کاشت بذر سبزه نوروز که نماد سرزندگی و شادابی است، میان شهروندان از اهمیت ویژه برخوردار است و برای همین خیلی‌ها هنوز هم به جای خرید سبزه، زحمت سبز کردن آن را به جان می‌خرند و لذت آن را می‌چشند و همین روزها آستین همت را بالا می‌زنند و سبزه عید را خودشان سبز می‌کنند.

سبزه عيد

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: اگر شما هم جزو این دسته هستید و دلتان می‌خواهد پرپشت‌ترین و بهترین را سر هفت‌سین سال نو قرار دهید، می‌توانید فرصت این هفته را از دست ندهید و به کمک فوت و فن‌هایی که «ندا لازمی» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳ آن را آموزش داده، سبزه‌تان را بکارید. چراکه بهترین زمان برای کاشت سبزه همین هفته پیش‌رو است. ابتدایی‌ترین گام برای این سبز کردن سبزه، انتخاب بذر است. لازمی دراین‌باره می‌گوید: «گندم، عدس، ماش، خرفه و شاهی، شنبلیله و ارزن از انواع بذرهایی است که اسفندماه می‌توان آنها را سبز کرد.» او می‌افزاید: «روش کلی کاشت بذرها به این صورت است که مقداری از بذر دلخواه را برداشته (نه زیاد و نه کم) و در کاسه‌ای می‌ریزید و آن‌ را خوب می‌شویید. سپس اجازه دهید با کمی آب که لا به‌لای بذرها قرار می‌گیرد، به مدت ۶ ساعت (یک شب تا صبح) بماند.» او ادامه می‌دهد: «دانه‌های، یونجه، شنبلیله، تربچه، کنجد را باید حدود ۶ تا ۸ ساعت خیس کنید و مدت انتظار تا جوانه زدن این بذرها نیز بین ۱تا ۶ روز متغیر است. همچنین دانه‌هایی مثل نخود، عدس، ماش، سویا، آفتاب‌گردان، گندم و ارزن نیز حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت خیس کنید که مدت جوانه زدن این گروه نیز بین ۱تا ۵ روز متفاوت است. این میان برای کاشت خرفه و شاهی که زودتر از همه سبز می‌شود، می‌توانید حدود ۸ روز مانده به عید دست به کار شوید.»

  • آبپاشی مستمر اما به موقع
روز و روزگارتون سبز
ندا لازمی /
کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳

مرحله بعد از خیس کردن بذرها بسیار مهم است و کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه دراین‌باره می‌گوید: «بذرها را درون یک آبکش خالی کرده و اجازه دهید آب آن خارج شود. سپس یک پارچه نازک را زیر شیر آب خیس کنید و آب پارچه را خوب بگیرید.

بذرها را از درون آبکش در وسط پارچه نمناک بریزید و پارچه را گره بزنید و درون کاسه بگذارید. یکی دو روز اجازه دهید به همین حالت بماند تا جوانه بزند. یادتان باشد به آن سر بزنید و نم‌دار بودن پارچه را کنترل کنید.» گام بعدی در این زمینه منتظر ماندن تا جوانه زدن بذرها است. لازمی با تأکید این موضوع ادامه می‌دهد: «بعد از اینکه پارچه را باز کردید و متوجه شدید جوانه‌های زده شده قوی هستند، بذرها را می‌توانید به ظرفی که دوست دارید منتقل کنید. سپس پارچه را دوباره خیس کرده و آب آن را بگیرید و روی سبزه بیندازید. این کار را باید تا سبز شدن کامل سبزه ادامه دهید و همواره پارچه نمدار روی جوانه‌ها 
قرار دهید.» 

کدام بذر را چه موقع بکاریم؟  

روز و روزگارتون سبز

زمان کاشت سبزه که تا روز ۱۳ فروردین رشد کافی داشته باشد، متغیر است. لازمی دراین‌باره می‌گوید: «برای گندم روز ۲۰ اسفند و عدس ۱۵ اسفند باید دست به کار شوید. همچنین برای شنبلیله و ارزن ۱۶ اسفند و ماش هم باید ۱۸ اسفند اقدام کنید. خرفه و شاهی را هم می‌توانید ۲۲ اسفند سبز کنید.» او می‌افزاید: «فراموش نکنید که در ایام عید هر روز باید به سبزه‌ها آب بدهید.

روزی۲ بار (صبح و شب) سبزه‌ها را زیر شیر آب بگیرید. از کنار ظرف آب بدهید که نظم سبزه‌ها با فشار آب به هم نخورد و بعد آب ظرف را خالی کنید.» او چند نکته طلایی برای پرپشت شدن سبزه عید نوروز را این‌طور شرح می‌دهد: «از ظروف فلزی برای سبزکردن سبزه استفاده نکنید. استفاده از ظروف سفالی و در درجه دوم چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی. همچنین از هر بذری که می‌خواهید استفاده کنید ۲۴ ساعت قبل در آب خیس کنید (کاملاً غوطه ور) هرچقدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می‌شود.) بهترین روش آبیاری غبارپاشی است.»

کد خبر 587956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha