مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

به ‌دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها، امسال میزان فروش مبلمان تا ۴۰درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.

نمایشگاه مبل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، رشد دوبرابری هزینه تمام‌شده تولید موجب افزایش ۳۰تا ۴۰ درصدی قیمت انواع مبلمان منزل و اداری نسبت به پارسال شده است. این افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش قدرت خرید مشتریان، زمینه افت شدید فروش، رکود بازار و افزایش ۴۰ درصدی تقاضا برای تعمیرات مبلمان را فراهم کرده است.

بازار مبلمان، با افزایش تنگنای اقتصادی در حوزه تولید، عرضه و تقاضای خرید در بازار مصرف با بحرانی جدی مواجه شده است. در شرایطی که تامین نیازهای ضروری در اولویت اغلب خانوارها قرار گرفته، خرید مبلمان به اولویت بعدی مشتریان منتقل شده است. افت قدرت خرید مشتریان و افزایش قیمت‌ها موجب شده بسیاری از خانوارها به‌خصوص اقشار کم‌درآمد این محصول را از سبد خرید خود حذف کنند و در بهترین حالت تعمیر مبلمان قبلی منزل یا محیط کار خود را در دستور کار قرار دهند.

مشاهدات خبرنگاران همشهری، حاکی است این روزها مشتریان برای خرید یک ‌دست مبلمان کلاسیک و استیل باید از ۱۷ تا حتی ۴۰۰ میلیون تومان و برای خرید مبلمان راحتی از ۷ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنند. تولیدکنندگان ضمن تأیید افزایش دوبرابری قیمت مبلمان تأکید می‌کنند افزایش شدید قیمت مواداولیه مورد نیاز اعم از انواع چوب و پارچه تا فوم و اسفنج آنها را ناگزیر به افزایش قیمت محصولاتشان کرده است. به‌گفته اغلب آنان، حتی این افزایش قیمت نیز جوابگوی رشد هزینه تمام‌شده تولید نبوده و تنها به تشدید رکود و افت شدید تقاضای خرید انواع مبلمان اداری و منزل در بازار منجر شده است.

قیمت ۱۰ تا ۴۰۰ میلیونی مبلمان

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران در گفت‌وگو با همشهری با تأیید افزایش قیمت مبلمان، رشد قیمت مواداولیه و هزینه تمام‌شده تولید را عامل این موضوع دانست و گفت: مبلمان قیمت‌گذاری مصوب ندارد. قیمت‌ها در هنر- صنعت مبلمان که کار دست است، تابع عوامل و شرایط خاص است و بنابر نوع هنر منبت‌کاری و نظایر آن، قیمت یک دست مبلمان کلاسیک یا استیل مشخص می‌شود. با وجود این بازرسان اتحادیه محدوده قیمتی انواع مبلمان را رصد می‌کنند.  

علیرضا عباسی، افزود: قیمت یک دست مبلمان مشابه با توجه به کیفیت مواد اولیه، هنر دست و نحوه ساخت می‌تواند حتی تا ۲۰۰ و ۳۰۰ درصد هم متفاوت باشد. او در عین حال توضیح داد: منبت‌کاری هنری است که در مبلمان کلاسیک و استیل بیشتر کاربرد دارد و در مبلمان راحتی بیشتر کیفیت مواداولیه در تعیین حدود قیمتی نقش ایفا می‌کند. او محدوده قیمتی کنونی مبلمان استیل و کلاسیک در بازار را از ۱۷ تا ۴۰۰ میلیون تومان، بنابر کار هنری انجام شده، اعلام کرد و افزود: در تعیین قیمت مبلمان راحتی بیشتر کیفیت مواداولیه مانند نوع فوم (گرم یا سرد) اسفنج، پارچه و زیر کار مطرح است و حدود قیمتی کنونی این نوع مبلمان نیز از ۷ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان، برای برخی مبلمان راحتی که در تولید آن از برنز یا تاج منبت‌کاری استفاده شده، متغیر است.  

عباسی در مورد میزان افزایش قیمت مبلمان خانگی نسبت به سال گذشته گفت: قیمت انواع مبلمان نسبت به سال گذشته تا ۴۰ درصد افزایش یافته که موجب افت شدید تقاضا و تشدید رکود در بازار شده است. به‌گفته او، رشد هزینه تمام‌شده تولید، کاهش قدرت خرید خانوارها، تحریم و کرونا همه دست به‌دست هم داده و موجبات کاهش حداقل ۳۰ درصدی تقاضای خرید و رشد ۴۰ درصدی تقاضای تعمیر مبلمان را در بخش خانگی فراهم آورده است. او افزود: در بخش مبلمان اداری نیز با توجه به شرایط اقتصادی میزان خرید این نوع مبلمان به‌شدت کاهش یافته است. امسال ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی تقاضای کمتری برای خرید مبلمان اداری داشته و به‌دلیل کاهش درآمد و بودجه و اعتباراتشان سعی در مدیریت هزینه‌ها دارند.

از گرانی چوب تا پارچه و فوم

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران افزایش قیمت مبلمان را ناشی از گرانی مواداولیه دانست و گفت: در بخشی از صنعت مبلمان که با تولیدکنندگان مرتبط است؛ مانند تولید کلاف مبل، منبت، معرق، روکوبی و... کمترین افزایش قیمت را شاهد هستیم، اما مواداولیه گران و کمیاب شده است. عباسی افزود: پارچه مبلی تولید داخل تنوع چندان زیادی ندارد و واردات آن نیز ممنوع شده، این امر موجب کمبود و افزایش شدید قیمت پارچه مبلی در بازار شده است؛ به‌نحوی که نرخ هر مترمربع این نوع پارچه از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان اکنون به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت فوم، اسفنج، ‌ام‌دی‌اف، چوب و... افزایش زیادی داشته است.

او خواستار نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط بر روند عرضه و قیمت مواداولیه شد و افزود: هزینه تمام‌شده تولید یک دست مبلمان استیل و راحتی نسبت به سال گذشته به‌دلیل گرانی مواداولیه ۴۰ درصد افزایش یافته و این امر علت اصلی گرانی این محصولات است. درواقع تولیدکنندگان هیچ افزایش قیمتی نداشته‌اند، اما قیمت چوب نسبت به سال گذشته از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار به ۱۵ میلیون تومان و هر سانت اسفنج از ۳۰ به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.  

عباسی تأکید کرد: ممنوعیت واردات مبلمان فرصت خوبی در اختیار تولیدکنندگان برای رشد تولید و افزایش صادرات قرار داد، اما مشکلات تامین مواداولیه زمینه رشد هزینه تمام‌شده تولید در هنر صنعت مبلمان را فراهم کرده است. او میزان صادرات صنعت مبلمان در سال‌جاری را ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار دانست و افزود: این میزان صادرات در حالی است که ظرفیت صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری در این هنر- صنعت به‌خصوص در مبلمان استیل و کلاسیک وجود دارد و تولیدکنندگان داخلی حرف‌های زیادی برای گفتن در این نوع مبلمان با استفاده از هنر منبت و معرق‌کاری دارند، اما اکنون ۵۰درصد ظرفیت تولید هنر- صنعت مبلمان خالی مانده است.

تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی برای تحریک تقاضای خرید

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران با اشاره به ضرورت افزایش تقاضای خرید در صنعت مبلمان گفت: با وجود رشد هزینه تمام‌شده تولید، فروشندگان مبلمان سعی در ارائه تخفیف‌های ۵تا ۱۰درصدی فروش در قالب جشنواره سراسری ویژه فروش نوروزی دارند. به‌گفته عباسی، در این جشنواره فروش مبلمان منزل و اداری که با حمایت وزارت صمت و اتاق اصناف ایران و با محوریت اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی منتخب سراسر کشور با عنوان جشنواره‌ای به وسعت ایران از ابتدای اسفندماه به‌صورت هماهنگ در فروشگاه‌های معتبر و منتخب برگزار می‌شود، انواع محصولات صنعت مبلمان با قیمت و کیفیت مناسب به مشتریان عرضه خواهد شد.

به‌گفته او، شیوع کرونا نیز بر تشدید رکود و کاهش ظرفیت تولید در صنعت مبلمان تأثیرگذار بوده است؛ به‌نحوی که با شیوع این بیماری در اواخر سال ۹۸، فعالان صنفی نیز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را تعطیل کردند و اکنون نیز با تداوم این بیماری و افت شدید تقاضا، رکود در بازار مبلمان ادامه یافته است.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران با بیان این که ضعف نظارت و توزیع نامناسب مواداولیه هزینه تمام‌شده و قیمت فروش مبلمان را افزایش داده است، افزود: علاوه بر سیر صعودی قیمت مواداولیه و رشد هزینه تمام‌شده تولید مبلمان، در مواردی نیز چسبندگی افزایش قیمت‌ها، مانع کاهش قیمت فروش مبلمان در بازار شده است و قیمت نهایی مبلمان کاهش پیدا نکرد. او افزود: میزان فروش مبلمان به نسبت سال‌های گذشته کاهش داشته و برخلاف سال‌های گذشته که در ایام پیش از آغاز سال نو، میزان تقاضا و فروش مبلمان افزایش می‌یافت، امسال حتی با فرارسیدن اسفندماه نیز شاهد کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی فروش برخی انواع مبلمان نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته هستیم.

کد خبر 588205

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha