همشهری آنلاین: اولین همایش "چالش‌ها و راهبردهای زیست محیطی کلان شهر تهران" با قرائت متن پیام شهردار تهران در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

متن کامل پیام دکترمحمدباقر قالیباف به این همایش که از سوی مهندس محمد هادی حیدرزاده، مشاور وی در امور محیط زیست قرائت شد، بدین شرح است:

" توسعه چشمگیر شهر نشینی همراه با توسعه شهرها از نظر جمعیت و مساحت و به وجود آمدن کلان شهرها موجب ایجاد بافت ها و ترکیب های مختلف شهری و عوامل ارتباطی و اقتصادی پیچیده ای شده اند . تاثیر انسان بر محیط زیست به طور روز افزون از آثار حیات شهری ناشی می شود که این خود ناشی از رشد جمعیت انسانی و تا حدودی نتیجه تفوق فناوری بر حیات انسانی است. اگرچه شهر نشینی دارای اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی بوده ، ولی خود متقابلا به مشکلات و معضلاتی برای ساکنان شهرها دامن زده است که می توان آن ها را به عنوان مشکلات شهر نشینی در عصر حاضر به حساب آورد.

یکی از مشکلات رایج شهر نشینی ، معضلات زیست محیطی است. نگاهی گذرا بر وضعیت محیط زیست جهان در دو دهه گذشته نشان می دهد که علی رغم حساسیت های اخیر در زمینه محیط زیست نه تنها اثرات مخرب انسانی کاهش نیافته بلکه مسایل حاد و دشواری مانند آلودگی شدید جوی ، نازک شدن لایه ازن ، تشدید پدیده گلخانه ای و اثرات متعدد ناشی از این پدیده ها مطرح شده است.

در این میان شهرها نیز به عنوان مراکز جذب جمعیت با مسائل و مشکلات متعدد و مختلف زیست محیطی مانند آلودگی هوا ، صدا ، تولید زباله ، آلودگی آب ها و ... روبرو هستند که این امر خود منجر به گسترش و افزایش شدت فشارهای وارده بر محیط زیست و در نتیجه بروز انواع آلودگی های زیست محیطی ، تخریب منابع و کاهش فضاهای طبیعی و در پی آن افزایش نیاز شهروندان به محیط زیستی سالم تر شده است. از این رو شهرداری ها به عنوان حکومت های محلی از نظر برنامه ریزی و مدیریت با شرایط جدیدی روبرو هستند .

افزایش انتظارات و نیازهای مردم ، افزایش آلودگی ها و تخریب محیط زیست و مسایلی از این دست ، از جمله مشکلاتی می باشند که امروزه مدیران شهری با آنها روبرو می باشند.به این ترتیب نقش مدیران و برنامه ریزان شهری تنها تعیین کاربری های اراضی و برنامه ریزی فضایی نخواهد بود ، بلکه یکی از اصلی ترین و مهمترین وظایفی که بر عهده آنان می باشد ، برنامه ریزی شهری در جهت توسعه پایدار شهری است.

تحولات اقتصادی ، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از اجرای پروژه های بزرگ شهری از اجزای توسعه به شمار می رود گرچه هدف از طرح های عمرانی شهری ایجاد تغییرات مثبت و رفاه انسان ها می باشد لیکن توسعه در نهایت ممکن است مشکلاتی را نیز به دنبال داشته باشد که لزوم توجه و در اولویت قرار دادن مسایل زیست محیطی شهری را خاطرنشان می سازد.

در گذشته تفکرات و اقدامات سطحی و یک جانبه تصمیم گیران در زمینه رشد اقتصادی و ارتقای رفاه ، بدون در نظر گرفتن اثرات منفی این اقدامات بر محیط زیست ، اطمینان از منافع دراز مدت رشد اقتصادی و رفاه را زیر سوال برد و موجب ظهور صفت پایداری برای توسعه گردید.این صفت زمانی می تواند به عنوان عنصر اساسی توسعه پذیرفته شود که هدف از توسعه ، افزایش رفاه و گسترش عدالت برای تامین نیازهای اساسی نسل امروز و آینده باشد.شهرداری تهران ، با تلاش برای ایجاد یک نهضت فکری و نرم افزاری در مدیریت خردمندانه شهری ضمن تاکید بر تلاش همه جانبه برای ایجاد رفاه و آسایش شهروندان و رشد اقتصادی ، حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست شهری را به عنوان شاخص پایداری توسعه مدنظر قرار می دهد.

کلان شهر تهران به عنوان پایتخت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حدود یک چهارم جمعیت شهری ایران را در خود جای داده که این امر خود منجر به گسترش و شدت فشارهای وارده بر محیط زیست و در نتیجه به بروز انواع آلودگی زیست محیطی ، تخریب منابع و کاهش فضاهای طبیعی و در پی آن افزایش نیاز شهروندان تهرانی به محیط زیستی سالم و در نتیجه افزایش انتظارات آنها از مدیران و برنامه ریزان شهری شده است ، لذا در دکترین جدید مدیریت شهری تهران با عنوان توسعه پایدار شهری برازنده مردم شریف تهران ، توجه جدی ساختاری و راهبردی به مسایل زیست محیطی از اولویت های جدی می‌باشد.

تشکیل ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در سازمان مرکزی ، استقرار نظام مدیریت محیط زیست ، توجیه مطالعات زیست محیطی پروژه های شهری و آموزش های درون سازمانی و شهروندی گوشه ای از مجموعه اقدامات ساختاری و راهبردی مجموعه مدیریت شهری تهران طی دو سال گذشته بوده اما در این میان عنایت جدی به موضوع پژوهش و مطالعات زیست محیطی می بایست با تاکید به منشور علمی شهرداری تهران و با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی صورت گیرد ، که مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران می تواند نقشی اساسای و پر رنگ ایفا نماید.

در پایان بر خود فرض می دانم از تلاش های جدی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در برگزاری همایش فوق تشکر و با امیدواری و اتکال به ایزد متعال و مشارکت جویی شرکت کنندگان ، مدیریت شهری تهران بتواند از نتایج این نشست علمی ، در بهبود کمی و کیفی خدمت رسانی به شهروندان عزیز تهرانی بهره مند گردد."

کد خبر 58848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز