مقطعی ما موجب می‌شود افق بلند مدت به فراموشی سپرده شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، فقدان شناخت کافی از مسائل و نگاه کاربردی از موضوعات مختلف به ویژه در زمینه محیط زیست را از دیگر مشکلات  جدی تهران عنوان کرد و افزود: در این راستا شهرداری تهران به انجام مطالعات گزارش وضعیت محیط زیست ملزم شده است که این کار در مرحله اجرایی قرار دارد و دی ماه امسال گزارش وضعیت محیط زیست تهران در سال 86 ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع بحث ساخت واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری تهران ، گفت: هرچند محدوده اختیارات شورای شهر در تهران و حداکثر در حریم تهران است ، اما محدوده اثر پذیری زیست محیطی تهران از شعاع 120 کیلومتری است و هیچ تردیدی نیست که استقرار واحدهای صنعتی اثر مستقیم بر تهران و مردم تهران دارد.

ابتکار افزود: به عنوان مسئول کمیته محیط زیست نگرانی خود را نسبت به فعالیت زیست محیطی در محدوده تهران و شعاع 120 کیلومتری اعلام می کنم و امیدوارم این سیاست که در مصوبات متعدد دولت های قبل آمده جدی گرفته شود .

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار کرد: رد پای اکولوژیک فقط مشکل آلودگی خاک، آب و هوا نیست و بارگذاری فعالیت‌های جدید برداشت از منابع را به دنبال دارد و هر فعالیت صنعتی اگر 100 درصد هم پاک باشد و از فناوری‌های جدید در آن استفاده شود و حتی هیچ خروجی به محیط نداشته باشد، اثر گذاری زیست محیطی دارد چون از منابع آب تهران برداشت می‌کند، ترافیک را زیاد می‌کند و جمعیت پذیری را افزایش می‌دهد.

وی افزود‌: این مشکلات نشان می‌دهد که نگرانی ما فقط در مورد آلودگی نیست، بلکه بحث تراکم فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در تهران است که نگاهی ملی است که باید فعالیت‌ها در کل کشور منتشر شود. 

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر، فعالیت‌های شورا را در چهار فصل دسته بندی کرد و گفت: بخشی از آن مربوط به لوایح و قوانینی است که شهرداری باید انجام دهد ، بخشی مربوط به درخواست‌های مردم از دولت، بخشی در هماهنگی و ایجاد همکاری با بخش‌های مختلف اجرایی و بخشی در مورد نظارت بر فعالیت های مختلف شهر تهران است.

ابتکار با اشاره به درخواست‌های مردم ار دولت که توسط شورای شهر پیگیری شده است ، افزود: سال گذشته در خواست‌هایی مانند حفاظت از پارک ملی خجیر و سرخه حصار ، درخواست مردم مبنی بر تامین اعتبارات فاضلاب شهر تهران و درخواست در مورد تامین اعتبارات مربوط به مترو توسط شورای شهر پیگیری شده است .

وی با بیان درخواست شورا شهر از دولت در رابطه با تامین اعتبارات مترو ، گفت : مترو برای کاهش آلودگی هوای تهران از ابتدا به عنوان یکی از طرح های راهبردی در نظر گرفته شده است و در حال حاضر تاخیر در اجرای طرح های مترو عمدتا به دلیل تاخیر اعتبارات سهم دولت بوده است و هرچه در این زمینه تاخیر داشته باشیم ، حتما معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران تشدید می شود .

عضو شورای اسلامی شهر تهران ، با بیان این که اتفاقات شهر تهران در توسعه پایدار محیط زیست شهر تاثیر گذار است ، گفت: شورای شهر بر همه اتفاقاتی که به ویژه در مورد توسعه پادیار رخ می‌دهد نظارت دارد و با توجه به بحران آب و برق امروز در تهران از دولت خواسته است گزارش خود را در مورد اجرای قانون دولت سبز که از سال 82 به بعد و پس از آن در قانون برنامه چهارم برای دولت وجود داشته است ارائه دهد و قبل از آن که به مردم این توصیه را بکند درمدیریت ساختمان‌ها دولتی نیز این الزامات اجرا و گزارش شود که پیش از این نیز در شهرداری این کار انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری یکدیگر بتوان حداقل گوشه ای از مشکلات تهران را حل کرد و در این راستا قدم مثبتی برداست .

هم چنین در این مراسم ، دکتر محمد تقی امانپور ، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز با بیان این که در کلان شهر تهران خیلی با آرامش سرمان را روی بالین نمی گذاریم و عوامل زیادی موجب نابسامانی های زیست محیطی می شوند ، گفت : فقدان نگرش سیستماتیک موجب ناکارآمدی های زیادی شده است و خوشبختانه رویکرد جدید شهردار تهران و شورای شهر در راستای اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری پژوهش محور شده است و مرکز مطالعات به عنوان متولی تحقیقات و توسعه فعالیت می کند و نگاهمان رسیدن به توسعه پایدار شهری است.

وی افزود : مرکز مطالعات ، هدف گذاری طراحی مدل توسعه پایدار شهری را در دست انجام دارد که در این زمینه با مراکز علمی مختلف داخلی و خارجی همکاری می‌کند.

امانپور با بیان این که امسال 100 نشست علمی برگزار می شود ، گفت : تلاش می کنیم رشته آبخیز داری شهری راه اندازی شود و هم چنین بیش از 50 پروژه در مسائل مختلف زیست محیطی ساماندهی شده است.

کد خبر 58864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز