مدت‌هاست که بسیاری از خانه‌های تهران حیاط به معنای قدیمی ندارد و برای ساکنان آپارتمان، نوستالژی باغچه‌های پرگل و سرسبز و بوی خاک نم خورده، یک رویاست.

بانوان كشاورز

همشهری آنلاین_پریسا نوری: از این‌رو چند سالی است که شهرداری قطعات کوچک زمین را به‌عنوان مزرعه خانواده برای کاشت گل و گیاه در اختیار شهروندان علاقه‌مند قرار می‌دهد. یکی از این مزارع در مرکز پرورش گل و گیاه «باران» محله حکیمیه است. در این مرکز، زمینی کوچک شبیه گلخانه تجهیز و کرت‌بندی شده است و شهروندان پس از آموختن روش‌های پرورش گل و گیاه، انواع سبزی، صیفی و گل‌های تزیینی می‌کارند. هفته گذشته به مرکز باران در محله حکیمیه رفتیم و با چند نفر از بانوان که برای سرکشی به مزرعه کوچک‌شان آمده بودند گفت‌وگو کردیم.  

۵ سال پیش همزمان با روز درختکاری برای گرفتن نهال رایگان به «مرکز نگهداری و پرورش گل و گیاه باران» آمدم و متوجه شدم که در این مرکز به اهالی یاد می‌دهند چطور از گلدان‌های خانه‌شان مراقبت کنند. فردای آن روز گلدان مریض احوالم را با خود ‌آوردم تا از کارشناسان کمک بگیرم. چند روز بعد، وقتی گلدانم سرحال و باطراوت ‌شد، تصمیم گرفتم در کلاس‌های رایگان پرورش گل و گیاه ثبت‌نام کنم.

«شهناز علیپور» ادامه می‌دهد: «همیشه عاشق نگهداری و پرورش گل و گیاه بودم، اما هر بار که گلدانی می‌خریدم بعد از چند هفته خراب می‌شد. تا اینکه با کلاس‌های اینجا آشنا شدم و یاد گرفتم چطور از گلدان‌هایم نگهداری کنم. حالا بالکن خانه‌ام پر از گل است و در این مزرعه کوچک هم چند جور سبزی کاشته‌ام.» این بانوی ۵۰ ساله در حالی‌که تربچه‌های نقلی را به آرامی از دل خاک بیرون می‌کشد،

می‌گوید: «در این کرت تا حالا گوجه، خیار، کدو، فلفل و انواع سبزی کاشته‌ام. مهم‌تر از آن اینجا یاد گرفته‌ام که هر فصل برای کاشت چه سبزی و گیاهی مناسب است، مثلاً زمستان چغندر و اسفناج خوب عمل می‌آید.» او در ادامه می‌گوید: «حالا به خاطر کرونا همه کارها مجازی شده است و دورهمی نداریم ولی قبل از کرونا هر روز به اینجا می‌آمدیم و به مزرعه سر می‌زدیم. همچنین در کارگاه‌های حضوری پرورش گل و گیاه شرکت می‌کردیم و تجربیاتمان درباره نگهداری گیاهان را با هم در میان می‌گذاشتیم.» 

  • به نوه‌ها گلدان عیدی می‌دهم
مزرعه سبز خانوادگی 
فاطمه البرزی/مدیر مرکز مشاوره گل و گیاه منطقه4

در هفتاد و سه سالگی سرزنده و شاداب است و این سرزندگی را حاصل همنشینی با گل و گیاه می‌داند. «مریم فراهانی» که از ۶ سال پیش و از طریق سرای محله با مرکز پرورش گل و گیاه باران آشنا شده، حالا یکی از فعال‌ترین بانوان این مرکز است. او که مشغول آماده کردن زمین برای کاشت سبزی جدید است، می‌گوید: «هفته‌ای یک روز می‌آیم تا به مزرعه‌ام سر بزنم، چون سروکار داشتن با گل‌ها و گیاهان حالم را خوب می‌کند.»

این بانوی سالمند می‌گوید به دلیل علاقه به باغبانی و گلکاری در یکی از شهرهای شمالی یک باغچه کوچک برای خودش دست و پا کرده است: «در باغچه شمال موز، آناناس و کیوی کاشته‌ام و با راهنمایی کارشناسان این مرکز مشکلاتی مثل آفت‌زدگی و کم باری درختان را رفع می‌کنم. همچنین یک کار جالبی که به تازگی در کلاس‌های اینجا یاد گرفته‌ام این است که چطور درختان میوه مختلف را با هم پیوند بزنم و این کار را می‌خواهم در باغچه‌ام انجام ‌دهم.» این مادربزرگ خوش‌ذوق در مزرعه باران گل‌های تزیینی مثل بنفشه آفریقایی، سانسوریا و آلوئه‌ورا می‌کارد تا بعد از تکثیر هدیه بدهد: «عیدها و مناسبت‌هایی مثل جشن تولد به نوه‌ها و عروس‌هایم از گلدان‌هایی که با دست خودم پرورش داده‌ام هدیه می‌دهم و به آنها یاد می‌دهم چطور از گلدان‌ها مراقبت کنند.»

  • درآمدزایی با پرورش گل و گیاه 

مزرعه سبز خانوادگی 

«گاهی که گل یا گلدانی خراب می‌شود برخی می‌گویند «اصلاً گل به دستم نمیاد! ‌» ما اینجا یاد گرفتیم که این حرف بی‌اساس است و گل هم مثل بچه است که باید بلدباشی چطور با عشق و علاقه و صبوری آن را پرورش دهی و به آن رسیدگی کنی.» این بخشی از صحبت‌های «ثریا محمدی» یکی از اعضای قدیمی مرکز گل و گیاه باران است.

او که قبل از آشنایی با این مرکز اطلاعی از چگونگی پرورش گل و گیاه نداشت، حالا علاوه بر کاشت و نگهداری انواع سبزی و گل‌های آپارتمانی، متخصص پرورش بن سای و ساخت تراریوم است. محمدی معتقد است آدم‌ها گل و گیاه را دوست دارند و گلدانی که با دست خودت پرورش داده‌ای می‌تواند هدیه خوبی برای دوستان و فامیل باشد: «از وقتی پرورش بن سای و ساختن تراریوم را یاد گرفته‌ام هر وقت خانه اقوام و فامیل می‌روم برایشان یکی از این گل‌ها و گیاهان را می‌برم. هم هدیه زیبایی است و هم قیمتی است. چون ارزان‌ترین آن حداقل در بازار ۱۰۰ هزار تومان است.»

این بانوی فعال که با تولید کمپوست برای کاشت گیاهان آشناست می‌گوید: «الان گل و گلدان و کمپوست و قارچ بازار خوبی دارد. اگر فردی علاقه‌مند و جویای کار باشد می‌تواند در کلاس‌های رایگان این مرکز شرکت کند و با تولید قارچ و کمپوست و پرورش گل درآمد خوبی داشته باشد.»

  • آموزش نگهداری گل و گیاه تعطیل نیست 

مزرعه سبز خانوادگی 

«مرکز تحقیقات آموزش و پرورش گل وگیاه» منطقه ۴، سال ۸۳ با نام کلینیک «گل و گیاه» راه‌اندازی شده است و در حال حاضر ۷ شعبه در نواحی ۸‌گانه منطقه و ۲ مزرعه خانواده در حکیمیه و تهرانپارس دارد. «فاطمه البرزی» مدیر مرکز مشاوره گل و گیاه منطقه درباره مزارع خانواده می‌گوید: «با توجه به سبک زندگی آپارتمان‌نشینی و نبود فضای سبز و باغچه در منازل، این مزارع در سال ۸۶ با هدف پر کردن اوقات فراغت شهروندان به‌ویژه بازنشسته‌ها و افراد مسن راه‌اندازی شد تا در فضایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد سبزی و صیفی بکارند.» البرزی می‌افزاید: «در این مزارع، کاشت و آبیاری گیاه با شهروندان است و شرط واگذاری مزرعه شرکت در کلاس‌های آموزشی کاشت گیاه در مرکز مشاوره گل و گیاه است.»

مدیر مرکز پرورش گل و گیاه منطقه ۴ از آموزش شهروندی به‌عنوان مهم‌ترین بخش فعالیت مرکز نام می‌برد و می‌گوید: «در مراکز پرورش گل و گیاه منطقه، کارگاه‌های رایگان آموزش نگهداری انواع گل و گیاه آپارتمانی، زینتی، درخت و درختچه و... به‌صورت روزانه و هفتگی با حضور کاشناسان مجرب مرکز برای شهروندان برگزار می‌شود که این کارگاه‌ها تا قبل از کرونا حضوری بود ولی الان با توجه به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی دوره‌های حضوری، کارگاه‌ها در فضای مجازی و به‌صورت مشارکتی برگزار می‌شود. یعنی شهروندان با ارسال عکس می‌توانند سؤالات‌ خود درباره نگهداری و پرورش گیاهان‌شان را از کارشناسان مجرب مرکز بپرسند که خوشبختانه این روش بازخورد خوبی داشته و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.»

 در کنار استفاده از تجربیات کارشناسان مرکز، شهروندان می‌توانند برای آشنایی با انواع گل و گیاه و شیوه نگهداری از آنها، از مخزن کتابخانه تخصصی این مرکز بهره‌مند شود. البرزی در توضیح بیشتر می‌گوید: «در کتابخانه تخصصی مرکز ۷۰۰ جلد کتاب با موضوعات کشاورزی، باغبانی و همچنین کتاب‌های مرجع این رشته‌ها به زبان فارسی و انگلیسی نگهداری می‌شود.» به گفته مدیر مرکز پرورش گل و گیاه منطقه ۴، کاشت نهال رایگان در باغچه شهروندان هم یکی از فعالیت‌های این روزهای مرکز باران و دیگر مراکز پرورش گل و گیاه منطقه است که زیر نظر معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری اجرا می‌شود. علاقه‌مندان برای دریافت نهال رایگان یا شرکت در کلاس‌های پرورش گل و گیاه می‌توانند با شماره ۷۷۱۴۱۰۸۰ تماس بگیرند.  

کد خبر 587900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha