مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

آیا فرش شما آسیب دیده است؟ ناامید نشوید. چه فرش شما از نوع ابریشمی دستبافت باشد و چه یک فرش ماشینی ساده، احتمالاً می توانید فرش خود را در شرایط عالی به حالت اولیه خود برگردانید.

image-20210301100416-4.jpeg

با این وجود، تعمیر فرش معمولاً کاری نیست که بتوانید به تنهایی انجام دهید. این امر خصوصاً در مورد فرش های دستبافت و ابریشمی اهمیت دارد. اگر می خواهید فرش خود را برای نسل های آینده در شرایط مطلوب نگه دارید، سپردن فرش به یک متخصص باتجربه تعمیر فرش نظیر قالیشویی توحید معمولاً عاقلانه ترین گزینه است.

قبل از تصمیم گیری برای سپردن فرش خود به یک حرفه ای، احتمالاً می خواهید در مورد روند کار و اینکه آیا واقعاً لازم است یا نه بیشتر بدانید. بنابراین در اینجا همه چیزهایی که باید درباره تعمیر فرش بدانید را برای شما بررسی خواهیم کرد.

آیا فرش من نیاز به تعمیر دارد؟

پاسخ کوتاه این است که اگر هر نوع فرسودگی و پوسیدگی در فرش خود مشاهده کردید، باید به سرعت آن را برطرف کنید.

شاید رنگ های فرش با گذشت زمان کمرنگ شده باشند و شما مایل باشید آن را به حالت اولیه خود برگردانید. یا شاید شما اسباب کشی کرده اید و فرش شما در طی این فرآیند صدمه دیده است.

ترمیم آسیب های گسترده ممکن است نیاز به تغییر الگوی فرش یا خارج کردن بخشی از طرح داشته باشد. اگر می خواهید فرش شما مانند گذشته جلوه کند، بهتر است قبل از رسیدن به نقطه ای بدون بازگشت، هر چه زودتر آن را تعمیر کنید.

صرف نظر از نوع آسیب، عدم تعمیر فرش، فقط باعث پیشرفت بیشتر مشکل در طول زمان و گران شدن هزینه تعمیر آن می شود.

کدام نوع آسیب های فرش قابل تعمیر است؟

۱- آسیب حاشیه فرش

یکی از رایج ترین آسیب های فرش، سایش حاشیه است. از آنجا که حاشیه ها ظریف و در معرض دید هستند، آسیب دیدن آن ها آسان است. برای اطمینان از باز نشدن اطراف فرش، می توانید هر حاشیه یا حاشیه های شل را به سرعت بهبود بخشید.

خوشبختانه، تعمیرات حاشیه فرش معمولاً آسان تر بوده و هزینه کمتری نسبت به تعمیرات کرک اصلی دارند. این تعمیران ممکن است شامل دندانه دار کردن حاشیه ها یا افزودن حاشیه جایگزین باشد. برای یک فرش عتیقه خاص، ممکن است بخشی از کرک را بیرون آورده و دور هر نخ تار را بخیه بپیچیم تا شبیه فرش اصلی شود.

۲- پارگی فرش

ترمیم پارگی نیز مشکل نسبتا ساده ای است. اگر پارگی به سرعت برطرف نشود، ممکن است تغییر کند. فرش پاره شده ممکن است بازتر شده و تعمیر آن بسیار دشوارتر شود.

اگر فرشی با پارگی تمیز و جدید را به قالیشویی توحید بسپارید، می توانیم کاری کنیم که گویی پارگی هرگز رخ نداده است. ترمیم پارگی معمولاً به عقب انداختن تارها و بازسازی قسمت کوچکی از فرش است.

همچنین باید به دنبال نگهداری سوراخ های کوچک در وسط فرش خود باشید. به طور کلی سوراخ ها قابل تعمیر هستند تا زمانی که الیاف اطراف سوراخ هنوز در شرایط خوبی باشند. اما این تعمیر معمولا گران تر است زیرا به بازسازی نیاز دارد. اما اگر سریعاً برطرف نشود گران تر خواهد شد (و شاید غیرممکن شود).

۳- بیدزدگی فرش

همچنین بیدزدگی یکی دیگر از مشکلات شایع در برخی از فرش ها است. آسیب بید به طور کلی قابل رفع است به شرطی که خیلی شدید نباشد. اگر تکه های نخ و رنگ بر روی فرش شما از بین رفته است، احتمالاً به دلیل بیدزدگی است. اگر می دانید فرش شما از ماده ای مانند پشم ساخته شده است، مراقب آسیب های بعدی بیدزدگی باشید.

۴- کپک زدن فرش

در مناطق مرطوب، آب و کپک زدن مورد دیگری است که می تواند الیاف زیرین فرش شما را پوسیده کند. ممکن است صدمه ای وارد شود که نتوانید فرش را پس از تمیز کردن کاملا خشک کند. آسیب های خفیف آب اغلب قابل ترمیم است، اما در برخی موارد حاد نیز ممکن است نیاز به تعویض فرش کپک زده باشد.

۵- پوسیدگی فرش

در مورد پوسیدگی کار زیادی نمی توانید انجام دهید. با این حال، حتی اگر خسارت جبران ناپذیری هم ایجاد شده باشد، باز هم می توانیم با برش دادن آن قسمت از فرش، فرش شما را نجات دهیم. فرش شما کوچکتر خواهد شد، اما ممکن است بتواند مدت طولانی تری دوام بیاورد.

آیا فرش من نیاز به تعمیرات زیادی دارد؟

اگر به متخصصین ما در قالیشویی محدوده شهرک غرب مراجعه کنید، بیشتر خرابی های فرش شما برطرف خواهد شد. با اینحال در برخی موارد اگر فرش به قدری فرسوده باشد که نتوان آن را تعمیر نمود، متخصصین ما پیش از انجام تعمیرات به شما توضیح خواهند داد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در صورت کپک زدن ممکن است لازم باشد فرش خود را تعویض کنید. بدون شک شما نمی خواهید سلامتی خود یا فرزندان تان را در معرض خطر قرار دهید. اما قبل از تصمیم به پاره کردن فرش با متخصصین ما در قالیشویی خوب کامرانیه مشورت کنید، چرا که  آسیب های خفیف اغلب برطرف می شوند.

آیا فرش من ارزش ترمیم کردن دارد؟

پاسخ این سوال به شما بستگی دارد. بهتر است چند فاکتور زیر را برای پاسخ به این سوال در نظر بگیرید:

  • فرش گران بود؟
  • آیا فرش بخشی از تاریخچه خانواده شما است؟
  • آیا فرش با طراحی داخلی شما هماهنگ شده است؟

برای ترمیم فرش خود چه کنیم؟

بهترین کاری که می توانید برای بازسازی و ترمیم فرش خود انجام دهید این است که آن را به یک متخصص حرفه ای تعمیر فرش همچون قالیشویی محدوده شهرک غرب بسپارید. معمولا بیشتر آسیب های فرش قابل ترمیم هستند.

ترمیم فرش با قالیشویی توحید

قالیشویی توحید با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه شستشو و تعمیر فرش، امروزه انواع خدمات خود را به طرق مختلف به همشهریان خود در تهران و حومه ارائه می دهد. ما فرش شما را درب منزل تحویل می گیریم، آن را با تجهیزات مخصوص تمیز می کنیم، تعمیرات لازم را انجام می دهیم و فرش را لول شده و سالم در کوتاه ترین زمان ممکن به شما تحویل می دهیم.

کد خبر 587933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha