دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

با توسعه روز افزون بازار سرمایه و استقبال همگانی و گسترده مردم، برای اولین بار در تاریخ عمر بیش از ۵۰ ساله بازار سرمایه امکان حضور و مشارکت سهامداران در مجامع شرکت‌ها به روش الکترونیک با استفاده از سامانه «دیما» فراهم شده است.

سهام عدالت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، درخصوص مزایای مجامع الکترونیکی در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که با حذف محدودیت‌های جغرافیایی، بستر حضور و مشارکت سهامداران خارج از کشور و از سرتاسر جهان مهیا می شود.

«دیمـــا» با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، امکان حضور امن، آنلاین و الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را فراهم می‌کند و این سامانه با مکانیزه کردن فرآیندهای قبل، حین و بعد از برگزاری مجمع در چهار بخش سهامــداران، ناشـــران، هیئت رئیسه مجمع و نهاد ناظر به ارائه خدمت می‌پردازد.

همچنین سهولت در احراز هویت، شفافیت بالا و نظارت آسان، حضور و مشارکت همزمان در چند مجمع، ارتباط مؤثر میان سهامداران و نمایندگان، پنل مدیریت و برگزاری مجمع و ارتباط الکترونیکی با سایر سامانه‌ها از دیگر مزایای سامانه «دیما» به شمار می رود.

جایگاه سهامداران

افزون بر این، نظارت بر عملکرد مدیران و کنترل بیشتر روی سرمایه‌گذاری خود، مشارکت بیشتـر در رأی‌گیـری و تعیین مصوبات شرکت، تمرکز بیشتر روی حاکمیت و ارزش‌های کلیدی شرکت، سرعت و شفافیت بیشتر در کارکرد ارکان مختلف شرکت به‌ویژه مجامع درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک را به یک سیستم یکپارچه تبدیل کرده است.

احراز هویت قانونی سهامدار و نماینده

درخصوص فرایند عملیاتی درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک روش به این صورت است که «سامانه دیما» در ابتدا شناسایی هر یک از سهامداران را (اصیل یا نماینده) از طریق مکانیزم احراز هویت چند عامله انجام می‌دهد و در ادامه با رعایت الزامات قانون و تجارت، پس از محاسبه حد نصاب حضور سهامداران احراز شده، فعال‌سازی مجمع الکترونیک صورت می‌پذیرد.

از سویی دیگر، «دیما» از طریق فرآیندهای احراز هویت و مدیریت دسترسی، امکان حضور الکترونیک در مجمع را فراهم آورده به طوری که وقتی سهامداران حضور خود را در دیما قطعی می‌کنند، در لیست حاضرین ثبت می‌شوند و دیگر نیاز به امضای کاغذی و ارائه مدارک و کپی آن‌ها نخواهند داشت.

افزون بر این، اعطای نمایندگی تنها با چند کلیک در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، دریـافت اطلاعات هویتـی راستی‌آزمایی شده سهامداران و نمایندگان از طریق سامانه «سجام»، رجیستری سهامداران از طریق زیر ساخت کلان داده و تبادل اطلاعات سمات و اعطای مجوز ورود به مجمع توسط زیرساخت مدیریت یکپارچه دسترسی کاربران از جمله قابلیت های سامانه «دیما» به شمار می رود.

مدیریت مستندات و گزارش

در همین حال در زمان برگزاری مجمع از طریق سامانه «دیما» مستندات ضروری در پیشبرد مجمع از قبیل صورت‌های مالی، گزارش بازرس قانونی، دستور جلسه و ... در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و پیام هیئت مدیره و گزارش‌های مدیریتی به صورت چند رسانه‌ای برای سهامداران پخش می‌شود، گزارش‌ها و مصوبات به همراه بولتن مجمع به سامانه‌های مرتبط ارسال می شود.

این گزارش می افزاید: در زمان برگزاری مجمع مشاهده دستورجلسه، بارگذاری و مشاهده کلیه مستندات شرکت و مجمع، ارسال مصوبات و گزارش‌ها به سامانه‌های ثبتی و کدال، بارگذاری اسلایدهای ارائه سخنرانان، ارائه گزارش‌های جامع به ذینفعان و مشاهده آمار دقیق مشارکت به تفکیک سهامداران؛ حضوری/ الکترونیکی، حقیقی/ حقوقی و اصیل/ نماینده از طریق سامانه «دیما» به سهولت صورت می‌گیرد.

پرسش و پاسخ و تالار گفتگو

از دیگر قابلیت‌های درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک بخش پرسش و پاسخ و تالار گفتگو است به طوری که سهامداران قادر خواهند بود چند روز قبل از برگزاری مجمع در تالار گفتگو با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند و از هماهنگی جمعی در تصمیمات استفاده کنند.

همچین امکان ارتباط با نمایندگان شرکت، پرسش، ارائه نظر یا پیشنهاد قبل و حین برگزاری وجود دارد.

پخش زنده مجمع

پخش زنده مراسم برای سهامداران میلیونی بازار سرمایه یکی از مهم ترین قابلیت های سامانه «دیما» است به طوری که برگزاری و پخش زنده مجامع بـه صورت همزمان، امکان مشاهده و بازنگری هر لحظه از مراسم مجمع در هر زمان و قرارگیری بر روی شبکه توزیع محتوای اختصاصی بازار سرمایه (CSD-CDN) دسترسی عمومی و ساده ای را برای مشارکت سهامداران در مجمع فراهم می کند.

روش رأی‌گیری

رأی‌دهی به موارد دستور جلسه در سامانه «دیما»، تنها توسط سهامدار یا نماینده واجد شرایط  وی امکان‌پذیر بوده و هر رأی در سیستم منحصر به فرد است و از سویی دیگر امکان ایجاد فرم رأی‌گیری به صورت دو یا چندگزینه‌ای با تعداد انتخاب متغیر و رأی‌گیری تجمعی وجود دارد.

گزینه‌های رأی‌گیری در زمان برگزاری مجمع به صلاحدید هیئت رئیسه قابل تغییر است و ثبت رأی هر سهامدار با روش‌های امن قابل استناد و انکار ناپذیر است و در عین حال، بازه زمانی رأی‌گیری در سامانه شناور بوده و با توجه به الزامات قانونی برگزاری مجمع قابل تنظیم است.

نتایج رأی‌گیری

نتایج آراء پس از به حد نصاب رسیدن مجمع و خاتمه هر دستور جلسه با احتساب «تأیید اصالت و رأی‌گیری امن، شمارش الکترونیکی و دقیق، مبتنی بر پایگاه داده و یا دفتر توزیع شده و مشارکت حداکثری سهامداران» توسط هیئت‌رئیسه اعلام می شود و کلیه رأی‌ها فارغ از مشارکت حضوری یا الکترونیکی، تجمیع شده و نتایج به تفکیک هر گزینه و نوع مشارکت نمایش داده خواهد شد.

لازم به ذکر است سهامداران قبل از حضور در مجامع الکترونیک ملزم به ثبت‌نام در سامانه «سجام» و احراز هویت هستند تا دسترسی آن ها از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه برای حضور و مشارکت در جلسه مجمع الکترونیک در سامانه «دیما» فراهم شود.

برگزاری انتخابات شرکت‌های استانی سهام عدالت در ۲۰ اسفند

پس از آزاد سازی بخشی از سهام عدالت در اردیبهشت‌ماه، قرار شد تا تکمیل این فرایند از طریق وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شورای عالی بورس مورد پیگیری قرار گیرد که به دنبال این تصمیم، شرکت‌ها به صورت استانی، تفکیک و شکل جدیدی را به خود گرفتند و در این راستا، تعاونی های شهرستانی جمع آوری شدند.

تعداد مشمولان سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر است که در زمان آزادسازی، انتخاب نحوه مدیریت سهام به مردم واگذار شد و مردم می توانستند یکی از دو روش مستقیم یا غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند.

۱۹میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش غیر مستقیم را برای مدیریت خود انتخاب کردند و بر این اساس تعداد ۳۰ میلیون نفر، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند.  

طبق مدیرکل دفتر امور استان های وزارت اقتصاد، تاکنون بورسی شدن ۲۸ شرکت نهایی شده و امور مربوط به شرکت‌های باقی مانده نیز در حال نهایی شدن است.

در هر  استان،  شرکتی تشکیل و مراحل پذیرش آنها در بورس آغاز شد تا به عنوان یک شرکت بورسی فعالیت کنند، به منظور آغاز این فعالیت قرار بر تعیین اعضای هیات مدیره جدید شد و براساس تصمیمات اتخاذ شده انتخاب اعضای هیات مدیره به مردم و سهامداران واگذار شد که به دنبال آن از همه مشمولان دعوت شده است به صورت الکترونیکی در این مجامع که ۲۰ اسفند ماه برگزار می شود شرکت کنند تا افراد صاحب صلاحیت و حرفه ای انتخاب شده و مدیریت را در دست بگیرند.

کد خبر 588056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha