چهارمحال و بختیاری به‌دلیل واقع شدن در منطقه زاگرس میانی از تنوع جانوری بالایی برخوردار است که حیات‌وحش آن مدت‌هاست علاوه بر خطر از دست دادن زیستگاه‌های امن خود در محاصره حجم زیادی از سلاح و در رقابتی نابرابر با شکارچیان قرار گرفته است.

شكار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد و همچنین مناطق حفاظت‌شده هلن، سبزکوه، شیدا و قیصری و چندین منطقه شکار ممنوع و پناهگاه حیات‌وحش مانند تالاب‌های چغاخور و گندمان و منطقه خدا آفرین نزدیک به ۱۵ درصد از مساحت استان چهارمحال و بختیاری را تشکیل می‌دهند که به دلیل تنوع بالای حیات‌وحش، همواره توجه علاقه‌مندان به طبیعت و البته شکارچیان را به خود جلب کرده‌اند.

در چهارمحال و بختیاری بیش از ۳۰۰ گونه جانوری شناسایی‌شده وجود دارد که کَل، بز، قوچ، میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ و دیگر جانوران در کنار کبک دری از گونه‌های شاخص جانوری حیات‌وحش این استان محسوب می‌شوند.

گرچه بنا به گفته مسئولان محیط‌زیست استان بیش از هفت سال از صدور آخرین پروانه شکار پستانداران در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در سال جاری پروانه پرنده‌زنی نیز صادر نشده است اما همچنان اخبار مربوط به دستگیری شکارچیان و ضبط سلاح و لاشه جانوران شکار شده در مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه‌های حیات‌وحش استان در حال انتشار است که نشان می‌دهد دارندگان سلاح از هر فرصتی برای شکار جانوران استفاده می‌کنند.

این افراد که هزینه‌ای چند میلیونی برای خرید و نگهداری اسلحه پرداخته‌اند و تعدادی از آنان به دلیل داشتن مجوزهای لازم هرساله تعدادی فشنگ و مهمات به عنوان سهمیه دریافت می‌کنند در بیشتر موارد منتظر صدور پروانه شکار نمی‌ماند و گاهی برای تفریح و گاهی نیز برای تأمین معاش، سلاح خود را به سمت ذخایر ارزشمند جانوری استان نشانه می‌گیرند.

تعداد پروانه‌های شکار اندک و محدود به افراد خاص است

یکی از دارندگان سلاح شکاری در چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد سلاح‌های شکاری در استان در مقایسه با یک دهه قبل، افزایش داشته است و برخی از افراد به ویژه جوانان به داشتن سلاح و شکار علاقه‌مند شده‌اند.

وی که ‌خواست نامش ذکر نشود، ‌افزود: در حالی که تعداد سلاح شکاری افزایش یافته است اما پروانه‌ای برای شکار چهارپایان در چند سال اخیر در استان صادر نشده و همین موضوع باعث شده است تا دارندگان سلاح برای یافتن راه‌های شکار غیر مجاز تلاش بیشتری داشته باشند.

این دارنده سلاح تصریح کرد: اگر پروانه‌ای برای شکار نیز صادر شود فقط افراد اندکی می‌توانند بر اساس قرعه‌کشی به آن دست پیدا کنند و تناسبی بین تعداد افراد دارنده سلاح و پروانه‌های صادر شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: صدور پروانه‌های شکار از طرف سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود اما این سازمان در نظارت بر چگونگی استفاده از این پروانه‌ها ضعیف است و برخی از افرادی که در گذشته موفق به دریافت این پروانه شدند، تعداد بیشتری از حیوانات یا پرندگان را شکار کرده‌اند.

این دارنده سلاح شکاری با بیان اینکه مردم چهارمحال و بختیاری به دلیل برخی مناسبات اجتماعی و فرهنگی علاقه خاصی به داشتن سلاح و یادگیری فنون تیراندازی دارند، یادآور شد: مسئولان باید برای مهار این تعداد سلاح و دور کردن آن‌ها از حیات‌وحش چاره‌اندیشی کنند چرا که خشکسالی‌ها و چرای بی‌رویه در چند سال گذشته نیز باعث کاهش جمعیت جانوران در زیستگاه‌های استان شده است و شکار بیش از حد ممکن است منجر به نابودی نسل جانوران شود.

فراوانی اسلحه شکاری از عوامل تخریب محیط زیست 

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۹۴ قبضه سلاح شکاری از متخلفان در مناطق زیرپوشش این اداره کل کشف و ضبط شده است، گفت: ۶۶ قبضه از این تعداد سلاح، اسلحه مجوزدار و ۲۸ قبضه نیز سلاح غیرمجاز است.

شهرام احمدی افزود: علاوه بر این تعداد سلاح ضبط شده، ۳۴ مورد نیز پیش از اقدام متخلفان به شکار شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی بر تأثیرات منفی سلاح شکاری بر محیط زیست تأکید کرد و گفت: متولیان محیط زیست به هیچ عنوان با فراوانی سلاح میان مردم موافق نیستند و آن را تهدیدی جدی برای حیات‌وحش می‌دانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به خطر افتادن جان محیط‌بانان را نیز یادآور شد و افزود: برخی متخلفان و حاملان اسلحه در جریان برخورد با محیط‌بانان اقدام به شلیک مستقیم می‌کنند که این موارد می‌تواند خطرساز بوده و موجب مصدومیت یا مرگ محیط‌بانان شود.

احمدی با اشاره به اینکه نیازی به وجود این تعداد سلاح در استان نیست و باید صدور مجوز و توزیع مهمات به نوعی کنترل و ساماندهی شود، ادامه داد: سیاست‌گذاری‌ها در این مورد باید به سمتی هدایت شود که علاوه بر تأمین امنیت و رفع نیاز عشایر که تعداد زیادی از دارندگان سلاح در چهارمحال و بختیاری را شامل می‌شوند، افراد عادی که نیازی به اسلحه ندارد به راحتی نتوانند مجوزهای لازم را به دست آورده و با خرید اسلحه و نگهداری از آن به عاملی برای تخریب محیط زیست تبدیل شوند.

کد خبر 588233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha